Brännis Brännis skrev:
Ett Veritas strykmått. Suveränt bra
Är det bara jag som stör mig på mitt veritas strykmått. Jag tycker skruven som håller fast "knivhjulet" längst fram skruvar upp sig i tid och otid. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det?

V vectrex skrev:
Är det bara jag som stör mig på mitt veritas strykmått. Jag tycker skruven som håller fast "knivhjulet" längst fram skruvar upp sig i tid och otid. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det?
Loctite?

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Samma problem för mig. Försöker 'dra' åt olika håll varje gång, ena hållet skruvar i och andra ur..

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar man ett enkelt strykmått? Letat på Jula, Classe och de andra "vanliga" ställena men utan framgång. Behöver inte vara Veritas för många hundralappar utan ett simpelt för några tior duger till mig.
Smäll ihop ett själv? Det är ju inte ett superkompext instrument.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Är det den här tråden du tänker på?
[länk]
Det ser onekligen mer kompakt ut. Får se lite hur jag gör, men tack för bra inspiration.

EDIT: ser nu att det inte är en Ejca i tråden men själva projektet ser väldigt nära ut vad du beskriver i texten.
Jo, har byggt om två gånger nu, ganska lika på båda. Kan ta bild när jag kommer hem till verkstaden igen.

Redigerat:
För några år sedan bjöd WOOD magazine sina läsare på detta strykmått:

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Unnade mig en HKC 55 med lite extra godis för att kunna bygga plank på ett ståndsmässigt sätt. Nu har jag inga ursäkter!
Festool HKC 55 cirkelsåg och skenor på arbetsbänk för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Och får man en släng av M.2 SSD är det kört men som tur är kan det inte drabba äldre moderkort.
Tja nu kör jag på min "nya" dator. Windows 10 har den och pro versionen. Men ingen 500gb hårdskiva som det sades, bara 120gb vilket var futtigt tänkte jag. Men vid närmare koll är det en SSD hårdskiva så nu är jag in i SSD åldern även hemma.

Jag installerade också den gamla hårdskivan och grafikkortet från min gamla dator för "bulk storage", men grafikkortet kräver två kopplingar och PSUn (350w) i den nya datorn hade inte alls några molex-kopplingar, så jag bytte även PSU mot den i min gamla dator som också är mycket rejälare 520w enhet. Så det blev att mecka och hålla på lite innan man ens startat den.

Fick ett paket från Bauhaus idag.
Bosch PBD 40 bänkborrmaskins förpackning från Bauhaus på ett verkstadsgolv.
Skapa konto

Metabo elverktyg i dess väska med manual och strömkabel, nyligen uppackat.
Skapa konto

Stort paket med Weber Genesis II grill märkt med Bauhaus logotyp och modellspecifikationer.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Fadai och 9 till
  • Laddar…
1st Stihl FS131 röjsåg :D(y)
Stihl FS131 röjsåg står i ett verkstadsutrymme med tillbehör i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
E
jonmo jonmo skrev:
Unnade mig en HKC 55 med lite extra godis för att kunna bygga plank på ett ståndsmässigt sätt. Nu har jag inga ursäkter!
[bild]
Det enda dåliga med den sågen är att man inser hur överflödig resten av sågarna man äger är. Den är så förbannat bra att man tycker synd om folk som envisar sig med att bära tungt virke till sågen och inte tvärt om. (y)(y)

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
[bild]
Grattis till en mycket fin maskin! Vad blev totalpriset på kittet? Jag ligger i hård förhandling med min säljare och är på 9700 för plus kitet med 60 skena... men det är fortfarande för mycket för villhöver kontot

SC Aero SC Aero skrev:
1st Stihl FS131 röjsåg :D(y)
[bild]
Berätta gärna hur den verkar efter att du har provat den. Funderar på att köpa något liknande själv.

sunnis
jonmo jonmo skrev:
[bild]
Snyggt!

Anledning till inte köra vanligare FSK 420 skenan? Dålig allround?

Funderar på en likadan, rubart finns ju Basic maskinen med FSK420 för 425 eur med BT batteriet. (Har redan CTL26 med BT...)

NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Grattis till en mycket fin maskin! Vad blev totalpriset på kittet? Jag ligger i hård förhandling med min säljare och är på 9700 för plus kitet med 60 skena... men det är fortfarande för mycket för villhöver kontot
Den är begagnad (med kvitto, inget fuffens), men i mycket bra skick. Långa skenan oanvänd, samt parallellanslag och påse. Två batterier men ingen laddare, och tyvärr ingen möjlighet att utnyttja festools kampanj om ett extra batteri. Betalade 7k totalt, vilket väl inte är en superdeal men helt ok.

sunnis sunnis skrev:
Snyggt!

Anledning till inte köra vanligare FSK 420 skenan? Dålig allround?

Funderar på en likadan, rubart finns ju Basic maskinen med FSK420 för 425 eur med BT batteriet. (Har redan CTL26 med BT...)
Som sagt begagnad och jag tog helt enkelt det som bjöds. Har svårt att se vad jag skulle behöva längre skena än 250 till, men det visar sig säkert. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.