Enligt forumet behöver man sådana här så jag kände inte att jag hade så mycket val.

Olika delar av ett byggverktyg, inklusive gröna handtag och metalltillbehör, utspridda på en grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Grympt bra pryl. Vad ska du göra så långt ner?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Grympt bra pryl. Vad ska du göra så långt ner?
Jag ska leta efter fast mark under ett befintligt hus (därav den kortare customversionen av den grövre borren).

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dags att köpa "ny" dator, min från 2007 börjar vara lite väl slö så jag slog till på en begagnad Dell Vostro 460, från Core 2 Duo till I7 processor bör väl göra skillnad...

Intel Core i7 2600 3.4 GHz
8GB DIMM DDR3 1333 MHz
AMD Radeon HD 6670
500 GB, 7200 RPM, SATA-II
Windows 10

Har snäppet bättre grafikkort i existerande datorn (GTS 450 och 800gb till med utrymme), men en SSD saknar man ännu, skulle va trevligt att komma in i SSD åldern.

Akta dig för SSD-viruset. När du har en SSD kan du köra din gamla dator ett par år till. Och det vill man ju inte hitta motiv för.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Och får man en släng av M.2 SSD är det kört men som tur är kan det inte drabba äldre moderkort.

• Gilla
Jowl
  • Laddar…
Det är väl kanske inte dagens verktygsinköp, men väl veckans åtminstone.

Köpte efter en del velande den minsta batteridrivna häcksaxen från Makita. Hade sedan tidigare fyndat ett par 5,0 Ah-batterier till Makita på Blocket. Tänkte att ska man väl ha en batteridriven häcksax så kan man ta den minsta för maximal mobilitet. Stöter man på patrull får man väl komplettera med en sladdförsedd apparat, tänker jag. Testade någon timme och den lyckades återta en hel del tomt som tidigare varit annekterad av naturen, upplevde inte att den skulle vara för klen på något vis. Däremot hade den kunnat få vara 5 cm längre. Men sammantaget helt klart nöjd.

Batteridriven Makita häcksax på förpackningen med beskrivning DUH523Z på en arbetsbänk.
Skapa konto

Sen köpte jag en gammal bänkborr på blocket. Det är ju ingen Arboga eller Strands, men den var billig och gjord på den tiden när även budgetmaskiner verkar ha varit av hyfsad kvalitet.

En väl använd arbetsbänk med en gammal bänkborr, diverse verktyg och byggmaterial i en verkstadslokal.
Skapa konto

Idag köpte jag också en gammal Ejca bandsåg som är lite smårisig (kan man se vilken modell det är? Såg inte några skyltar när jag tittade) Tänkte olja upp den och spänna på ett nytt band och sen ska den få hjälpa mig med lite snickarglädje till en pergola till sommaren.

Gammal Ejca bandsåg i ett verkstadsrum, rostig med varningsskylt om att bromsa maskinen.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det är väl kanske inte dagens verktygsinköp, men väl veckans åtminstone.

Köpte efter en del velande den minsta batteridrivna häcksaxen från Makita. Hade sedan tidigare fyndat ett par 5,0 Ah-batterier till Makita på Blocket. Tänkte att ska man väl ha en batteridriven häcksax så kan man ta den minsta för maximal mobilitet. Stöter man på patrull får man väl komplettera med en sladdförsedd apparat, tänker jag. Testade någon timme och den lyckades återta en hel del tomt som tidigare varit annekterad av naturen, upplevde inte att den skulle vara för klen på något vis. Däremot hade den kunnat få vara 5 cm längre. Men sammantaget helt klart nöjd.

[bild]

Sen köpte jag en gammal bänkborr på blocket. Det är ju ingen Arboga eller Strands, men den var billig och gjord på den tiden när även budgetmaskiner verkar ha varit av hyfsad kvalitet.

