19 192 läst · 41 svar
19k läst
41 svar
Årets julbyggestråd...ibland går det snett men blev väl bra ändå. (obs, bildtung!)
Hej hej,
Förra årets mastodonttråd (http://www.byggahus.se/forum/mobels...skrin-till-sambon-obs-manga-manga-bilder.html) verkade uppskattad så jag tänkte göra det till en liten tradition att lägga ut byggtråd på det jag bygger över julledigheten.
Utlovade ju att det skulle bli något med plommon i år, sågade upp lite stockar för nåt år sen. Rosa väldigt levande ådring men svårt att få ihop det med annat träslag utan att det ser dassigt och missfärgat ut. Klurade en del på det här och tänkte det skulle bli ett sängbord i valnöt i år, med lådfront i plommon. Mörkt valnöt skulle låta det rosa-lila plommonträet komma till sin rätt. Har byggt det mesta fyrkantigt ett tag och tänkte nu lite mer rundad "dansk" design. Yttermått ca 40*40*48
Sängbordet ska även ha inbyggd el i form av trådlös belysning och induktionsladdning för telefon och surfplatta...Tekniken är inte riktigt där än men inom ett litet tag finns det laddteknik som går genom 20mm massivt trä, sök på qi 1.2 ni som är nyfikna.
Trådlösa lampkitet kommer från http://www.wirefreelight.com/
Plommonplankorna har förvarats i föreningens sopskjul, några försvann varvid jag blev tvungen att sätta upp en liten skylt.
Ja då kör vi igång, 3D bild på tänkta bordet + stocksågning.
Börjar med att rita upp boxen + benen på en valnötsplanka. Målet är att få ådringen att följa med runt ner på sidorna. Sågar bort lite på ändarna på plankan och nu börjar strulet...3cm in börjar en intern spricka som fortsätter ca en halvmeter in. Hursomhelst, köpte en liten reservplanka att ha som backup så jag kör på. Huvudplankan får bli topp + sidor + ben, reservplankan får bli botten. Snålar redan här på tjockleken, försöker få ut 3st 14mm plankor från 52mm material. När jag klyver kupar sig plankorna (pga fuktskillnad och eller interna spänningar) och jag ligger rätt risigt på det med att få ut mina 14mm...men skam den som ger sig.
I efterhand kanske något idiotiskt att tro man kan klyva fina bitar ur en plansågad valnötsbit men alltid lär man sig något. Att plankorna kupade sig var nytt för mig.
Jaha. Dom där plankorna som kupade sig vid sågningen har ställt till rätt rejäla problem. Spenderar någon timme med att youtube surfa om man kan åtgärda det här....en snubbe rätar ut plankor med strykjärn på konvexa sidan, varmt ska det vara enligt honom. Jag stryker så det nästan börjar ryka i verkstan men plankorna förblir kupade som ostbågar i Sahara. Ser ingen annan utväg än att hyvla dom plana = tappar tjocklek.
Limmar ihop den limfog av det som ska bli topp + sidor. Mun upp = kärnsida, mun ner = ytsida, pilen indikerar fiberriktning. Först 2 limfogar ca 20cm breda, sen hyvlar jag dessa sen limmar jag ihop dessa 20cm limfogar med varandra och handhyvlar skarven (min planhyvel tar bara 25cm).
Kvar står jag på juldagen med en limfog i valnöt som är 10mm tjock. Spikrak och plan men vad hjälper det. Ska göra rundade hörnfogar och hade räknat med minst 13mm. Bara att inse fakta att 10mm är på tok för tunt. Så gick det med det valnötsbordet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så, som sagt, det här sängbordet ska bli i ask! Själv lite trött på det då jag byggt mycket i det men man kör ju inte direkt o handlar ädelträ på juldagen i det här landet och ask var det enda jag hade hemma i den volymen som behövdes. Det här betyder att plommonträet får vänta till nåt annat projekt.
Nu slipper ni stegen med hyvling o klyvning o limfog o annat. Som ett bättre matlagningsprogram så har jag nu förberett och gjort topp, botten och sidor. Lådan ska fingerskarvas ihop och jag har byggt en box joint jig för detta ändamål.
