Shakula skrev:
Tror tyvärr inte det är ett äkta Mitutoyo.
Sök på detta forumet och det finns även en youtube med AvE där han testar ett sådant från Alibaba eller någon annan kinabutik.
Jodå, jag instämmer i kören som inte håller med dig :) ;) Känner till och med etuiet :)
Det är äkta, har förbrukat ett antal på tiden när min far körde legotillverkning. Tyckte det var bättre än de som kom senare som richardtenggren visar, knapparna sitter bättre på de tidigare.

Men jag skulle nog drista mig att säga att det nog är 15 år, om inte närmare 20 :). Hur som helst så är det ett mycket bra skjutmått. Den modellen har auto-avstängning för att spara batteri. Föregångaren hade inte det och åt batteri på löpande band... :D

Skulle tro att det sitter en datautgång på skjutmåttet så det går koppla upp det till en mätdator. Vill minnas att det var RS232, seriell kommunikation men minns inte säkert. Kabeln går kanske att hitta på ebay, tror vi slängt de vi hade.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Mitt tidigare har inte autoavstängning! �� Mitt första är slitet ca 0,6-0,7 i hålskänklarna. Så gött att ha ett helt nytt oavsett om det är 5-10-15 år, det är helt oanvänt och kommer hålla länge för mig. :)

Etuit är samma som mitt gamla Skjutmått, och är det tidigare etuiet.

Båda mina har RS232.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Microkatten
Gjorde slag i saken och hämtade idag en Makita DTD154 slagskruvdragare samt en DHP481 slagborrmaskin. Liten uppgradering från min mycket gamla Bosch grön borrmaskin! :D

Nya Makita slagskruvdragare och slagborrmaskin på trägolv, uppgradering från gammal Bosch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Gjorde slag i saken och hämtade idag en Makita DTD154 slagskruvdragare samt en DHP481 slagborrmaskin. Liten uppgradering från min mycket gamla Bosch grön borrmaskin! :D

[bild]
Har samma dragare. Dtd145an används helt klart mest. 481 är lite tung för vanliga skruvdragning i gips, OSB etc. Men stark som tusan... Testat borra i tegel och gick över förväntning med bra borr.
 
Microkatten
magnlar skrev:
Har samma dragare. Dtd145an används helt klart mest. 481 är lite tung för vanliga skruvdragning i gips, OSB etc. Men stark som tusan... Testat borra i tegel och gick över förväntning med bra borr.
Låter bra, jag ämnar inte använda maskinerna för gips eller OSB, utan det blir massivt trä och lite tegel/betong.
 
Jag har en liknande uppsättning (annan modell av slagskruvdragare) och jag saknar mellanmjölken så att säga.

Slagskruvdragaren våldar in allt snabbt.
Skruv-/borrmaskinen är försiktigare men alldeles för rejäl.

Därför skulle jag vilja ha en lätt liten skruvdragare som är mer försiktig och den ska helst gå på 18V. Men det har dom inte :( Då får man gå ner till 10,8V-serien hos Makita vilket känns värdelöst. 1,5Ah 18V väger ju inte så mycket..
 
Chrissofsweden skrev:
Då får man gå ner till 10,8V-serien hos Makita vilket känns värdelöst.
Jag är väldigt nöjd med mina Makita 10,8 V-maskiner. De orkar mer än vad man tror,
 
Chrissofsweden skrev:
Jag har en liknande uppsättning (annan modell av slagskruvdragare) och jag saknar mellanmjölken så att säga.

Slagskruvdragaren våldar in allt snabbt.
Skruv-/borrmaskinen är försiktigare men alldeles för rejäl.

Därför skulle jag vilja ha en lätt liten skruvdragare som är mer försiktig och den ska helst gå på 18V. Men det har dom inte :( Då får man gå ner till 10,8V-serien hos Makita vilket känns värdelöst. 1,5Ah 18V väger ju inte så mycket..
dtd145 har dock varvtalsreglering i tre nivåer, så den funkar till annat också, och inte bara grova grejer. Dock håller jag med att en liten skulle vara en perfekt komplement. Tex Festool CXS eller TXS.. Kostar ungefär samma som Makita och Boschs 10,8v om jag inte såg fel..
 
magnlar skrev:
dtd145 har dock varvtalsreglering i tre nivåer, så den funkar till annat också, och inte bara grova grejer. Dock håller jag med att en liten skulle vara en perfekt komplement. Tex Festool CXS eller TXS.. Kostar ungefär samma som Makita och Boschs 10,8v om jag inte såg fel..
CXSen är inte så dyr för att vara Festool. Men sen vill man ju ha centrotec-lådan också, när man håller på. Och sen komplettera den med den där försänkaren och centreringsborren som inte följde med. Det blir alltid dyrt i längden... :D
 
jonmo skrev:
CXSen är inte så dyr för att vara Festool. Men sen vill man ju ha centrotec-lådan också, när man håller på. Och sen komplettera den med den där försänkaren och centreringsborren som inte följde med. Det blir alltid dyrt i längden... :D
Sant.. De är onekligen bra på att dammsuga stålar av sina kunder.
 
-RB- skrev:
Jag är väldigt nöjd med mina Makita 10,8 V-maskiner. De orkar mer än vad man tror,
samma här!

har både 18V och 10,8V från makita. och 10,8 volts används nästan mer, kopte deras "hockeytrunk" med massa prylar i :)
 
Ett koordinatbord till pelarborren samt en Emco Compact.

Koordinatbord och Emco Compact i en pelarborr arbetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Emco Compact svarv på arbetsbänk med koordinatbord monterat på väggpanel i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
magnlar skrev:
dtd145 har dock varvtalsreglering i tre nivåer, så den funkar till annat också, och inte bara grova grejer. Dock håller jag med att en liten skulle vara en perfekt komplement. Tex Festool CXS eller TXS.. Kostar ungefär samma som Makita och Boschs 10,8v om jag inte såg fel..
Jag har en liten DeWalt 10.8 och CXS. DeWalten är starkare och har mindre handtag än CXS men inte lika bra "känsla" i avtrycket. Frun har lagt beslag på DeWalten så problemet är löst. ;)
 
Björn Melander skrev:
Ett koordinatbord till pelarborren samt en Emco Compact.

[bild]


[bild]
Ooooh! En sådan svarv hade jag gärna lagt beslag på! Vad får man betala för en sådan?
 
Verktyg för träbearbetning inklusive borrstyrning och rostfria positioneringsstift på svart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.