3 329 298 läst · 16 491 svar
3329k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Dags att köpa "ny" dator, min från 2007 börjar vara lite väl slö så jag slog till på en begagnad Dell Vostro 460, från Core 2 Duo till I7 processor bör väl göra skillnad...
Intel Core i7 2600 3.4 GHz
8GB DIMM DDR3 1333 MHz
AMD Radeon HD 6670
500 GB, 7200 RPM, SATA-II
Windows 10
Har snäppet bättre grafikkort i existerande datorn (GTS 450 och 800gb till med utrymme), men en SSD saknar man ännu, skulle va trevligt att komma in i SSD åldern.
Intel Core i7 2600 3.4 GHz
8GB DIMM DDR3 1333 MHz
AMD Radeon HD 6670
500 GB, 7200 RPM, SATA-II
Windows 10
Har snäppet bättre grafikkort i existerande datorn (GTS 450 och 800gb till med utrymme), men en SSD saknar man ännu, skulle va trevligt att komma in i SSD åldern.
Det är väl kanske inte dagens verktygsinköp, men väl veckans åtminstone.
Köpte efter en del velande den minsta batteridrivna häcksaxen från Makita. Hade sedan tidigare fyndat ett par 5,0 Ah-batterier till Makita på Blocket. Tänkte att ska man väl ha en batteridriven häcksax så kan man ta den minsta för maximal mobilitet. Stöter man på patrull får man väl komplettera med en sladdförsedd apparat, tänker jag. Testade någon timme och den lyckades återta en hel del tomt som tidigare varit annekterad av naturen, upplevde inte att den skulle vara för klen på något vis. Däremot hade den kunnat få vara 5 cm längre. Men sammantaget helt klart nöjd.
Sen köpte jag en gammal bänkborr på blocket. Det är ju ingen Arboga eller Strands, men den var billig och gjord på den tiden när även budgetmaskiner verkar ha varit av hyfsad kvalitet.
Idag köpte jag också en gammal Ejca bandsåg som är lite smårisig (kan man se vilken modell det är? Såg inte några skyltar när jag tittade) Tänkte olja upp den och spänna på ett nytt band och sen ska den få hjälpa mig med lite snickarglädje till en pergola till sommaren.
Köpte efter en del velande den minsta batteridrivna häcksaxen från Makita. Hade sedan tidigare fyndat ett par 5,0 Ah-batterier till Makita på Blocket. Tänkte att ska man väl ha en batteridriven häcksax så kan man ta den minsta för maximal mobilitet. Stöter man på patrull får man väl komplettera med en sladdförsedd apparat, tänker jag. Testade någon timme och den lyckades återta en hel del tomt som tidigare varit annekterad av naturen, upplevde inte att den skulle vara för klen på något vis. Däremot hade den kunnat få vara 5 cm längre. Men sammantaget helt klart nöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen köpte jag en gammal bänkborr på blocket. Det är ju ingen Arboga eller Strands, men den var billig och gjord på den tiden när även budgetmaskiner verkar ha varit av hyfsad kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag köpte jag också en gammal Ejca bandsåg som är lite smårisig (kan man se vilken modell det är? Såg inte några skyltar när jag tittade) Tänkte olja upp den och spänna på ett nytt band och sen ska den få hjälpa mig med lite snickarglädje till en pergola till sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 533 inlägg
Hur stora är hjulen på bandsågen? Spontant är det en b50Klaugust skrev:Det är väl kanske inte dagens verktygsinköp, men väl veckans åtminstone.
Köpte efter en del velande den minsta batteridrivna häcksaxen från Makita. Hade sedan tidigare fyndat ett par 5,0 Ah-batterier till Makita på Blocket. Tänkte att ska man väl ha en batteridriven häcksax så kan man ta den minsta för maximal mobilitet. Stöter man på patrull får man väl komplettera med en sladdförsedd apparat, tänker jag. Testade någon timme och den lyckades återta en hel del tomt som tidigare varit annekterad av naturen, upplevde inte att den skulle vara för klen på något vis. Däremot hade den kunnat få vara 5 cm längre. Men sammantaget helt klart nöjd.
