3 337 377 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Köpte en inca 260 bandsåg igår. Läste i en annan tråd om nya lager och tips på bladstyrning.
Saknas både anhåll och den där runda brickan i bordet runt bladet. Kan man fixa den sistanämda själv på nåt enkelt sätt? Har inte kikat på tjockleken än, men nån här vet säkert?
Saknas både anhåll och den där runda brickan i bordet runt bladet. Kan man fixa den sistanämda själv på nåt enkelt sätt? Har inte kikat på tjockleken än, men nån här vet säkert?
Många gör egna inlägg till bandsågar, rätt enkelt samt att du kan få den tight mot bladet om du ska göra lite finare jobb.carlbanan skrev:
Går att göra av alla olika material,gjort en ifrån skärbräda vanligt trä, aluminium. Behöver själv göra en ny till sågen och då blir det skärbräda eller en bit mässing/aluminium. Vad som finns hemma i passande tjocklek helt enkelt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 430 inlägg
Om dessa kan vara av intresse så finns de för avhämtning i Molkom. Skulle de vara sällsynt värdefulla vill jag givetvis ha sanslöst betalt Har även en halvmeter lång rubank någonstans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg vinkel. Vilken tillverkare? Påminner väldigt mycket om min Disston.Hedens skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag tror att det är ett riktigt Mitutoyo. Så där såg de ut för 10 år sedan, och även asken.Shakula skrev:
Är för övrigt inte så imponerad av AvE. Pajas.
Skulle nog säga samma - Har ett som inhandlades för en massa år sedan och är bombsäker på att det ser likadant ut. Hittar bara asken nu tyvärr... #kaosmattiasp skrev:
Det är ett äkta, har ett CEJ med där knapparna sitter likadant som mitt nya, och det ör tillverkat av mitutoyo, även om det är märkt CEJ. Dessutom känns det riktigt gediget och fint, inget rappel utan hög kvalit'e, det är mycket noggrant, har kollat det mot ett kullager som man kan använda som referens.
Haha, ja dom brukar gå för 200:-
...skoja med dig, 1200 är bra pris speciellt om alla saker ingår (typ sidoanhåll). Den kommer duga gott till att klyva med, med rätt blad käkar den sig igenom 150mm tjockt ädelträ typ ask och ek. Upp till 60mm tjocklek tycker jag den funkar bra utan att kännas långsam.
...skoja med dig, 1200 är bra pris speciellt om alla saker ingår (typ sidoanhåll). Den kommer duga gott till att klyva med, med rätt blad käkar den sig igenom 150mm tjockt ädelträ typ ask och ek. Upp till 60mm tjocklek tycker jag den funkar bra utan att kännas långsam.