3 350 654 läst · 16 539 svar
3351k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Nice, jag håller ett öga öppet för en högre variant av min AC domkraft. Jag snålade ur och köpte 50cm varianten... Skulle handlat 80centimetaren, men man är dumsnål allt för ofta i livetAlatan skrev:
Ja det är aldrig fel med en höglyftande. Jag har en Epco som lyfter 5 ton 100cm och en Nike 3 ton på ca 95cm. Dock är de rätt så otympliga.Tokslut skrev:
De nya höglyftande från AC ser ju onekligen smidiga ut.
Det är en slitvarg, köpte min begagnad -77 o den går fortfarande, gjorde nya länkar till lyftspaken sådär 20 år sen!Alatan skrev:
Köpte en AC dk13hlq för några år sedan, har inte varit missnöjd och rekommenderar den varmtAlatan skrev:
Bland alla stora rejäla grejer man läser om kommer här ett litet pluttigt inköp.
Två små snabbklämmor från Jula.
De var billiga men jag var tveksam till nyttan av dem.
Det visar sig att sedan igår har jag använt dem tre gånger.
För att fästa dörrfoder medan jag passar in dem.
För att hålla en list på plats medan jag borrar på en mall.
För att klämma fast vattenpass på den mall jag byggde (ingen bild) medan jag håller den på plats mot fönstret. Vi köpte tolv rullgardiner till kontoret och Ikea har med en liten pappersmall för skruvarna men jag förde över den till en träbit med två fastlimmade skruvar i för att få något stabilare att sätta märken i fönsterkarmarna.
Tvingarna får perfekt plats i min väska med dagligverktyg.
Två små snabbklämmor från Jula.
De var billiga men jag var tveksam till nyttan av dem.
Det visar sig att sedan igår har jag använt dem tre gånger.
För att fästa dörrfoder medan jag passar in dem.
För att hålla en list på plats medan jag borrar på en mall.
För att klämma fast vattenpass på den mall jag byggde (ingen bild) medan jag håller den på plats mot fönstret. Vi köpte tolv rullgardiner till kontoret och Ikea har med en liten pappersmall för skruvarna men jag förde över den till en träbit med två fastlimmade skruvar i för att få något stabilare att sätta märken i fönsterkarmarna.
Tvingarna får perfekt plats i min väska med dagligverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 578 inlägg
Nu var det inte enbart dagens, men en del blått å gott trillade in nu i veckan, lite försenade julklappar till mig själv, eller hur man nu motiverar det. Fram till juni är det väl försenade julklappar? Juli och framåt är det väl tidiga julklappar? Fick äntligen tummen ur att beställa en såg efter mkt velande, av bara farten slank det tydligen med två vinkelslipar också. Och även en begagnad 2-26'a jag tydligen inte kunde låta bli... nu har jag garanterat köpstopp resten av veckan....tror jag iaf....
Logga in
Skapa konto
Nice, du har garanterat varit snäll!mrVoodoo skrev:Nu var det inte enbart dagens, men en del blått å gott trillade in nu i veckan, lite försenade julklappar till mig själv, eller hur man nu motiverar det. Fram till juni är det väl försenade julklappar? Juli och framåt är det väl tidiga julklappar? Fick äntligen tummen ur att beställa en såg efter mkt velande, av bara farten slank det tydligen med två vinkelslipar också. Och även en begagnad 2-26'a jag tydligen inte kunde låta bli... nu har jag garanterat köpstopp resten av veckan....tror jag iaf....
[bild]
Köpte Biltemas Bandsåg BS1830 .... men det är inte en biltema bandsåg egentligen utan en OEM:ad
Holzman HBS245HQ
Det som skiljer är färgen och loggan....
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/bandsag-bs-1830-2000037075
https://www.holzmann-maschinen.at/EN/wood-bandsaw-655
Det första man behöver göra är att kolla om den kör på 400 el 800 m/min.
Ska man köra hårda träslag som länn, sak, bok, ek så kanske man ska köra på 400.
Men gran, tall, björk etc kör man på 800.
Min satt på 400 så jag var tvungen flytta drivremen.
jaja ställde in bandsågen enl denna guide
Hur j* klockren guide som helst.
Första testbiten jag kapade ... 12.7mm (mätt med skjutmått) på båda ändar en 30cm bit.
Nice!
Trodde inte att medföljade bandsågsblad skulle kapa så bra.
Holzman HBS245HQ
Det som skiljer är färgen och loggan....
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/bandsag-bs-1830-2000037075
https://www.holzmann-maschinen.at/EN/wood-bandsaw-655
Det första man behöver göra är att kolla om den kör på 400 el 800 m/min.
Ska man köra hårda träslag som länn, sak, bok, ek så kanske man ska köra på 400.
Men gran, tall, björk etc kör man på 800.
Min satt på 400 så jag var tvungen flytta drivremen.
jaja ställde in bandsågen enl denna guide
Första testbiten jag kapade ... 12.7mm (mätt med skjutmått) på båda ändar en 30cm bit.
Nice!
Trodde inte att medföljade bandsågsblad skulle kapa så bra.