Box joint jiggar finns det en uppsjö av på nätet. Min är väl inte jättespeciell, ämnet refereras mot en svarvad pinne (föredrar att använda svarven när det går eftersom den ger mig bäst noggrannhet av alla maskiner). Första fräsningen kör man mot pinnen därefter får det frästa spåret sitta runt pinnen när man fräser nästa spår osv. Fronten på jiggen är 2 delad för att jag ska kunna finjustera avstånd från svarvade pinnen till frässtålet, innerdelen av anhållet är alltså fix och ytterdelen kan skjutas i sidled några cm. Mätklockan på baksidan är för att hålla koll på finjusteringen.
Efter lite testfräsning kör jag igång en hel rad, går som tåget när allt är inställt, typ 2 minuter för en hel rad. Ser ut att passa prima men det gör det inte, pinnarna skiftar längs sträckan, bra i början, sämre mot mitten (typ en halv mm off) och sen bra igen på slutet. Kliar mig i huvudet ganska många timmar...orsaken verka vara att limfogen buktade aningen och att jag inte pressade den hårt nog mot anhållet, men jag är inte helt övertygad.
Så, bara att kapa av 15mm och börja om.
Nu fattas det lite bilder men jag hade en brottningsmatch som gjort Karelin grön av avund för att få ihop boxen, inte läge att fota. 20 fingrar per sida * 4 = 80 fingrar som ska limmas. Det jag tyckte var lagom tajt med 5 fingrar var på tok för tajt med 20. Får väl göra lite reklam för Titebond 3 limmet med lång öppen tid också, utan det hade jag aldrig hunnit få ihop det innan limmet torkat.
Därefter fräser jag av det utskjutande på fingrarna (vita skivan är för att boxen inte ska glida på andra utskjutande fingrar). Fräser också en invändig fals, boxen stående på högkant på fräsbordet. Boxen ska se tunn ut och ha stora ytterradier så denna fräsning är för att ge boxen ett tunt intryck + för att matcha blivande ytterradien.
Så, dags för ytterradie, 19mm. Kör bara lite lite i första skäret med får urflisning som heter duga. Tänkte inte riktigt på att det var ändträ jag fräste. De kommande skären kör jag medfräsning (alltså matar med rotationsriktningen). Vet man vad man gör och tar lite åt gången så minskar detta urflisning men det kan vara lite farligt om man inte är beredd på att ämnet kan skjuta iväg av sig själv.
Efter fräsningen som inte blev super så hyvlar jag med stöthyveln + sandpapprar.
För första gången på ett par dagar återfår jag hoppet o tror det här kan bli rätt snyggt i slutändan.
Nu skulle jag egentligen nästan varit färdig men alla omtag o problem gör att jag är långt därifrån. Sambons bortavecka (=min ensamvecka i verkstan) är redan över....men det gör inte så mycket, hon trivs bra i verkstan
Jaha, då ska det byggas låda. Lådan ser kanske lite knas ut men där bakom den ska det bo lite elektronik. Att lådsidorna går hela vägen bak är för att maximera glidlängden = lådan glider bättre o kilar inte så lätt.
Gör 2 limfogar för detta och spenderar nån timme med att bygga en stötlåda + leka lite med årets tillbaka på skatten present, en Veritas stötlådshyvel.
Innerfronten och sidorna kör jag med box joint jiggen. På denna längden funkar den perfekt. I bakkant blir det en laxstjärtsinfästning. Kör först spåren i sidorna och trimmar sen bakstycket i stötlådan till rätt längd. Står med ett flin upp över öronen när jag inser hur stor nytta jag kommer ha av den här stötlådan, får exakt 90 graders kanter och rena snygga snitt.
Fräser sen bakstycket stående på fräsbordet, frässtålet på samma höjd som när jag fräste sidorna. Parallellflyttar anhållet 0.05mm steg till jag har lagom passning, bra med digitalt fräsanhåll
Sågar hål för botten och limmar sen ihop lådan.
Monterar in glidlister och fräser glidspår i lådan. Det här gick jag igenom förra året så hoppar det steget.
