3 453 456 läst · 16 792 svar
3453k läst
16,8k svar
Dagens verktygsinköp!
Giraffslip Meec från Jula 999 kr och ett kit med meshslippapper K80-K120 Einhell från Hornbach (150-200 kr?).
Funkar bra, ganska tung så det görs bara en eller två skarvar mellan vilopauserna. Skönt att inte behöva se ut som Pablo Escobar när han snubblat i vardagsrummet.
Funkar bra, ganska tung så det görs bara en eller två skarvar mellan vilopauserna. Skönt att inte behöva se ut som Pablo Escobar när han snubblat i vardagsrummet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 971 inlägg
Hemmakemisten kör ammoniumtioglykolat eller EDTA.Stickan56 skrev:
- Ammoniumtioglykolat är perfekt att ta bort rost på ytor med kalciuminnehåll, t.ex. kalksten, marmor och betong. Bildar mörklila komplex med järnjoner. PH runt 9. Stinker hårsalong. (…tio…= svavel). Finns i bl.a. Biltemas flygrostborttagare
- EDTA kostar i princip ingenting och är en av de aktiva beståndsdelarna i vanligt tvättmedel. Därmed hyfsat ofarligt för avloppssystemen. Fungerar på samma sätt som Evaporust, d.v.s. bildar komplex med järnjoner, men tyvärr även annat inkl. kalciumjoner Funkar även som elektrolyt och katalysator i elektrolys. Man doserar typ 1:100 och pH blir runt 8. Ungefär dubbla tiden mot Evaporust.
Processen med att roffa åt sig metalljoner från syret kallas kelatering eller kelering
Den hemliga ingrediensen i Evaporust är Trietanolaminfosfat som är relativt ofarligt för hälsa och miljö.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 971 inlägg
Fick lite skäll för att jag använt en yxa som slägga, så fick bli en rejälare slägga.
Eftersom båthuset fick stryk i veckans storm så ska jag försöka flytta tillbaka och räta upp "gavlarna". Nu har gaveln i aktern flyttat sig och lite annat...
Försökte med min lilla kofot på 500 mm men tog en andra vända till Biltema på hemvägen och inhandlade en 900 mm. Ska ju som sagt bara försöka räta upp reglarna.
Positivt är i alla fall att jag bytt ut yxan mot en kofot i passagerarsätet. Kanske mer användbar när man går hem på kvällen...
Eftersom båthuset fick stryk i veckans storm så ska jag försöka flytta tillbaka och räta upp "gavlarna". Nu har gaveln i aktern flyttat sig och lite annat...
Försökte med min lilla kofot på 500 mm men tog en andra vända till Biltema på hemvägen och inhandlade en 900 mm. Ska ju som sagt bara försöka räta upp reglarna.
Positivt är i alla fall att jag bytt ut yxan mot en kofot i passagerarsätet. Kanske mer användbar när man går hem på kvällen...
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Slangvinda till (högtrycks) spolslang?
Lidl verktyg denna vecka.
Verktyg, Maskiner & Fordon