[bild]
Sen köpte jag en gammal bänkborr på blocket. Det är ju ingen Arboga eller Strands, men den var billig och gjord på den tiden när även budgetmaskiner verkar ha varit av hyfsad kvalitet.
[bild]
Idag köpte jag också en gammal Ejca bandsåg som är lite smårisig (kan man se vilken modell det är? Såg inte några skyltar när jag tittade) Tänkte olja upp den och spänna på ett nytt band och sen ska den få hjälpa mig med lite snickarglädje till en pergola till sommaren.
[bild]
Mätte precis upp dem till 45 centimeter, så det är en B45 förmodar jag då. Extrabandet jag fick med är 3090 mm långt.Frustrator skrev:
Tog lite fler bilder också.
Övre bladstyrning. Fyra träpluggar som styrning. De är rätt slitna och en är så kort att jag inte tror att den går att förlänga mer. Vad är det runda hjulet till för? Är det den bakre styrningen (brukar vara kullager nu för tiden har jag förstått), i sådana fall sitter den alldeles för långt fram för den är snarare framför bladet jämfört med sidostyrningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undre bladstyrning, också fyra träpluggar. Är det nån som har något uppslag hur man enklast och bäst uppgraderar bladstyrningen på den här gamle farbrorn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog bort skyddet för driften så att man kan se remskivorna och bromsmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på bromsbacken, som jag förstår med hög sannolikhet är av asbesthaltigt material. Tror tyvärr inte att det blir något sådant fint motorskydd med inbyggd broms, inte i år åtminstone, verktygskontot är övertrasserat så om jag köper fler verktyg nu innan ett par projekt är färdigställda (så att värdet av att ha en massa maskiner framgår för resten av familjen) så kommer jag ha en massa verktyg men ingen sambo kvar. Däremot funderar jag på om man kan köpa en ny kilrem och limma(?) en bit av denne på armen till bromsmekanismen eller om det behöver vara ett hårdare bromsbelägg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog lite kort på de klistermärken jag hittat också, vore fint att kunna sätta på nya om man skulle lyckas putsa till sågen nån dag och skvätta på lite ny färg. Då vet jag inte om EJCA har kvar sådana gamla märken eller om man kan gå till ett företag som exempelvis gör dekaler till bilar. Är det någon som vet vad står på den lilla röda varningsskylten? "Förbjudet att... utan... ..de a.. skydd"? Man har ju sina gissningar men det kanske är någon som har motsvarande skydd kvar på sin såg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Ejca hade ganska lika bladstyrningar som din, samma bakhjul men dock inte dubbla rader styrblock. Byggde egna i trä och kullager då jag ville ha dem kompaktare för att både vinna såghöjd och komma närmare undersidan av bordet för bättre bladstyrning. Det blev betydligt bättre trots enkel konstruktion, tror jag har bilder i någon tråd jag inte hittar nu.Klaugust skrev:Mätte precis upp dem till 45 centimeter, så det är en B45 förmodar jag då. Extrabandet jag fick med är 3090 mm långt.
Tog lite fler bilder också.
Övre bladstyrning. Fyra träpluggar som styrning. De är rätt slitna och en är så kort att jag inte tror att den går att förlänga mer. Vad är det runda hjulet till för? Är det den bakre styrningen (brukar vara kullager nu för tiden har jag förstått), i sådana fall sitter den alldeles för långt fram för den är snarare framför bladet jämfört med sidostyrningarna.
[bild]
Undre bladstyrning, också fyra träpluggar. Är det nån som har något uppslag hur man enklast och bäst uppgraderar bladstyrningen på den här gamle farbrorn?
[bild]
Tog bort skyddet för driften så att man kan se remskivorna och bromsmekanismen.
[bild]
Närbild på bromsbacken, som jag förstår med hög sannolikhet är av asbesthaltigt material. Tror tyvärr inte att det blir något sådant fint motorskydd med inbyggd broms, inte i år åtminstone, verktygskontot är övertrasserat så om jag köper fler verktyg nu innan ett par projekt är färdigställda (så att värdet av att ha en massa maskiner framgår för resten av familjen) så kommer jag ha en massa verktyg men ingen sambo kvar. Däremot funderar jag på om man kan köpa en ny kilrem och limma(?) en bit av denne på armen till bromsmekanismen eller om det behöver vara ett hårdare bromsbelägg?
