M Marcus-AA skrev:
Har du kollat vem som faktiskt äger nätet i området? Telia?
Vad har samfälligheten med saken att göra?

/M

B Boan skrev:
nejdå, men ni måste gå ihop några stycken och starta en ek förening.

får du sen tag på en bra grävare som kan detta, så går det få ner kostnaderna rejält, bara det görs mycket på en gång. plöjning i vägkant går fort...

exakt var är det? kanske finns det PTS-pengar att söka?
Men vadå?

Det är väl inte "att gräva" i sig som gör det problematiskt och dyrt.

Det finns sannolikt en räcka markägare genom vars mark det behöver grävas för att nå det existerande nätet.

Tror du att det bara är att gräva genom folks fastigheter, helt utan plan, och tillstånd?

S Sitika Lynch skrev:
Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan. I sex månader ag har lyft fram det här problemet flera gånger och säljaren har varit totalt ointresserad av att lösa detta.
Om Telia är tjänsteleverantör så är det ju helt korrekt att de inte kan leverera internet till ert hus för fiberföreningen har ingen fiber till ert hus. :oops:

MFors83 MFors83 skrev:
Enklast är ju att kolla vem som äger nätet, fibernät kan ägas i olika konstellationer.

Där jag bor är bahnoff som tjänsteleveratör men nätet ägs av en förening/kommunen.
I samma område finns telia och IP only som både är ägare och tjänsteleverantör
I kommunen finns det även föreningar som äger nätet men zitius (telia) är tjänsteleverantör.

Så mitt råd är att kolla vem som äger det närliggande nätet
(y)

TS, Kontakta fiberföreningen och be om att få bli ansluten. :D
Googla, fråga grannar etc.
Sen övertalar du ”hussäljaren” att sponsra fibergrävningen (Lite goodwill) så han får fiber till de andra tomterna…annars kommer det att kosta dig mer än de ”utlovade” 25’000kr att blimandluten.

Sen, med lite flyt, så rasslar det till Telias administrativa system så du kan få beställa internet.

Att skaffa sig ett internetabonnemang när huset är fiberanslutet är lätt. Det är inte samma procedur som att beställa en fiberanslutning och få nätägaren att gräva fiber fram till tomten, installera mediaomvandlare etc.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
har man råd med sommarstuga för 9 miljoner har man nog råd att dra in fiber med

S Sitika Lynch skrev:
Hej alla - jag hoppas att ni kan vägleda mig på rätt sätt med avseende på mitt problem. Vi köpte tomt och mark av en mycket känd husbyggare i Sverige (Totaltentrepranad). Den allra första frågan vi ställde (verbalt) var om Fiber kommer att anslutas. De sa, ja, men vi måste betala för det separat och det kommer att kosta runt 25 000 att installera, som det står i produktionskalkylen som skrevs på som en del av kontraktet. Det står att företaget estimerar att Fiber anslutning 25000kr. Vi var ok med detta. De har till och med redan dragit fiber till tomt gränsen, så det har alltid varit en förutsättning att fiber ska finnas. För 6 månader sedan hade vi kick-off möte och säljaren sa åt mig att kontakta Telia för att beställa fiberinstallationen. Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan. I sex månader ag har lyft fram det här problemet flera gånger och säljaren har varit totalt ointresserad av att lösa detta. I sanning tror jag inte att han har förmågan att lösa det. Vi är nu tre månader kvar till överlåtelse av fastigheten och ingen fiber i sikte. Vårt bästa alternativ är 4G. De sålde tre tomter, vi köpte den i mitten. De andra två köparna, fick vi veta efter att vi skrivit på kontraktet, drog sig ur köpet. Vid den tidpunkten försäkrade säljaren mig att deras anledning till att dra sig ur var ekonomisk. Jag börjar undra om det var fiber relaterat. Vad kan jag göra åt den här situationen? De lovade oss ett hus med fiber, nu känner jag att jag köper ett sommarhus på landet (väldigt dyrt sommarhus, 9mil kr!!). Jag jobbar hemifrån och det kommer inte att vara möjligt från det nya huset på grund av uppkoppling. Båda sidorna av oss är tomterna som byggarbetsplatser... att inte ha fiber nervärderar huset också. Är inte Telia skyldig att förse mig med fiberinstallation då jag tillhör samma samfällighetsförening? Dessutom annonserade säljaren om preliminär fiberanslutning som ingick i priset fram till för en månad sedan när han annonserade de två andra tomterna. Jag har en skärmdump från den. När jag frågade dem om det tog de bort det från sin annons. Vad skulle du göra i min situation? Jag är så upprörd över den här situationen och känner inte till de svenska reglerna så väl. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad jag bör/kan göra. Tack för att du tog dig tid att läsa detta.
Går ju kanske sätta upp en radiolänk om huset ligger bra till och har fri sikt till en sändare, klara lätt 300 meter

B
S skogaliten skrev:
Men vadå?