Dags för lådfront och bakstycke till boxen. I fronten kör jag ask från samma planka som ytterboxen, allt för att det ska matcha. Ställer boxen på högkant och ritar ut kontur för front och bakstycke. Använder sen stötlådan för att trimma in så det passar bra, både kort- och långs, hörnen frihandslipar jag.
När jag ska montera fronstycket kör jag 3 postit-lappar per sida (=0.3mm), sätter dubbelhäftande tejp på innerfromten och knuffar sen in lådan bakifrån. Då får jag automatiskt ut rätt position för fronten. Märker ut för hålen i fronten och plockar sen bort tejpen. Fäster fronten med såna där grovgängade skruvar som ikeas gångjärn monteras med. Dom gör fina gängor i träet och möjliggör demontering och återmontering ett par gånger.
Borrbilden lite intetsägande men var tvungen att visa nya (begagnade) borrmaskinen som jag är sjukt nöjd med
Sädärja, lådan klar.
Då var det dags för ben. För att dom ska bli lika breda som boxen får de den väl uträknade vinkeln 101 grader. Sågar till en referensbit o kapar ut bitarna på bordsågen. Höger på höger sida om anhållet, vänster till vänster. Får då så bra ådringsmatchning det går. Sen finhyvlar jag geringarna i stötlådan, en spillbit från 101 graders sågningen agerar referens. Får verkligen superfogar med stöthyveln, ett stort snäpp upp jämfört med mitt tidigare snickarliv.
Fogen ser lockande ut för dominon men den fräser för breda spår för det här. Blir 2 rundtappar, lång innerst och kortare ytterst. Fräser dessa hålen, ett stop fram och ett bak och ändrar djupet "on the fly" så båda hålen fräses i samma moment. Spillbit från 101 graders biten får även här agera referens. Festooltvingarna briljerar återigen vid jiggbyggen.
Bandsågar sen bort ett par mm på insidan men sparar hörnen. Denna sågning är för att underlätta kommande mallfräsning. Limmar ihop benen med en högst egenpåhittad limningsuppställning. Inte säker på att den fungerade som tänkt men fogarna blev tajta o fina iaf.
Så var det dags för fräsmall. Borrar hål i hörnen, grovsågar på bandsågen och kopierfräser sen kant i kant med mina ritade linjer. Fräser även urtag för festool tvingar. Använde tidigare snabbspännare (som den på bilden på fräsbordet nedan) för dylika jiggar men tycker festooltvingarna är överlägsna på typ alla punkter. Snabbspännarna samlar mest damm nuförtiden.
Över till fräsbordet och kopierfräser efter mallen, kullager i botten av fräsen. Denna fräsning känns något obehaglig, trots att jag bara tar ca 1mm i bredd. Hade känt mig mer bekväm att köra det i 2 höjdsteg och det finns ju flera sätt att lösa det men inte med denna fräsmall och detta frässtål.
Hyvlar sen benen avsmalnande ner mot foten, så benen blir ca 6mm tunnare vid foten, för att ge bordet lite elegantare utseende. Putsar benen och fräser radie 5 på ytterkanterna, samma radie som boxens front och bak. Innerkanterna lämnar jag skarpa. Borrar sen hål och fäster benen med gänginsats med skalle inifrån boxen, skruvar från bensidan.
Dags att gå över till elverkstan (som i mitt fall är samma som träverkstan), ni som jobbar för elmyndigheten ombes hoppa över detta avsnitt
Bygger en liten hållare till elprylarna. Det som ska in är grensladd, box för trådlösa lampan, induktionsladdning och laddplattor (som tejpas upp i innertaket i boxen), Tar en evinnerlig tid, boxen blev ju 15mm mindre än tänkt och det blir trångt med elprylarna pga det. Löder in en tryckknapp till det som ska bli lampknapp på boxens baksida. Baksidan fästs med magneter, mest för att snabbt o enkelt kunna ryckas bort och få ut elprylarna om det börjar lukta bränt Plattan till trådlösa lampan tejpas upp i boxtaket, induktionsladdningen får vänta tills tekniken finns tillgänglig.
Då ska det bara svarvas knoppar för låda och tryckknapp. Går väl snabbt? Lite trial and error (mest error), klantar mig rätt rejält o dom där simpla knopparna tar en hel dag att producera, tur man inte jobbar på ackord. Dock väldigt nöjd med hur dom blev.
Tro det eller ej men det blev färdigt till slut. Inte som tänkt men man har väl rätt att ändra sig under resans gång
Jag blev i alla fall nöjd med slutresultatet, även om jag tycker det varit snyggare i valnöt. Främst för att fingerskarvarna synts mindre i mörkt trä, jag är själv inte jätteförtjust i synliga show off fogar. Testar med röda lampskärmen från fredagslampan, blev väl cosy
Nästa år bygger vi nåt annat kul.
Förra årets mastodonttråd (http://www.byggahus.se/forum/mobels...skrin-till-sambon-obs-manga-manga-bilder.html) verkade uppskattad så jag tänkte göra det till en liten tradition att lägga ut byggtråd på det jag bygger över julledigheten.
Utlovade ju att det skulle bli något med plommon i år, sågade upp lite stockar för nåt år sen. Rosa väldigt levande ådring men svårt att få ihop det med annat träslag utan att det ser dassigt och missfärgat ut. Klurade en del på det här och tänkte det skulle bli ett sängbord i valnöt i år, med lådfront i plommon. Mörkt valnöt skulle låta det rosa-lila plommonträet komma till sin rätt. Har byggt det mesta fyrkantigt ett tag och tänkte nu lite mer rundad "dansk" design. Yttermått ca 40*40*48
Sängbordet ska även ha inbyggd el i form av trådlös belysning och induktionsladdning för telefon och surfplatta...Tekniken är inte riktigt där än men inom ett litet tag finns det laddteknik som går genom 20mm massivt trä, sök på qi 1.2 ni som är nyfikna.
Trådlösa lampkitet kommer från http://www.wirefreelight.com/
Plommonplankorna har förvarats i föreningens sopskjul, några försvann varvid jag blev tvungen att sätta upp en liten skylt.
Ja då kör vi igång, 3D bild på tänkta bordet + stocksågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar med att rita upp boxen + benen på en valnötsplanka. Målet är att få ådringen att följa med runt ner på sidorna. Sågar bort lite på ändarna på plankan och nu börjar strulet...3cm in börjar en intern spricka som fortsätter ca en halvmeter in. Hursomhelst, köpte en liten reservplanka att ha som backup så jag kör på. Huvudplankan får bli topp + sidor + ben, reservplankan får bli botten. Snålar redan här på tjockleken, försöker få ut 3st 14mm plankor från 52mm material. När jag klyver kupar sig plankorna (pga fuktskillnad och eller interna spänningar) och jag ligger rätt risigt på det med att få ut mina 14mm...men skam den som ger sig.
I efterhand kanske något idiotiskt att tro man kan klyva fina bitar ur en plansågad valnötsbit men alltid lär man sig något. Att plankorna kupade sig var nytt för mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha. Dom där plankorna som kupade sig vid sågningen har ställt till rätt rejäla problem. Spenderar någon timme med att youtube surfa om man kan åtgärda det här....en snubbe rätar ut plankor med strykjärn på konvexa sidan, varmt ska det vara enligt honom. Jag stryker så det nästan börjar ryka i verkstan men plankorna förblir kupade som ostbågar i Sahara. Ser ingen annan utväg än att hyvla dom plana = tappar tjocklek.
Limmar ihop den limfog av det som ska bli topp + sidor. Mun upp = kärnsida, mun ner = ytsida, pilen indikerar fiberriktning. Först 2 limfogar ca 20cm breda, sen hyvlar jag dessa sen limmar jag ihop dessa 20cm limfogar med varandra och handhyvlar skarven (min planhyvel tar bara 25cm).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar står jag på juldagen med en limfog i valnöt som är 10mm tjock. Spikrak och plan men vad hjälper det. Ska göra rundade hörnfogar och hade räknat med minst 13mm. Bara att inse fakta att 10mm är på tok för tunt. Så gick det med det valnötsbordet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så, som sagt, det här sängbordet ska bli i ask! Själv lite trött på det då jag byggt mycket i det men man kör ju inte direkt o handlar ädelträ på juldagen i det här landet och ask var det enda jag hade hemma i den volymen som behövdes. Det här betyder att plommonträet får vänta till nåt annat projekt.
