ullberg
Ett gängsnitt och hållare som jag inte tror jag någonsin kommer använda (Fattar inte ens hur det ska funka med sin tvådelade design som inte ger ett cirkulärt hål helt ihopskjuten...) men det kändes så bra i handen att jag inte kunde undvika att lägga 50 kr på det, får väl ligga och vara vackert någonstans! en fil för en tia slank också med...

Äldre gängsnitt och hållare med en tvådelad design samt en sliten handfil med trähandtag på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Ett gängsnitt och hållare som jag inte tror jag någonsin kommer använda (Fattar inte ens hur det ska funka med sin tvådelade design som inte ger ett cirkulärt hål helt ihopskjuten...) men det kändes så bra i handen att jag inte kunde undvika att lägga 50 kr på det, får väl ligga och vara vackert någonstans! en fil för en tia slank också med...

[bild]

/U
Ja den hade nog jag också köpt mest för jag aldrig sett något liknande :D(y)
Men backarna är väll för olika gängor så 1 och 2 ska nog inte sitta mot varandra??

Edit
Zoomade in igen, är båda märkta 5/16? Tyckte ej det först

R Ring skrev:
Jag råkade köpa en liten lyftkran igår....
Hur skall jag förklara det hemma när den väl står på gården?
Hjälp!!!

Know the feeling!

• Konstruktionsdelar av en gul och blå grävmaskinskran på en byggplats.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Appendix och 12 till
  • Laddar…
K
Vart lite mer Wera, om jag är fast i träsket? Ja, jag tror det.

• Tre förpackningar av Wera verktygssatser placerade på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Gilla
Pehu1004 och 14 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Sämre träsk kan man hamna i :cool:(y)

• Gilla
  • Älska
Pehu1004 och 3 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Väl bekant träsk! Jag såg aldrig varningsskylten utan gick bara rakt ner i det...

• Gilla
  • Älska
Martin Berggren och 4 till
  • Laddar…
Jag är lite sådär prepper på en vardagsnivå vilket innebär att jag inte vill bli handikappad om strömmen går eller om toapapperet är slut under nästa pandemi.
Så jag har en del handverktyg för att klara av standardpyssel. Borrsvängen köpte jag nyss på loppis för en tjuga och drillborren/borrskaftet är min farfars som jag misstänker han skaffade i slutet av femtiotalet kanske. Plockade fram den ur arvsgömmorna idag när jag satte upp lite hyllor i en dotters rum. Gör sig bra i verktygslådan.
Jag kan tillägga att drillborren saknat vevhandtag sedan sjuttiotalet då jag ofta använde den...
Gammaldags handdriven borrsväng och drillborr utan vevhandtag på ett slitet träbord.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Chentin och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Själv har man tvingats att bli prepper åt andra hållet - ström ska alltid finnas.

Mitt under strömavbrottet efter Alfrida inköptes detta underverk, Atlas Copco QEP R14. Därefter var allt ljust och fint :cool:
1633103803_QEP-R14-577x577.jpeg

• Gilla
Chentin och 4 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag är lite sådär prepper på en vardagsnivå vilket innebär att jag inte vill bli handikappad om strömmen går eller om toapapperet är slut under nästa pandemi.
Så jag har en del handverktyg för att klara av standardpyssel. Borrsvängen köpte jag nyss på loppis för en tjuga och drillborren/borrskaftet är min farfars som jag misstänker han skaffade i slutet av femtiotalet kanske. Plockade fram den ur arvsgömmorna idag när jag satte upp lite hyllor i en dotters rum. Gör sig bra i verktygslådan.
Jag kan tillägga att drillborren saknat vevhandtag sedan sjuttiotalet då jag ofta använde den...
[bild]
Jag är lite sugen på en sån här tillsats. Någon kanske vet om det finns bättre modeller att få tag på och var man kan hitta dem?

https://www.workshopheaven.com/hand-brace-driver-adapter-6-35mm-hex.html
handbrace-adapter-394402.jpg

ullberg
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Själv har man tvingats att bli prepper åt andra hållet - ström ska alltid finnas.

Mitt under strömavbrottet efter Alfrida inköptes detta underverk, Atlas Copco QEP R14. Därefter var allt ljust och fint :cool:
[bild]
Är du nöjd? Sugen på något liknande och A C som märke invaggar mig i trygghet, men inser att detta snarast är deras prosumer-serie och jag vill inte betala för mycket utan att få valuta för pengarna.

alternativ som jag ser det är motsvarande modeller från Pramac eller Kipor... ...eller vilka rekommendationer jag nu får från detta inlägg

ullberg ullberg skrev:
Är du nöjd? Sugen på något liknande och A C som märke invaggar mig i trygghet, men inser att detta snarast är deras prosumer-serie och jag vill inte betala för mycket utan att få valuta för pengarna.

alternativ som jag ser det är motsvarande modeller från Pramac eller Kipor... ...eller vilka rekommendationer jag nu får från detta inlägg
Är inte Kipor en ren kopia på Honda?

