Det blir intressant när granne X bestämmer sig för att utföra olagliga saker på nätet, med hjälp av granne Y's abonnemang, som han/hon säljer vidare kapacitet av. Vore lite spännade läge om granne Y blir stormad av polisen, och inte kan bevisa att det är granne X som utfört illdådet.
 
J Johan H skrev:
och inte kan bevisa att det är granne X som utfört illdådet.
Varför skulle han behöva bevisa det?
 
H hempularen skrev:
Skulle lite krystat kunna tänka mig att det är egenmäktigt förfarande, du delar ut en annans (fiberägaren) resurs till någon utan resursägarens tillstånd.

Rent moraliskt är det en form av stöld. Men jag tror inte det kvalar in som stöld i straffrätten.
Men det är ju något jag betalar för så resursen är min att använda utan inskränkning:thinking:
 
D Dilato skrev:
Men det är ju något jag betalar för så resursen är min att använda utan inskränkning:thinking:
Absolut, om det är det ni avtalat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men det är ju något jag betalar för så resursen är min att använda utan inskränkning:thinking:
Det är väl som med elen
Får den distribueras vidare till grannen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det är väl som med elen
Får den distribueras vidare till grannen?
El har en särställning i lagstiftningen.
Mer lika skulle väl vara att grannen med enskilt vatten får använda mitt kommunala vatten mot betalning av kostnaden utan att fråga kommunen.
 
D Dilato skrev:
Men det är ju något jag betalar för så resursen är min att använda utan inskränkning:thinking:
Instämmer i tidigare inlägg, självklart om avtalet är skrivet så.;)
Men har hittills inte sett något sådant för villaanslutning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle han behöva bevisa det?
Tja, för sin egen skull?
För att slippa bli utredd av åklagare som nystar i om det möjligen skulle gå att bevisa att Y är den skyldige?
För att slippa få sin IP svartlistad som tillhörande ett botnet, för att grannen inte har koll på läget?

Jag skulle då själv inte vilja ha problemet att driva mikro-ISP för grannskapet.
 
Det brukar väl ändå inte vara fast IP.
 
D Daniel 109 skrev:
Det brukar väl ändå inte vara fast IP.
Vad har det för betydelse?
 
Då kan knappas IP adressen bli mer svartlistad för att du delar den med grannen.

Inte för att jag försvarar det, men det argumentet blir fel.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det brukar väl ändå inte vara fast IP.
De brukar dock vara semi-permanenta, kan vara samma i flera år. Jag har samma sen nätet startade, 2017. Så blir den blockerad har man ju ett långvarig problem oavsett.

/M
 
D Dilato skrev:
El har en särställning i lagstiftningen.
Mer lika skulle väl vara att grannen med enskilt vatten får använda mitt kommunala vatten mot betalning av kostnaden utan att fråga kommunen.
Fiberföreningens avtal säger att du inte får dra anslutningen vidare till en annan fastighet, då skall du köpa en anslutning till (ytterligare byggnad på samma fastighet går bra). I princip alla slutkundsavtal säger att du inte får vidaresälja, eller dela ut abonnemanget utanför ditt hushåll.

De flesta kommuner har i VA-anslutning reglerat att om man delar en anslutning skall man betala extra hushållsavgifter, så den får du inte heller dela fritt. Vissa tror jag förbjuder det helt.

Du är ute och cyklar, helt enkelt.

/M
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Så länge båda som delar abonnemanget surfar ganska lite är nog upptäckts risken minimal.

Jag har full förståelse att fiberleverantören inte uppskattar att man delar. Eftersom de blir blåsta på en kund. Jag kan även förstå de som delar anslutning. Problemet är inte att grannarna fi & Ber delar anslutning. Det är ingen som tycker. Problemet är när antalet som delar ökar.
Jar har full förståelse för att några delar anslutning.
Den där tiden man hade modem för att koppla upp sig och internet var ganska nytt för de flesta. Då delade vi flera stycken på ett abonnemang. På den tiden så fick man betala telefonsamtalet själv. Underbara tid...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så länge båda som delar abonnemanget surfar ganska lite är nog upptäckts risken minimal.

Jag har full förståelse att fiberleverantören inte uppskattar att man delar. Eftersom de blir blåsta på en kund. Jag kan även förstå de som delar anslutning. Problemet är inte att grannarna fi & Ber delar anslutning. Det är ingen som tycker. Problemet är när antalet som delar ökar.
Jar har full förståelse för att några delar anslutning.
Den där tiden man hade modem för att koppla upp sig och internet var ganska nytt för de flesta. Då delade vi flera stycken på ett abonnemang. På den tiden så fick man betala telefonsamtalet själv. Underbara tid...
Det görs ingen sådan koll och även om det skulle vara mycket trafik så kan dom inte se att man delar sin internetuppkoppling med någon annan.
Det som gör att det upptäcks är om någon gör något fel och en extern part hör av sig och vill ha kunduppgifter, var vanligare när det laddades ned film att det skickades ett brev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.