Nu slipper ni stegen med hyvling o klyvning o limfog o annat. Som ett bättre matlagningsprogram så har jag nu förberett och gjort topp, botten och sidor. Lådan ska fingerskarvas ihop och jag har byggt en box joint jig för detta ändamål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Box joint jiggar finns det en uppsjö av på nätet. Min är väl inte jättespeciell, ämnet refereras mot en svarvad pinne (föredrar att använda svarven när det går eftersom den ger mig bäst noggrannhet av alla maskiner). Första fräsningen kör man mot pinnen därefter får det frästa spåret sitta runt pinnen när man fräser nästa spår osv. Fronten på jiggen är 2 delad för att jag ska kunna finjustera avstånd från svarvade pinnen till frässtålet, innerdelen av anhållet är alltså fix och ytterdelen kan skjutas i sidled några cm. Mätklockan på baksidan är för att hålla koll på finjusteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite testfräsning kör jag igång en hel rad, går som tåget när allt är inställt, typ 2 minuter för en hel rad. Ser ut att passa prima men det gör det inte, pinnarna skiftar längs sträckan, bra i början, sämre mot mitten (typ en halv mm off) och sen bra igen på slutet. Kliar mig i huvudet ganska många timmar...orsaken verka vara att limfogen buktade aningen och att jag inte pressade den hårt nog mot anhållet, men jag är inte helt övertygad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, bara att kapa av 15mm och börja om.
Nu fattas det lite bilder men jag hade en brottningsmatch som gjort Karelin grön av avund för att få ihop boxen, inte läge att fota. 20 fingrar per sida * 4 = 80 fingrar som ska limmas. Det jag tyckte var lagom tajt med 5 fingrar var på tok för tajt med 20. Får väl göra lite reklam för Titebond 3 limmet med lång öppen tid också, utan det hade jag aldrig hunnit få ihop det innan limmet torkat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter fräser jag av det utskjutande på fingrarna (vita skivan är för att boxen inte ska glida på andra utskjutande fingrar). Fräser också en invändig fals, boxen stående på högkant på fräsbordet. Boxen ska se tunn ut och ha stora ytterradier så denna fräsning är för att ge boxen ett tunt intryck + för att matcha blivande ytterradien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, dags för ytterradie, 19mm. Kör bara lite lite i första skäret med får urflisning som heter duga. Tänkte inte riktigt på att det var ändträ jag fräste. De kommande skären kör jag medfräsning (alltså matar med rotationsriktningen). Vet man vad man gör och tar lite åt gången så minskar detta urflisning men det kan vara lite farligt om man inte är beredd på att ämnet kan skjuta iväg av sig själv.
Efter fräsningen som inte blev super så hyvlar jag med stöthyveln + sandpapprar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För första gången på ett par dagar återfår jag hoppet o tror det här kan bli rätt snyggt i slutändan.
Nu skulle jag egentligen nästan varit färdig men alla omtag o problem gör att jag är långt därifrån. Sambons bortavecka (=min ensamvecka i verkstan) är redan över....men det gör inte så mycket, hon trivs bra i verkstan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, då ska det byggas låda. Lådan ser kanske lite knas ut men där bakom den ska det bo lite elektronik. Att lådsidorna går hela vägen bak är för att maximera glidlängden = lådan glider bättre o kilar inte så lätt.