[bild]
Tog lite kort på de klistermärken jag hittat också, vore fint att kunna sätta på nya om man skulle lyckas putsa till sågen nån dag och skvätta på lite ny färg. Då vet jag inte om EJCA har kvar sådana gamla märken eller om man kan gå till ett företag som exempelvis gör dekaler till bilar. Är det någon som vet vad står på den lilla röda varningsskylten? "Förbjudet att... utan... ..de a.. skydd"? Man har ju sina gissningar men det kanske är någon som har motsvarande skydd kvar på sin såg?
[bild]
[bild]
[bild]
Är det den här tråden du tänker på?nanowire skrev:Min Ejca hade ganska lika bladstyrningar som din, samma bakhjul men dock inte dubbla rader styrblock. Byggde egna i trä och kullager då jag ville ha dem kompaktare för att både vinna såghöjd och komma närmare undersidan av bordet för bättre bladstyrning. Det blev betydligt bättre trots enkel konstruktion, tror jag har bilder i någon tråd jag inte hittar nu.
https://www.byggahus.se/forum/threads/trasigt-bord-pa-bandsag-morten-bs350.275841/page-4
Det ser onekligen mer kompakt ut. Får se lite hur jag gör, men tack för bra inspiration.
EDIT: ser nu att det inte är en Ejca i tråden men själva projektet ser väldigt nära ut vad du beskriver i texten.
Verktygstokig
· Halland
· 7 533 inlägg
Går bra att byta ut bromsbandet till en bit kilrem, man får byta den regelbundet bara för den slits snabbare än vad originalet gör (tror jag), byter min bit en gång om året.Klaugust skrev:Mätte precis upp dem till 45 centimeter, så det är en B45 förmodar jag då. Extrabandet jag fick med är 3090 mm långt.
Tog lite fler bilder också.
Övre bladstyrning. Fyra träpluggar som styrning. De är rätt slitna och en är så kort att jag inte tror att den går att förlänga mer. Vad är det runda hjulet till för? Är det den bakre styrningen (brukar vara kullager nu för tiden har jag förstått), i sådana fall sitter den alldeles för långt fram för den är snarare framför bladet jämfört med sidostyrningarna.
[bild]
Undre bladstyrning, också fyra träpluggar. Är det nån som har något uppslag hur man enklast och bäst uppgraderar bladstyrningen på den här gamle farbrorn?
[bild]
Tog bort skyddet för driften så att man kan se remskivorna och bromsmekanismen.
[bild]
Närbild på bromsbacken, som jag förstår med hög sannolikhet är av asbesthaltigt material. Tror tyvärr inte att det blir något sådant fint motorskydd med inbyggd broms, inte i år åtminstone, verktygskontot är övertrasserat så om jag köper fler verktyg nu innan ett par projekt är färdigställda (så att värdet av att ha en massa maskiner framgår för resten av familjen) så kommer jag ha en massa verktyg men ingen sambo kvar. Däremot funderar jag på om man kan köpa en ny kilrem och limma(?) en bit av denne på armen till bromsmekanismen eller om det behöver vara ett hårdare bromsbelägg?
[bild]
Tog lite kort på de klistermärken jag hittat också, vore fint att kunna sätta på nya om man skulle lyckas putsa till sågen nån dag och skvätta på lite ny färg. Då vet jag inte om EJCA har kvar sådana gamla märken eller om man kan gå till ett företag som exempelvis gör dekaler till bilar. Är det någon som vet vad står på den lilla röda varningsskylten? "Förbjudet att... utan... ..de a.. skydd"? Man har ju sina gissningar men det kanske är någon som har motsvarande skydd kvar på sin såg?
[bild]
[bild]
[bild]
Vad gäller bladstyrningen så med nya pluggar i vd40-dränkta ekbitar så går iallafall min b50 riktigt fint.
Tack för tipsen! Har du svarvat ekbitarna runda för att passa i hållarna för bladstyrningen? Hur ofta dränker du in dem i WD40 och hur länge?Frustrator skrev: