larsbj skrev:
Slipade dom plana när jag köpte sågen -91 sen har det funkat, och då har det varit yrkesverksamhet i verkstaden ca halva tiden sedan dess.
Det är ett gott betyg, känns tryggt :)
Påminner mig om när Asterix frågar sin brittiske kusin om hanns tweedbyxor är av bra kvalite och han svarar; -Vet inte, har bara haft dom i tjugo år ännu.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
ClasseClas skrev:
Kontakta moretens.se om en nytt bordsfäste. De har reservdelar även till gamla maskiner. Med lite tur så...
Har kollat men tyvärr hade dom inte några.
 
Tusen tack för alla tips och ert engagemang!

Tror jag ska börja med att försöka tillverka några lägre bordsinfästningar i trä, går kanske att vinna ngn cm i såghöjd om jsg offrar vinklingen. Ser just nu ändå inte att jag skulle ha så stor nytta av att vinkla bordet.
På amazon fanns gott om gumiband också så det blir kanske en beställning på det iaf. Alt Claesohlson, de har band som reservdel men tyvärr bara 20 mm breda enligt beskrivningen, de som sitter på nu är en tum.

Något jag också saknar är ett anhåll så det behöver också fixas. Egentillverkat kanske kan funka här med?
 
nanowire skrev:
Har kollat men tyvärr hade dom inte några.
Ok, vad synd. Jag har köpt delar till min Morten SF2000 som är över 20 år gammal.
 
Jag tror nog att du kan fixa ett eget fästa till bordet men om du vill kan du kontakta MTMC i England, de hjälpte mig med lite delar till min bandsåg som visade sig finnas brandad till felra märken varav Metaba fortfarande hade reservdelar.

http://www.mtmc.co.uk/
 
nanowire skrev:
Det låter så oerhört enkelt när du beskriver det. Jag behöver nog mer än ritning om jag ska greja det. Får börja med att sätta ut kontaktanons efter vänner med metallsvarv (y)
Haha...så illa kan det väl inte vara...... skulle folk vara så hjälplösa så skulle samhället ha kollapsat för länge sedan:D
Jag blev tvungen att göra en snabb genomräkning och kom till att bland mina vänner och goda bekanta och nära släktingar så finns det minst 9 stycken metallsvarvar som är i skick och i användning och de är fördelade på 7 ägare.

Om du har svets och pelarborrmaskin och en rejäl vinkelslipmaskin så finns det säkert någon mindre maskinverkstad i trakten som kan svarva åt dig som utfyllnadsarbete mellan större kunder.
 
Har inte svets tyvärr. Tog den smala vägen och beställde nya staniolhållare från Amazon :p
 
Undrar hur gammal sågen är? När bytte Morten namn, den måste ju vara äldre än så.
 
Ett halvtumsblad i bi-metall, 3 tpi, beställt. Nya blå polyuretanband också på väg.
Reservdelarna till bordsinfästningen har redan kommit och sågen har fått ett eget trefasutag. Lägger upp lite bilder och berättar när/om jag får den att fungera bra :)
 
Och särskilt tack till Frustrator för tipsen om http://www.tuffsaws.co.uk/
och reservdelarna till bordsinfästningen från Amazon.

De nya bordsfästena passade perfekt och består av betydligt tjockare gods än de gamla i stanniol. Så nu sitter bordet på plats och samtidigt med det passade jag på att putsa bort ytrosten med 240-sandpapper, dammsög och torkade av noga med 5-56. Ett lager vax/paraffin värmdes på med värmepistol, hoppas att det kommer hindra ny rost och ge bra glid. Det har iaf fungerat bra på mina handhyvlar och stämjärn.

Vad jag läst/sett på bilder verkar sågen vara i stort identisk med en Delta 14". När jag kunnat provköra den (utan blad och gummi dock..) verkar den tyst och välbalanserad, inga speciella vibrationer. Motorn är på 1,1 kW (1,5 HP) vilket verkar räcka bra för den här storleken på såg som verkar komma bestyckade med motor på mellan 0,5 och 2 HP.

Då jag helt saknar praktiska kunskaper om elmotorer så undrar jag om den borde servas på ngt sätt, smörjas eller så och hur jag isf gör det?

Planen är också att åstadkomma lite högre såghöjd, typ 6 cm högre verkar möjligt, genom att bygga en egen fast övre bladstyrning samt ett eget lägre utbytesbord (nedre bladstyrningen sitter några cm under bordsytenivån). Detta ska då användas för att såga lite egna brädor från mindre stockar :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Woop wopp, nu har gummibanden till hjulen kommit!

Tyvärr har postnord slarvat bort sågbladet så jag kan inte prova att såga även om jag får på dom på hjulen :|
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Nej jag tror inte på din ide att såga stockar till bräder. Du har trots allt en såg med 35 cm hjul och liten motor och klen stomme som inte håller för någon större bandspänning.
Små bandsågar som man sågar bräder på har större hjul och kraftigare stomme och bredare blad som inte söker sig i sidled när man matar.

Jag vågar påstå att man sågar mycket effektivare med en gammaldags manuellt driven tvåmans stocksåg än med en liten snickeribandsåg. Då kommer man i alla fall framåt 0,75-1 meter per 100 sågtag.

Finns det inget sågverk i trakten dit du kan föra dina stockar och få dem sågade för betalning? Det har hänt att jag har farit till sågen med två stockar på traktorkärran något år då hälsan inte har tillåtit något skogsarbete.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nej stockar är kanske att överdriva lite... ;) Men det vore kul att kunna såg ca 20 cm på höjden och klyva fram lite ämnen ur mindre stammar från fruktträd och liknande. En bekant har en solosåg så det handlar snarare om att göra det bästa möjliga av den här sågen, testa och lära mig.

Jag har fått lite björk kluvet på den här sågen en gång. Inte helt up-to-date säkerhetsmässigt :x

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En massa bilder på gummibyte och ilägg runt sågbladet, kanske inte så intressant men jag uppskattar själv när det postas bilder.

Kunde inte heller låta bli att montera det gamla slöa och knäckta sågbladet för att iaf kunna prova att linjering och bladstyrning fungerar :)

Bort med gammalt gummi
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torka rent med EtOH och på med nya
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Justera bordet i 90 deg mot klingan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammutsug
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provsågade lite och märkte att det inte är bra att små träbitar ramlar ner och åker karusell i hjulet... Ett inlägg behövs, letade på lite Al-plåt

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Kul med bilder och att se att det går famåt. Hur mycket såghöjd har du utan modifieringar? Min lilla Inca med 280 hjul och 750W motor tuggar sig igenom 15cm blöt stock på ett ganska bra sätt. Jag hade nog inte modifierat sågen för extra såghöjd, finns väl en anledning att den konstruerades med en viss såghöjd (av de anledningar heimlaga räknade upp, framförallt stommens styvhet)

Tuffsaws sabrecut blad är det bästa från den butiken om det ska sågas stockar, det har djupare dalar mellan tänderna och lite mer aggresiv skränkning(?) på tänderna.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.