Gör 2 limfogar för detta och spenderar nån timme med att bygga en stötlåda + leka lite med årets tillbaka på skatten present, en Veritas stötlådshyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innerfronten och sidorna kör jag med box joint jiggen. På denna längden funkar den perfekt. I bakkant blir det en laxstjärtsinfästning. Kör först spåren i sidorna och trimmar sen bakstycket i stötlådan till rätt längd. Står med ett flin upp över öronen när jag inser hur stor nytta jag kommer ha av den här stötlådan, får exakt 90 graders kanter och rena snygga snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräser sen bakstycket stående på fräsbordet, frässtålet på samma höjd som när jag fräste sidorna. Parallellflyttar anhållet 0.05mm steg till jag har lagom passning, bra med digitalt fräsanhåll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågar hål för botten och limmar sen ihop lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterar in glidlister och fräser glidspår i lådan. Det här gick jag igenom förra året så hoppar det steget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för lådfront och bakstycke till boxen. I fronten kör jag ask från samma planka som ytterboxen, allt för att det ska matcha. Ställer boxen på högkant och ritar ut kontur för front och bakstycke. Använder sen stötlådan för att trimma in så det passar bra, både kort- och långs, hörnen frihandslipar jag.
När jag ska montera fronstycket kör jag 3 postit-lappar per sida (=0.3mm), sätter dubbelhäftande tejp på innerfromten och knuffar sen in lådan bakifrån. Då får jag automatiskt ut rätt position för fronten. Märker ut för hålen i fronten och plockar sen bort tejpen. Fäster fronten med såna där grovgängade skruvar som ikeas gångjärn monteras med. Dom gör fina gängor i träet och möjliggör demontering och återmontering ett par gånger.
Borrbilden lite intetsägande men var tvungen att visa nya (begagnade) borrmaskinen som jag är sjukt nöjd med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sädärja, lådan klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var det dags för ben. För att dom ska bli lika breda som boxen får de den väl uträknade vinkeln 101 grader. Sågar till en referensbit o kapar ut bitarna på bordsågen. Höger på höger sida om anhållet, vänster till vänster. Får då så bra ådringsmatchning det går. Sen finhyvlar jag geringarna i stötlådan, en spillbit från 101 graders sågningen agerar referens. Får verkligen superfogar med stöthyveln, ett stort snäpp upp jämfört med mitt tidigare snickarliv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogen ser lockande ut för dominon men den fräser för breda spår för det här. Blir 2 rundtappar, lång innerst och kortare ytterst. Fräser dessa hålen, ett stop fram och ett bak och ändrar djupet "on the fly" så båda hålen fräses i samma moment. Spillbit från 101 graders biten får även här agera referens. Festooltvingarna briljerar återigen vid jiggbyggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsågar sen bort ett par mm på insidan men sparar hörnen. Denna sågning är för att underlätta kommande mallfräsning. Limmar ihop benen med en högst egenpåhittad limningsuppställning. Inte säker på att den fungerade som tänkt men fogarna blev tajta o fina iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så var det dags för fräsmall. Borrar hål i hörnen, grovsågar på bandsågen och kopierfräser sen kant i kant med mina ritade linjer. Fräser även urtag för festool tvingar. Använde tidigare snabbspännare (som den på bilden på fräsbordet nedan) för dylika jiggar men tycker festooltvingarna är överlägsna på typ alla punkter. Snabbspännarna samlar mest damm nuförtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Över till fräsbordet och kopierfräser efter mallen, kullager i botten av fräsen. Denna fräsning känns något obehaglig, trots att jag bara tar ca 1mm i bredd. Hade känt mig mer bekväm att köra det i 2 höjdsteg och det finns ju flera sätt att lösa det men inte med denna fräsmall och detta frässtål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlar sen benen avsmalnande ner mot foten, så benen blir ca 6mm tunnare vid foten, för att ge bordet lite elegantare utseende. Putsar benen och fräser radie 5 på ytterkanterna, samma radie som boxens front och bak. Innerkanterna lämnar jag skarpa. Borrar sen hål och fäster benen med gänginsats med skalle inifrån boxen, skruvar från bensidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att gå över till elverkstan (som i mitt fall är samma som träverkstan), ni som jobbar för elmyndigheten ombes hoppa över detta avsnitt
Bygger en liten hållare till elprylarna. Det som ska in är grensladd, box för trådlösa lampan, induktionsladdning och laddplattor (som tejpas upp i innertaket i boxen), Tar en evinnerlig tid, boxen blev ju 15mm mindre än tänkt och det blir trångt med elprylarna pga det. Löder in en tryckknapp till det som ska bli lampknapp på boxens baksida. Baksidan fästs med magneter, mest för att snabbt o enkelt kunna ryckas bort och få ut elprylarna om det börjar lukta bränt Plattan till trådlösa lampan tejpas upp i boxtaket, induktionsladdningen får vänta tills tekniken finns tillgänglig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ska det bara svarvas knoppar för låda och tryckknapp. Går väl snabbt? Lite trial and error (mest error), klantar mig rätt rejält o dom där simpla knopparna tar en hel dag att producera, tur man inte jobbar på ackord. Dock väldigt nöjd med hur dom blev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tro det eller ej men det blev färdigt till slut. Inte som tänkt men man har väl rätt att ändra sig under resans gång
Jag blev i alla fall nöjd med slutresultatet, även om jag tycker det varit snyggare i valnöt. Främst för att fingerskarvarna synts mindre i mörkt trä, jag är själv inte jätteförtjust i synliga show off fogar. Testar med röda lampskärmen från fredagslampan, blev väl cosy
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa år bygger vi nåt annat kul.