Jonas Persson
ullberg ullberg skrev:

Det är en Pramac i botten, S12000 THEPI 3-fas, men Atlas Copco har förbättrat det på några punkter.

Mitt elverk kan fjärrstyras (Via en uttag på kontrollpanelen når du alla elektriska signaler.)
Har en Honda GX630 (688 cm3, 20,8 hk, 48,3 Nm) som är starkare än Pramacs som har en Honda GX620 (614 cm3, 20 hk, 44,1 Nm)
Har automatisk spänningsreglering, inte det alla elverk har utan en funktion som garanterar att spänningen är rätt. Skyddar känsliga maskiner. Hittar just nu inte var jag läste om den.

Duabhuset har Pramac för 53 000:-
Proffsmagasinet Atlas Copco för 40 000:-

Har även ett tjugo år gammalt elverk med en Yanmar diesel på 5,6 kVA. Det säljs än idag, gult istället för rött och med andra kåpor (Pramac S6000 TYEDI 3-fas diesel 43 000:- på Duabhuset). Lustigt nog har enfasmaskinen mina kåpor (Pramac S6500 SYEDI 1-fas diesel).

thumbnail.phpthumbnail.php
Det elverket dog när jag behövde det efter Alfrida, därav inköpet av det nya bättre. Hann titta på det först i somras och det visade sig att en sladd gått av efter åratal med vibrationer. Men efter lite kärlek så är det igång igen. Yanmarmotorn är ett monster, en enstånkare på 10 hk som har elstart, men går alldeles utmärkt att starta med magnapullstarten. Går igång på första rycket om det inte är för kallt. Men du ska se hur den hoppar runt innan den får upp farten - Som en gammal tvättmaskin innan centrifugering men med en matchvikt på 124 kg...

Mitt nya låter som en symaskin, tänk dig en 700 cc Honda motorcykel som går på 3000 rpm. :)

Den gamla är diesel och den nya bensin. Diesel är mycket dyrare. Samtidigt använder jag inte diesel hemma och det är mer färskvara än bensin. Jag har laddat den med alkylatsoppa som är mindre korrosiv. Behöver jag köra länge blir det vanlig bensin. Den förbrukade cirka fem liter i timmen under Alfrida.

Så vad skiljer dessa maskiner i praktiken?
Vikten, den nya släpar man inte runt så enkelt (200 kg tankad)
Den lilla förbrukar mycket mindre diesel än den stora bensin.
Den lilla orkar driva små saker, men man hörde på motorljudet att varvtalet sjönk när t ex VVB:ns 3 kW kopplades in. Den gillar inte heller allt för sned belastning mellan faserna.

Den stora på 11,9 kVA har jag inte lyckats stoppa, även min högtryckstvätt på 5kW tar den utan att motorn knotar nämnvärt. Insåg att jag t om skulle kunna köra min bergvärmepump via den, fråga mig inte hur ekonomiskt eller miljövänligt det skulle bli, men det går:geek:

Kort sagt det är min ögonsten vars inköp var och är helt sanktionerat av gumman.

Rekommenderas om du har råd(y)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag hittade mer om spänningsregleringen hos tillverkaren av generatorn, Meccalte (Pramac skruvar bara ihop den med en Hondamotor). Den har en egen lindning på generatorn vars spänning jämförs med de vanliga lindningarnas spänning och om det skiljer justeras generatorns fältlindning.

ASR
The Latest-technology ASR (Analogic Simplified Regulator) assure an trouble-less use, a precise voltage control and an underfrequency protection.

The ASR is a closed loop AVR regulator system, that controls and keeps constant the alternator output voltage. The output voltage of the alternator is monitored and confronted with a reference signal: the difference between the two is used to control the conduction state of an SCR.

The SCR is controlled by the width of its pulse, and resulting in a rectified DC output which is injected in the rotating inductor of the generator, generating consequently the AC output voltage.

Lite på rea:
Fiskars sekatör och första hjälpen-kit för olika sårtyper på ett arbetsbord.
Skapa konto

Sekatören godkände sambon.
1a hjälpen grejorna är för jag läst för mycket och tagit till mig i tråden om olyckor..

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
Fario Fario skrev:
drillborren/borrskaftet är min farfars som jag misstänker han skaffade i slutet av femtiotalet kanske.
Hehe, har en exakt likadan drillborr, fanns i snickarboden när jag köpte sommarstället, från 50-talet precis som du skriver :)
Lustiga är att jag var där för några veckor sedan och insåg, när jag skulle borra några mindre hål, att alla mina borrmaskiner och skruvdragare var hemma (omfattande renovering av villan).
Så vad gör man, givetvis plockar man fram drillborren, fungerade perfekt :)

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.