Det är väl inte "att gräva" i sig som gör det problematiskt och dyrt.

Det finns sannolikt en räcka markägare genom vars mark det behöver grävas för att nå det existerande nätet.

Tror du att det bara är att gräva genom folks fastigheter, helt utan plan, och tillstånd?
självklart inte, men på landsbygden brukar man kunna hjälpa varandra genom att låta grannen få fiber..

Det finns dessutom stödpengar att söka i år från PTS, (om man är en org, eller företag, ej privatperson)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har man råd med sommarstuga för 9 miljoner har man nog råd att dra in fiber med
Nu var det ju ingen sommarstuga. Antar att TS tänkt både bo och kunna jobba i huset, men känner att det blev en dyr sommarstuga utan (riktigt) internet, se inlägg #1.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Detta låter minst sagt märkligt. Du hade 500/500 fiber och det "laggar"? Och du tycker 30/30 4G skulle vara bättre, som om detta vore en konstant? Latens, inga uppgifter om detta? Visst måste du sett en enorm skillnad i latens från ditt tidigare 500/500 fiber mot 4G vad det nu kan vara?

Att 5G skulle vara bättre "när det kommer"... vad har du för substans i det påståendet? Om du sitter ute på vischan så lär "5G" rullas ut över låga frekvenser, så blir det knappast mycket bättre än 4G+, sorry.

Rullar vi tillbaka till att du hade 500/500 via fiber... att du inte fick detta att funka är bara konstigt. Du måste ha haft ett fundamentalt fel i ditt nätverk som du knappast kan skylla någon annan än dig själv för. Gör om och gör rätt är mitt råd-
Jag kan bara rapportera vår erfarenhet och att telia inte fixat problemet på fem år. Och att felet ligger utanför huset.
Och att det fungerar överraskande bra med 4G 30/30 även att streama.
Hur det fungerar för andra vet jag inte.
Telia är fortfarande leverantör och det är de som har sagt att det kommer att bli betydligt snabbare med 5G. Så vår fiber kommer att förbli oanvänd.
Vilka privata användare är det som inte kommer att klara sig med bara 5G?

H Harald Blåtumme skrev:
Detta låter minst sagt märkligt. Du hade 500/500 fiber och det "laggar"? Och du tycker 30/30 4G skulle vara bättre, som om detta vore en konstant? Latens, inga uppgifter om detta? Visst måste du sett en enorm skillnad i latens från ditt tidigare 500/500 fiber mot 4G vad det nu kan vara?

Att 5G skulle vara bättre "när det kommer"... vad har du för substans i det påståendet? Om du sitter ute på vischan så lär "5G" rullas ut över låga frekvenser, så blir det knappast mycket bättre än 4G+, sorry.

Rullar vi tillbaka till att du hade 500/500 via fiber... att du inte fick detta att funka är bara konstigt. Du måste ha haft ett fundamentalt fel i ditt nätverk som du knappast kan skylla någon annan än dig själv för. Gör om och gör rätt är mitt råd-
Q
pacman42 pacman42 skrev:
Jag jobbar med 5G, du kan ju hoppas. Den är ca 10% snabbare/effektivare än 4G.

Fiber som laggar? Finns inte på kartan! Kass tjänsteleverantör eller fiberägare som inte investerst i routrar/switchar i så fall, inte fiberns fel. 30 Mbps fungerar inte hemma hos mig, jag var tvungen att uppgradera från 100 Mbps till 500 Mbps för att få plats med hela familjens behov.
Vad felet var med fibern har Telia aldrig berättat, även om reparatörerna antytt att det var ett känt problem.
De har bytt router en 3-4 gånger utan förbättring.
Vi strömmar film med 4G nu utan att det laggar.
Jag kan bara berätta hur det fungerar.
5G lär ha 100-300 MB, teoretiskt upp till 1000.

Uppsök närmsta ElTel kontor, de är huvud entreprenör åt Telia.
De har till gång till nät kartor och ser ev. hur man kan lösa det hela.
De har också de rätta ingångarna till Telia.

• Gilla
Sitika Lynch
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Jag kan bara rapportera vår erfarenhet och att telia inte fixat problemet på fem år. Och att felet ligger utanför huset.
Och att det fungerar överraskande bra med 4G 30/30 även att streama.
Hur det fungerar för andra vet jag inte.
Telia är fortfarande leverantör och det är de som har sagt att det kommer att bli betydligt snabbare med 5G. Så vår fiber kommer att förbli oanvänd.
Vilka privata användare är det som inte kommer att klara sig med bara 5G?

