OK, tack för tipset! Bladet jag beställt är ett 3 tpi bimetal, ska givetvis rapportera hur det går med det så snart posten letat upp mitt paket. En chansning då det ev inte kommer att gå att få tillräcklig spänning i det bladet med denna såg.

http://woodgears.ca/bandsaw/resaw_guide.html
Tror det bara är ca 15 cm höjd idag. Detta är vad jag tänkt mig samt ev. ett lägre fast bord. Inget av dessa ingrepp är permanent utan tar kanske en halvtimme att återställa gissar jag.
 
Det bladet är säkert superbra, det är mest om det är blött (eller rättare sagt icke-torkat) virke som det där sabrecutbladet sågar lite bättre än det jag normalt kör med för klyvning (Supertuff premium 1/2" 3/4 varitooth).

OK, är med på modifieringen för extra såghöjd, ser ut som en bra temporär lösning.
 
Posten verkar ohjälpligt ha slarvat bort mitt sågblad. Men jag måste säga att TuffSaws.co.uk har fantastisk kundservis, de erbjöd sig direkt att skicka ett nytt blad med expressfrakt. Verkligen förtroendeingivande 😊
 
Bäst av samtliga nätbutiker jag handlat saker från genom åren. Min första beställning därifrån för 3-4 år sedan var jag lite vilse i bandsågsbladdjungeln och skickade ett mail med lite frågor. 2 timmar senare hade jag en halv uppsats i retur, och den var inget autosvar utan svar på mina frågor. Dom vänder sågbladen på rätt håll till mig (mina ska vara ut och in), svarar på mail samma dag och är allmänt service minded långt utöver det vanliga.

Hoppas ditt nya blad dyker upp snabbt så du får prova dina "nya" såg.
 
Kan bara hålla med om servicenivån från tuffsaws.co.uk. Grymt bra, köpte 3 blad därifrån för några veckor sen! Bland annat sabrecut ni pratar om ovan (har dock inte provat det än).
 
Under tiden jag gjorde skyddet lite lite smalare för att vinna lite sågbredd och byggde ett lite improviserat anhåll
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så ringde Ica och sa att de hittat mitt paket :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klyva 15 cm furu, 18 mm limträskiva till tre tunna bitar, går fint :wow:
Så jag antar att bladspänningen är tillräcklig?
 
Fortsätter bildbomba tråden med fler äventyr i bandsågsland.
Letade rätt på en bit stam från ett körsbärsträd jag var tvungen att ta ner i samband med en utbyggnad av huset. För att hålla fast den för det första och andra vinkelräta snitten byggde jag en väldigt enkel släde av en lång snabbtving.
Tvingen är fastskruvad i en lång träbit som löper i skåran i bordet, enklaste konstruktionen jag kunde komma på men funkade och bygger inget på höjden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det dammar inte så farligt, iaf när det finns trä runt klingan, men upptagningen skulle helt klart förbättras om utsuget satt lite högre upp. Ett punktutsug ovan bordet vore nog inte heller dumt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var helt klart riktigt skoj att såga! Men sen kommer ändå den riktiga belöningen...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om jag hade tur eller om sågbladet är väldigt bra nu i början men jag fick ingen drift när jag sågade. Men det kanske kommer när sågbladet blir slöt?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Lundgren och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Ola C skrev:
Min lilla Inca med 280 hjul och 750W motor tuggar sig igenom 15cm blöt stock på ett ganska bra sätt.
Ola C, hur gör du sågar små stockar, speciell jigg eller frihand?
 
Frustrator skrev:
Snyggt!
Tack! Hur går det med din såg, fått tag på gummi som passar?
 
Härligt, visst är det en go känsla att kunna såga upp knotiga stockar till användbara plank?

Jag kör på en superbasic släde för att göra 2 sidor vinkelräta, du ser den bland de första bilderna i denna tråden. https://www.byggahus.se/forum/mobel...ev-val-bra-anda-obs-bildtung.html#post2182872 Skruvar fast stocken genom anhållet, anhållet styr mot sågbordets ytterkant. Bättre att styra i spåret som du gör men min såg saknar sådant.

Finns ju massvis med mer eller mindre avancerade jiggar, sök på bandsaw log resaw jig så får du nog lite idéer.

Edit: ett litet tips. Övre styrningen ska helst ligga nära ämnet i höjdled, ser ut som du kört konstant i maxläget även när du sågat tunnare stockar.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Härligt, visst är det en go känsla att kunna såga upp knotiga stockar till användbara plank?

Jag kör på en superbasic släde för att göra 2 sidor vinkelräta, du ser den bland de första bilderna i denna tråden. [länk] Skruvar fast stocken genom anhållet, anhållet styr mot sågbordets ytterkant. Bättre att styra i spåret som du gör men min såg saknar sådant.

Finns ju massvis med mer eller mindre avancerade jiggar, sök på bandsaw log resaw jig så får du nog lite idéer.

Edit: ett litet tips. Övre styrningen ska helst ligga nära ämnet i höjdled, ser ut som du kört konstant i maxläget även när du sågat tunnare stockar.
Nästan för go känsla. Jag har börjat tänka mordiska tankar om mitt gamla plommonträd...

Din gig ser väldigt smidig ut. Ser fördelen med en tunn platta som stocken glider. Det på bygger inte mycket på höjden och gör det lättare att bestämma var snittet kommer hamna. En fördelen med att ha tving isf skruvar tror jag är att friare kunna välja var snittet ska ligga då stocken inte behöver ligga an mot anhållet. Jag ska prova att bygga om min jigg med en bit massonit eller liknande.

OMG! Jag har missat dina tidigare byggtrådar, sweeeet! Väldigt inspirerande. Det är en sak att ha det tekniska kunnandet, en helt annan att ha känsla för proportioner och stil. Du har uppenbart bägge :)

Tack för tipset, tyckte dock inte att bladstyrningen behövde sänkas då jag inte verkade få någon avdrift. Det kanske är viktigare när man sågar snäva kurvor?
 
nanowire skrev:
Tack! Hur går det med din såg, fått tag på gummi som passar?
Väntar på att det ska skickas från staterna.

Vad gäller bladstyrningen så är det bra att ha den så låg som möjligt ifall bladet börjar styra snett.
 
Ok. Vad blev det; gummi eller polyuretan? Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med PU så här långt. Det fastar dock mycket spån/damm på dom så jag ska se om jag kan montera några borstar mot hjulen.
 
Gummi, verkar ha fungerat bra tidigare så kör på samma. Men blir väl en del extrajobb, återkommer när de kommit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.