[bild]

Idag köpte jag också en gammal Ejca bandsåg som är lite smårisig (kan man se vilken modell det är? Såg inte några skyltar när jag tittade) Tänkte olja upp den och spänna på ett nytt band och sen ska den få hjälpa mig med lite snickarglädje till en pergola till sommaren.

[bild]
Hur stora är hjulen på bandsågen? Spontant är det en b50

Frustrator Frustrator skrev:
Hur stora är hjulen på bandsågen? Spontant är det en b50
Mätte precis upp dem till 45 centimeter, så det är en B45 förmodar jag då. Extrabandet jag fick med är 3090 mm långt.

Tog lite fler bilder också.

Övre bladstyrning. Fyra träpluggar som styrning. De är rätt slitna och en är så kort att jag inte tror att den går att förlänga mer. Vad är det runda hjulet till för? Är det den bakre styrningen (brukar vara kullager nu för tiden har jag förstått), i sådana fall sitter den alldeles för långt fram för den är snarare framför bladet jämfört med sidostyrningarna.
Närbild av sliten övre bladstyrning med fyra träpluggar och ett runt hjul på gammal såg.
Skapa konto

Undre bladstyrning, också fyra träpluggar. Är det nån som har något uppslag hur man enklast och bäst uppgraderar bladstyrningen på den här gamle farbrorn?
Närbild på slitna träpluggar och gamla bladstyrningskomponenter på en bandsåg.
Skapa konto

Tog bort skyddet för driften så att man kan se remskivorna och bromsmekanismen.
Gammal bandsåg med öppet skydd visande remdrift och remskivor, täckt med sågspån och smuts.
Skapa konto

Närbild på bromsbacken, som jag förstår med hög sannolikhet är av asbesthaltigt material. Tror tyvärr inte att det blir något sådant fint motorskydd med inbyggd broms, inte i år åtminstone, verktygskontot är övertrasserat så om jag köper fler verktyg nu innan ett par projekt är färdigställda (så att värdet av att ha en massa maskiner framgår för resten av familjen) så kommer jag ha en massa verktyg men ingen sambo kvar. Däremot funderar jag på om man kan köpa en ny kilrem och limma(?) en bit av denne på armen till bromsmekanismen eller om det behöver vara ett hårdare bromsbelägg?
Rostig övre bladstyrning på en gammal bandsåg med fyra synliga slitna träpluggar och rundat hjul.
Skapa konto

Tog lite kort på de klistermärken jag hittat också, vore fint att kunna sätta på nya om man skulle lyckas putsa till sågen nån dag och skvätta på lite ny färg. Då vet jag inte om EJCA har kvar sådana gamla märken eller om man kan gå till ett företag som exempelvis gör dekaler till bilar. Är det någon som vet vad står på den lilla röda varningsskylten? "Förbjudet att... utan... ..de a.. skydd"? Man har ju sina gissningar men det kanske är någon som har motsvarande skydd kvar på sin såg?
Rostig plåt med gammalt företagsmärke för "EJCA Verkstadsaktiebolaget WAHLSTRÖM & CO VÄRNAMO SWEDEN" med skador och avskavt tryck.
Skapa konto

Måttband intill en gammal och rostfläckad klistermärke för EJCA maskiner med texten 'Tillverkad av' över 'Värnamo Sweden'.
Skapa konto

Delvis sliten och rostig varningsetikett på maskin, text fragmenterad och svårläst, bakgrund av vitmålning.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Mätte precis upp dem till 45 centimeter, så det är en B45 förmodar jag då. Extrabandet jag fick med är 3090 mm långt.