Q

Vad felet var med fibern har Telia aldrig berättat, även om reparatörerna antytt att det var ett känt problem.
De har bytt router en 3-4 gånger utan förbättring.
Vi strömmar film med 4G nu utan att det laggar.
Jag kan bara berätta hur det fungerar.
5G lär ha 100-300 MB, teoretiskt upp till 1000.
Just att titta på film fungerar bra med 4G då den buffrar filmen lokalt, du är varken beroende av stabil bandbredd eller stabil latens. Det är nog det 4G är bäst för...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har inte hittat en rimlig finansiering för detta. Tråkiga var att man för något år sedan grävde ner tidigare luftburen el till markförlagd i hela bygden. Man kunde trott att det vore enkelt att lägga ner duct för fiber i samma veva men nix, detta vägrades pga noll kommunikation mellan nätägare eldistributionsnät och det kommunala fibernätsbolaget. Tro mig, vi försökte övertala dom men tvärstopp.

Så nu sitter vi där vi sitter, helt orealistiskt ekonomiskt att gräva för fiber på egen hand.
Vårt energibolag lägger alltid ned 16 mm rör - utifall att...

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inte hastigheten som brukar vara problemet med 4G utan att svarstiderna fluktuerar och att det laggar när man kör fjärrskrivbord.

H Hallerudsbo skrev:
nej 4G finns med obegränsad data.
Men inget Telia skryter med.
Jag betalar 499, lite lat av mig då jobbet står för 500 kr internet.
Då har jag fritt på 4G

H Hallerudsbo skrev:
nej 4G finns med obegränsad data.
Men inget Telia skryter med.
Jag betalar 499, lite lat av mig då jobbet står för 500 kr internet.
Då har jag fritt på 4G

då jag tog det så hette det framtidens nät.
Fastighet som inte kan få fiber då släpper Telia Max hastighet som jag kan få och fri surf.
Router och riktnings antenn ingick i paketet.
Detta blir nu uppgraderat till 5G inom kort.

tog en koll på bredbandskollen nu, det är inte så illa för att va 4G.
Samtidigt som 2 st satt å spela på playstation.
då jag tog det så hette det framtidens nät.
Fastighet som inte kan få fiber då släpper Telia Max hastighet som jag kan få och fri surf.
Router och riktnings antenn ingick i paketet.
Detta blir nu uppgraderat till 5G inom kort.

tog en koll på bredbandskollen nu, det är inte så illa för att va 4G.
Samtidigt som 2 st satt å spela på playstation.

H Harald Blåtumme skrev:
Även om det vore såpass ok så är det fortfarande vad man typiskt når med 4G+ idag, men varierar stort med vilka master och vilka kanaler man kan koppla upp sig mot.. Ett av problemen med Starlink är att prestanda gått ner sig i takt med användarbasen, inget unikt i sig vad gäller mobil bredbandsteknologi men prestanda har sackat i många regioner.

Har ingen aning om prisbilden på Starlink, vore litet intressant att jämföra. På Telia 4G+ obegränsat kostar det ca 400 kr /mån. Samma pris om man råkar ha mjlh att koppla upp sig via 5G, där detta finns - det är mastkapacitet och mottagningsförhållanden som avgör vad du kan få.
Når man de hastigheterna utanför "storstan"? Där jag bor (Torsås i sydöstra Småland) finns det bara en mast som jag kan nå. Jag får som bäst 3 Mbit ner, kanske 0,7 upp.

• Ledsen
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Körde på 4G innan vi fick fiber. Även om vi bor i storgöteborg så tyckte jag inte 4G var snabbt eller stabilt nog, noterade också att när många var hemma som kväller och helger så sänktes kapaciteten på nätet då många använder det samtidigt.

Hade absolut utvärderat starlink innan jag gick på 4G

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JLindeman skrev:
Når man de hastigheterna utanför "storstan"? Där jag bor (Torsås i sydöstra Småland) finns det bara en mast som jag kan nå. Jag får som bäst 3 Mbit ner, kanske 0,7 upp.
Vi har 6 km till masten, en hel del skog emellan så masten är inte synlig. Utan extern riktantenn blir det ungefär som du beskriver, med en bra yttre antenn tex Poynting 5G XPOL och en hyfsad router varierar det mellan 70 - 140 DL och 4-10 UL beroende på mastbelastning och i viss mån väder.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.