Daniel_N Daniel_N skrev:
den funkar hur bra som helst:)
Då är det alltså mitt fel om det inte blir bra. Får se om jag vågar återkomma med recension…

• Haha
  • Gilla
lerpoel och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Då är det alltså mitt fel om det inte blir bra. Får se om jag vågar återkomma med recension…
Ingen fara, du har säkert fått ett måndagsexemplar att skylla på. ;)

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Vad är det för något finurligt?:D
En mall som magiskt/magnetiskt ser till att hålla sågen rätt när man sågar laxstjärtar. Vi får väl se om jag eller magneten är starkast.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Lite smått och gott och sådant som inte kommit än...

Sålde äntligen av några maskiner och pengarna jag fick för dem brände som Kryptonit i byxfickan alltså köpte jag lite nya verkstadsgrejor enligt principen "verktygsintäkter ska generera nya verktyg!".

Följande fick Swedendro leverera vilket gjordes prompt på några dagar:

Verkstadsbänk med verktyg, skruvar, linjal, och förpackningar på en skräddarsydd träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- En centreringslinjal (nollpunkten i mitten) på 600 mm; har en trehundra sedan tidigare vilken kommit till nytta.
- Axminstertvingar för sågskenor/MFT-bord samt ett frässtål för T-spår, nedsatt paketpris. Inget behov egentligen, det bara slank ner i korgen och låg bra där så det fick bli så. Frässtålet har jag sedan tidigare så nu har jag två. :)
- UJK skruv för T-spår, M6/M8 i 25, 50 och 75 mm längd. Passar inte i mina Incraskenor men det åtgärdas lätt med några drag med en fil. Plötsligt är några jiggar närmare förverkligande än någonsin förr. :)
- Adapterring till handöverfräs för kopierringar.
- Restat: UJK metriska kopierringar i set — 10, 12, 14, 16, 18, 20, 24 samt 30 mm. :(
Kommer nästa vecka. :)

För att riktigt slå på stort kontaktade jag också Dieter Schmid Fine-tools i Tyskland.

Där beställde jag:
- Shinwa Taper Gauge, en avsmalnande linjal för att mäta hur breda springor eller diverse öppningar är. Riktigt billig i jämförelse med den kilformade varianten från Veritas eller om det är Lie-Nielsen.
- En Low Angle Block Plane från Juuma. Efter att ha läst positiva omdömen om Juuma — Paul Sellers var lite mer entusiastisk än @Ola C men Paul kanske inte är så van vid fina verktyg — vågade jag bestämma mig för att ta språnget. ;)

De här grunkorna väntar fortfarande på att levereras sålunda ingen bild på dem.

Så här skriver Paul Sellers i sitt andra blogginlägg om Juuma:
"Your growing interest in the Jumma smoothing plane deserves some inside information. I have put this plane through its paces of late and found it to satisfy my greatest demands. Can I fine a better make anywhere? I don’t think so. This plane equals the best of the rest and researching its background encourages me to see that where the rest left off, Jumma saw the niche and took up the slack. Dieter Schmid invested in his belief that woodworkers needed an affordable plane and came up with the goods without compromising quality."

Länk för den som vill läsa mer:
https://paulsellers.com/2011/04/jumma-hand-plane-update/

Nu återstår att avsluta den här köpfesten med att köpa centreringsdon från Axminster till kopieringsringarna så att de hamnar rätt i fräsen men det är inget jag kommer att posta om när det görs.

Inte jättefancy inköp men det var roligt att få skaffa de här grejorna som jag vet att jag kommer ha nytta av och jag är lika glad som man var när man var åtta år och fick en Kalle Anka-tidning sådär mitt i veckan utan speciell anledning.
Ha en riktigt fin helg!
//Ronnie

• Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
lerpoel
Juuma / Quangsheng gör fina hyvlar. Näst efter att hitta en bra begagnad Stanley / Record / Svensk kopia så är det nog det mest prisvärda sättet att få en kvalitetshyvel. Jag har ett Low angle block plane och en #4 från Juuma och båda fungerar finfint. Det enda problemet var att det var ganska vassa kanter kvar runt om på hyvlarna och hyvelstålen, så jag tog en fil och rundade alla kanter på hyveln och lite sandpapper på hyvelstålets kanter (utom den skärande eggen då)...

Sen var det bara att slipa eggen och börja hyvla. :)

Köpte en #102 low angle block plane från Lie Nielsen häromdagen, men hade så här i efterhand varit lika nöjd med en Juuma för en tredjedel av priset faktiskt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Va...Jag var väl superentusiastisk? Gjorde en liten sök för att se om jag mot förmodan dissat hyvlarna men hittade mest i stil med det här "Jag har en 5a och en low angle block plane köpta från ovanstående länk. Supernöjd med båda hyvlarna, 5an är min absoluta favorit bland mina hyvlar."

