3 337 154 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Låter som ett bra köp - själv plockade jag upp en bit verktygsstål (i mitt fall lite oklart vad det är, Corona C45 har jag inte hittat någon tydlig översättning på) i somras - även om 10 kr för stålet säkert var billigt är det i praktiken ganska dyrt för mig då jag måste köpa en svarv också…Rickard. skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/U
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
Låter som en sjukdom så det är nog bäst du passar dig 😉ullberg skrev:
Jag har några stål som heter corona C60 och jag har kört ett både i svarven och kipphyveln och det verkar vara bra skit säkert motsvarande "modern" hss med kobolt men i en mystiskt hemlig(eller bortglömd) blandning.
Vad innebär det i reda pengar? Farsgubben har nog en bra laddning liggandes från tidigare värv.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
https://shop.otdtools.se/category/kvadratiska-mmmexitegel skrev:
Prisskillnaden mellan vanlig "no name" hss och hss med kryddning är som du kan se ganska stor, andrahandsmarknaden verkar generellt vara ganska sval på sparstål, även i små maskiner där hss kan vara full rimligt är dom billiga vändskären från Kina för lockande, kanske 😉
Det som ligger i verkstaden är sannolikt från Sandvik med kryddning. Slipade en hel del specialstål när det begav sig. Kunde man ersätta två operationer i maskinen med en med ett specialstål var det ju lockande .