ullberg
Rickard. Rickard. skrev:
En laddning HSS-Co 10 som jag får tacka tradera för, kostade ungefär vad en av dom minsta skulle göra ny om detta nu är av okej kvalitet. Vill knappt tänka på vad den största skulle kosta ny och jag vet inte heller vad jag ska göra med den men den är säkert bra att ha nån gång.

[bild]
Låter som ett bra köp - själv plockade jag upp en bit verktygsstål (i mitt fall lite oklart vad det är, Corona C45 har jag inte hittat någon tydlig översättning på) i somras - även om 10 kr för stålet säkert var billigt är det i praktiken ganska dyrt för mig då jag måste köpa en svarv också…

Verktygsstålbit märkt "SANDVIK Corona C45" placerad på en svart ThinkPad-bärbar dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U

• Haha
  • Gilla
nino och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
ullberg ullberg skrev:
(i mitt fall lite oklart vad det är, Corona C45 har jag inte hittat någon tydlig översättning på)
Låter som en sjukdom så det är nog bäst du passar dig 😉

Jag har några stål som heter corona C60 och jag har kört ett både i svarven och kipphyveln och det verkar vara bra skit säkert motsvarande "modern" hss med kobolt men i en mystiskt hemlig(eller bortglömd) blandning.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En laddning HSS-Co 10 som jag får tacka tradera för, kostade ungefär vad en av dom minsta skulle göra ny om detta nu är av okej kvalitet. Vill knappt tänka på vad den största skulle kosta ny och jag vet inte heller vad jag ska göra med den men den är säkert bra att ha nån gång.

[bild]
Vad innebär det i reda pengar? Farsgubben har nog en bra laddning liggandes från tidigare värv.

Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Vad innebär det i reda pengar? Farsgubben har nog en bra laddning liggandes från tidigare värv.
https://shop.otdtools.se/category/kvadratiska-mm

Prisskillnaden mellan vanlig "no name" hss och hss med kryddning är som du kan se ganska stor, andrahandsmarknaden verkar generellt vara ganska sval på sparstål, även i små maskiner där hss kan vara full rimligt är dom billiga vändskären från Kina för lockande, kanske 😉

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det som ligger i verkstaden är sannolikt från Sandvik med kryddning. Slipade en hel del specialstål när det begav sig. Kunde man ersätta två operationer i maskinen med en med ett specialstål var det ju lockande :).

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.