Ja ibland verkar man ju inte så smart men jag bjuder på det ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Köpte en inca 260 bandsåg igår. Läste i en annan tråd om nya lager och tips på bladstyrning.

Saknas både anhåll och den där runda brickan i bordet runt bladet. Kan man fixa den sistanämda själv på nåt enkelt sätt? Har inte kikat på tjockleken än, men nån här vet säkert?
 
carlbanan skrev:
Köpte en inca 260 bandsåg igår. Läste i en annan tråd om nya lager och tips på bladstyrning.

Saknas både anhåll och den där runda brickan i bordet runt bladet. Kan man fixa den sistanämda själv på nåt enkelt sätt? Har inte kikat på tjockleken än, men nån här vet säkert?
Många gör egna inlägg till bandsågar, rätt enkelt samt att du kan få den tight mot bladet om du ska göra lite finare jobb.

Går att göra av alla olika material,gjort en ifrån skärbräda vanligt trä, aluminium. Behöver själv göra en ny till sågen och då blir det skärbräda eller en bit mässing/aluminium. Vad som finns hemma i passande tjocklek helt enkelt.
 
Om dessa kan vara av intresse så finns de för avhämtning i Molkom. Skulle de vara sällsynt värdefulla vill jag givetvis ha sanslöst betalt ;) Har även en halvmeter lång rubank någonstans.

Tre gamla rostiga hyvlar i varierande storlekar på ett dammigt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla använda trä och metallhyvlar på ett dammigt trädgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hedens skrev:
Fick denna på posten idag. En skön kontrast till mätklockor och laser. Måste ju ge hyvlar och ryggsågar lite kompisar. Denna ska enligt utsago vara från för förra seklet. Höll vinkeln mot min hultafors. Blev lite varm när jag såg det. Fan vad härligt
[bild]
Snygg vinkel. Vilken tillverkare? Påminner väldigt mycket om min Disston.
 
(Går-) dagens grejer. 20 pix totalt. Skruvmejseln var bara snygg. Hovtången är en EA Berg.

En gammal EA Berg hovtång och en vintage skruvmejsel med rött trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ny digital skjutmått Mitutoyo i svart fodral på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde ett fynd på Eskilstuna veteranmarknaden! Ett flong nytt mitutoyo för 250kr. Fick även betala -90kr för kaffet så det var en bra dag, undrar hur många förväxlingar mellan 100-200kr sedlar det kommer bli! ;)
 
Tror tyvärr inte det är ett äkta Mitutoyo.
Sök på detta forumet och det finns även en youtube med AvE där han testar ett sådant från Alibaba eller någon annan kinabutik.
 
richardtenggren
Instämmer, har ett liknande på jobbet, men på det sitter knapparna annorlunda, de sitter alltså nedanför displayen fast på samma yta. Jag har dock 200 mm versionen.


Digital skjutmått på 200 mm i förvaringslåda med display och knappar ovanför skalan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Shakula skrev:
Tror tyvärr inte det är ett äkta Mitutoyo.
Sök på detta forumet och det finns även en youtube med AvE där han testar ett sådant från Alibaba eller någon annan kinabutik.
Jag tror att det är ett riktigt Mitutoyo. Så där såg de ut för 10 år sedan, och även asken.

Är för övrigt inte så imponerad av AvE. Pajas.
 
mattiasp skrev:
Jag tror att det är ett riktigt Mitutoyo. Så där såg de ut för 10 år sedan, och även asken.

Är för övrigt inte så imponerad av AvE. Pajas.
Skulle nog säga samma - Har ett som inhandlades för en massa år sedan och är bombsäker på att det ser likadant ut. Hittar bara asken nu tyvärr... #kaos
 
mattiasp skrev:
Jag tror att det är ett riktigt Mitutoyo. Så där såg de ut för 10 år sedan, och även asken.

Är för övrigt inte så imponerad av AvE. Pajas.
Det är ett äkta har ett likadant.
 
Det är ett äkta, har ett CEJ med där knapparna sitter likadant som mitt nya, och det ör tillverkat av mitutoyo, även om det är märkt CEJ. Dessutom känns det riktigt gediget och fint, inget rappel utan hög kvalit'e, det är mycket noggrant, har kollat det mot ett kullager som man kan använda som referens.
 
Köpte en inca bandsåg modell okänd, hämtar den imorgon. Tänkte att den duger nog fint till klyva lite med.

Grön Inca bandsåg på ett träbord utomhus med klingan monterad och elsladden framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1200kr, är jag blåst?
 
Haha, ja dom brukar gå för 200:- :D



...skoja med dig, 1200 är bra pris speciellt om alla saker ingår (typ sidoanhåll). Den kommer duga gott till att klyva med, med rätt blad käkar den sig igenom 150mm tjockt ädelträ typ ask och ek. Upp till 60mm tjocklek tycker jag den funkar bra utan att kännas långsam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.