Jag vet inte om det egentligen är ett problem men märker att det samlas mer och mer spån på hjulen:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandsågsavdelningen på Ica hade som tur var rätt delar i lager. Skogsgrön var tyvärr slut så jag fick nöja mig med babyblå. Försäljaren försäkrade dock att även om det är omdebaterat så ska det på intet sätt påverka funktionen.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Andreas Lundgren och 2 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Nästan för go känsla. Jag har börjat tänka mordiska tankar om mitt gamla plommonträd...
Märkligt sammanträffande men en blåsig sommardag bestämde sig plommonträdet för att begå harakiri.
image.jpg
Skapa konto

Likt en god sekundant drog jag min tigersåg och fullföljde.
image.jpg
Skapa konto

Nu återstår arbetet med att bygga en hedrande minnes-nånting.
image.jpg
Skapa konto

Det ser lovande ut! :wow:
image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Plommon har fantastisk färg när det är nysågat, rosa och lila och alla möjliga färger, tyvärr blir det lite brunare och murrigare när det torkar men fortfarande väldigt snyggt.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C skrev:
Plommon har fantastisk färg när det är nysågat, rosa och lila och alla möjliga färger, tyvärr blir det lite brunare och murrigare när det torkar men fortfarande väldigt snyggt.
Hmm, citronsyra och sen något uv-skyddande kanske kan bevara färgerna? Troligen inte, särskilt på djupen men...

Alternativ bladguide.
För att kunna såga upp plommonträdet till virke behöver den gröne lille Morten få bättre såghöjd. Jag har länkat till inspirationen för denna mod en bit upp i tråden, en väldigt enkel konstruktion.

Jag utgick från en bit marinplywood, M12 gängstav och muttrar, en M8 spårskruv med distansbrickor att fästa ett vanligt kullager 608z med och en bit ask.
image.jpg
Skapa konto

Det högra guideblocket är skruvat från baksidan med försänkt träskruv. Hela guiden hålls på plats av M12-bulten som löper genom avlånga hål i plywooden och det vänstra guideblocket så att avstånden till sågbladet kan justeras innan allt fixeras genom att muttern dras åt. Kullagret sitter fast i ett gängat hål direkt i plywooden med distansbrickor mellan för att få rätt avstånd till bladet och även tillåta kullagret att rotera fritt.
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Kapskiva på dremeln tar bort plåt på bakre och främre hjulskyddden.
image.jpg
Skapa konto

Med den vanliga bladguiden monterad samtidigt syns det att den total såghöjden har ökat nästan en tredjedel till 223 mm. Cirka.
image.jpg
Skapa konto

Lite sent nu så sågningen får vänta :)

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Jag har bestämt mig för att sälja Morten. Tänkte vänta ett tag med att lägga på blocket så om någon här på byggahus är intresserad är det bara att skicka ett PM.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.