Övre bladstyrning. Fyra träpluggar som styrning. De är rätt slitna och en är så kort att jag inte tror att den går att förlänga mer. Vad är det runda hjulet till för? Är det den bakre styrningen (brukar vara kullager nu för tiden har jag förstått), i sådana fall sitter den alldeles för långt fram för den är snarare framför bladet jämfört med sidostyrningarna.
[bild]
Undre bladstyrning, också fyra träpluggar. Är det nån som har något uppslag hur man enklast och bäst uppgraderar bladstyrningen på den här gamle farbrorn?
[bild]
[bild]
Närbild på bromsbacken, som jag förstår med hög sannolikhet är av asbesthaltigt material. Tror tyvärr inte att det blir något sådant fint motorskydd med inbyggd broms, inte i år åtminstone, verktygskontot är övertrasserat så om jag köper fler verktyg nu innan ett par projekt är färdigställda (så att värdet av att ha en massa maskiner framgår för resten av familjen) så kommer jag ha en massa verktyg men ingen sambo kvar. Däremot funderar jag på om man kan köpa en ny kilrem och limma(?) en bit av denne på armen till bromsmekanismen eller om det behöver vara ett hårdare bromsbelägg?
[bild]
Tog lite kort på de klistermärken jag hittat också, vore fint att kunna sätta på nya om man skulle lyckas putsa till sågen nån dag och skvätta på lite ny färg. Då vet jag inte om EJCA har kvar sådana gamla märken eller om man kan gå till ett företag som exempelvis gör dekaler till bilar. Är det någon som vet vad står på den lilla röda varningsskylten? "Förbjudet att... utan... ..de a.. skydd"? Man har ju sina gissningar men det kanske är någon som har motsvarande skydd kvar på sin såg?
[bild]
[bild]
[bild]
Min Ejca hade ganska lika bladstyrningar som din, samma bakhjul men dock inte dubbla rader styrblock. Byggde egna i trä och kullager då jag ville ha dem kompaktare för att både vinna såghöjd och komma närmare undersidan av bordet för bättre bladstyrning. Det blev betydligt bättre trots enkel konstruktion, tror jag har bilder i någon tråd jag inte hittar nu.

nanowire nanowire skrev:
Min Ejca hade ganska lika bladstyrningar som din, samma bakhjul men dock inte dubbla rader styrblock. Byggde egna i trä och kullager då jag ville ha dem kompaktare för att både vinna såghöjd och komma närmare undersidan av bordet för bättre bladstyrning. Det blev betydligt bättre trots enkel konstruktion, tror jag har bilder i någon tråd jag inte hittar nu.
Är det den här tråden du tänker på?
https://www.byggahus.se/forum/threads/trasigt-bord-pa-bandsag-morten-bs350.275841/page-4
Det ser onekligen mer kompakt ut. Får se lite hur jag gör, men tack för bra inspiration.

EDIT: ser nu att det inte är en Ejca i tråden men själva projektet ser väldigt nära ut vad du beskriver i texten.

Ett Veritas strykmått. Suveränt bra

• Ett Veritas strykmått placerat vertikalt på en träyta, med graderingar synliga på skaftet.
    Skapa konto
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Går bra att byta ut bromsbandet till en bit kilrem, man får byta den regelbundet bara för den slits snabbare än vad originalet gör (tror jag), byter min bit en gång om året.

Vad gäller bladstyrningen så med nya pluggar i vd40-dränkta ekbitar så går iallafall min b50 riktigt fint.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Går bra att byta ut bromsbandet till en bit kilrem, man får byta den regelbundet bara för den slits snabbare än vad originalet gör (tror jag), byter min bit en gång om året.

Vad gäller bladstyrningen så med nya pluggar i vd40-dränkta ekbitar så går iallafall min b50 riktigt fint.
Tack för tipsen! Har du svarvat ekbitarna runda för att passa i hållarna för bladstyrningen? Hur ofta dränker du in dem i WD40 och hur länge?

Brännis Brännis skrev:
Ett Veritas strykmått. Suveränt bra
Var hittar man ett enkelt strykmått? Letat på Jula, Classe och de andra "vanliga" ställena men utan framgång. Behöver inte vara Veritas för många hundralappar utan ett simpelt för några tior duger till mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.