Nu är ju inte Paul Sellers riktigt i stil med de skräniga amerikanska dammsugarförsälja....förlåt, youtubesnickarna, så om han är mer entusiastisk än "supernöjd" måste det vara nåt alldeles speciellt.

• Haha
  • Gilla
johmi och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[bild]
Återstår att se om den är så fantastisk som den verkar på youtube.
Vad kostade det att få den skickad till Sverige?

V VLJ skrev:
Vad kostade det att få den skickad till Sverige?
$12:80 för att få hit den på en vecka. Fedex ville ha mitt medgivande för att de skulle få hantera tull, men sedan hörde jag inget. Om det kommer en faktura på moms och till eller om den gled förbi får jag väl se.

Å andra sidan känns Fedex inte helproffsiga, så det kan säkert bli hur fel som helst. Det ringde en chaufför i går och undrade om jag var hemma. När jag sa nej ville han ha ett sms där jag skrev att jag accepterade att de ställde utanför dörren. Det kan jag fixa, men inte när jag kör på Essingeleden, svarade jag. Det räcker att du skickar under dagen - jag ställer den vid dörren så länge, fick jag till svar.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Va...Jag var väl superentusiastisk? Gjorde en liten sök för att se om jag mot förmodan dissat hyvlarna men hittade mest i stil med det här "Jag har en 5a och en low angle block plane köpta från ovanstående länk. Supernöjd med båda hyvlarna, 5an är min absoluta favorit bland mina hyvlar."

Nu är ju inte Paul Sellers riktigt i stil med de skräniga amerikanska dammsugarförsälja....förlåt, youtubesnickarna, så om han är mer entusiastisk än "supernöjd" måste det vara nåt alldeles speciellt.
Den där hittade inte jag @Ola C, utan det var i den här tråden jag läste din post:

https://www.byggahus.se/forum/threa...r-rider-bra-eller-daligt.307741/#post-2862852

Du skrev:
"Har ingen erfarenhet av axminsters men det finns beprövade kopiehyvlar till halva veritas o lie nielsen priset. Dom går under namnet quangsheng, qiangsheng och juuma. Har själv några quangsheng från workshop heaven och dom håller väldigt hög kvalitet. Har inte detaljstuderat riderhyvlarna men frågan är om de inte är från samma fabrik som quangsheng/juuma..."

Som jag skrev var det bland annat tack vare ditt inlägg som jag satsade på Juuma så jag är glad och tacksam! :)

Sen tycker jag nog att Paul är lite mer till sig... ;)
//Ronnie

K
Hep Hep skrev:
$12:80 för att få hit den på en vecka. Fedex ville ha mitt medgivande för att de skulle få hantera tull, men sedan hörde jag inget. Om det kommer en faktura på moms och till eller om den gled förbi får jag väl se.

Å andra sidan känns Fedex inte helproffsiga, så det kan säkert bli hur fel som helst. Det ringde en chaufför i går och undrade om jag var hemma. När jag sa nej ville han ha ett sms där jag skrev att jag accepterade att de ställde utanför dörren. Det kan jag fixa, men inte när jag kör på Essingeleden, svarade jag. Det räcker att du skickar under dagen - jag ställer den vid dörren så länge, fick jag till svar.
Skicka inget sms och blåneka att du gett medgivande? Hävda att du ska ha ersättning. Bara för att det är lite kul att bråka mot dessa grymt kassa och oprofessionella speditörer.

Svårt dock med beviset i denna tråd. Men till nästa gång ;)

• Wow
Patrik V.
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Sen tycker jag nog att Paul är lite mer till sig... ;)
Enda gångerna jag sett honom riktigt exalterad är när han får berätta att han handsågat 598121,5* dovetails i sitt liv och är 5 gånger så snabb som valfri maskin.

*en halv blev dålig.

Men, kul med din nya hyvel!:)

• Gilla
  • Haha
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Enda gångerna jag sett honom riktigt exalterad är när han får berätta att han handsågat 598121,5* dovetails i sitt liv och är 5 gånger så snabb som valfri maskin.

*en halv blev dålig.

Men, kul med din nya hyvel!:)
"Jag har gjort det här i femtio år och det blir jättebra varje gång"

No shit :crysmile:

Självhäftande måttband och framtång (?) till Projekt arbetsbänk samt nya blad till japansågen.
Tre förpackade självhäftande måttband på ett träbord, kartong och plastförpackningar nära synliga.
Skapa konto
Verktyg på träbänk med skruvstäd, packmaterial, snickarverkstadsmiljö. Person barfota i bakgrunden.
Skapa konto
Förpackade japanska sågblad, RAZORSAW-märke, träbearbetningsverktyg.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Det är nya tider när Postnord tittar förbi en lördag. Känns spontant som gedigna doningar.
En Metabo cirkelsåg med styrskena på en arbetsbänk i en verkstad full av verktyg och utrustning.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Det är nya tider när Postnord tittar förbi en lördag. Känns spontant som gedigna doningar.
[bild]
Oh, trevligt, den där har jag sneglat en hel del på.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.