Ytbehandling?
Renoverare
· Stockholm
· 18 410 inlägg
En sambo som dricker Cognac, var hittar man en sådan
edit: Grymt fint btw! Borde kanske börja tillverka mitt eget virke, går ju inte att få tag på bra
edit: Grymt fint btw! Borde kanske börja tillverka mitt eget virke, går ju inte att få tag på bra
Super Ola C riktigt snyggt jobbat. Det är så förbaskat kul att se duktigt folk göra saker.
För att räta ut kupade plank och för att får stabilare plank kan man klyva upp det i smalare remsor eller viken bredd man nu vill ha och bara limma ihop det igen utan att vända på någon bit. Bandsågar man och hyvlar lite så försvinner inte så mycket av ådrings mönstret. Och använder man virke med rak ådring så ser man ingen ting. Men man får en väldigt stabil bit som inte kommer att slå eller kupa sig.
Men i ditt fall så kanske det inte fanns så mycket på bredden av plankan att ta av.
Pär
För att räta ut kupade plank och för att får stabilare plank kan man klyva upp det i smalare remsor eller viken bredd man nu vill ha och bara limma ihop det igen utan att vända på någon bit. Bandsågar man och hyvlar lite så försvinner inte så mycket av ådrings mönstret. Och använder man virke med rak ådring så ser man ingen ting. Men man får en väldigt stabil bit som inte kommer att slå eller kupa sig.
Men i ditt fall så kanske det inte fanns så mycket på bredden av plankan att ta av.
Pär
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Imponerande arbete!
Tack ska ni ha allesammans!
Ja jag glömde nämna ytbehandlingen kom jag på. Det är samma som jag kört på all ask jag byggt; först vitt dekorvax som får sitta typ 10 min sen torkar jag bort det mesta. Efter det 2 lager hårdvaxolja, slipat med 400 papper efter första lagret och polerat med skurnylon efter andra. Dekorvaxet är för att hindra oljans gulnande effekt, vill ha det att se obehandlat ut.
Osmo har väl nu en olja som heter natural eller liknande som ska fylla samma funktion, har dock inte testat den.
Pär, tack för infon. Har ganska bra koll på det där (vanligtvis). Jag gick halvvägs kan man säga, egentligen ville jag göra boxen med 3 breda plank, ny gjorde jag 6 och tänkte det skulle gå men...
Ahh, glömde ju svara Anders. Sambon är finska och hon dricker det mesta som serveras
Ja jag glömde nämna ytbehandlingen kom jag på. Det är samma som jag kört på all ask jag byggt; först vitt dekorvax som får sitta typ 10 min sen torkar jag bort det mesta. Efter det 2 lager hårdvaxolja, slipat med 400 papper efter första lagret och polerat med skurnylon efter andra. Dekorvaxet är för att hindra oljans gulnande effekt, vill ha det att se obehandlat ut.
Osmo har väl nu en olja som heter natural eller liknande som ska fylla samma funktion, har dock inte testat den.
Pär, tack för infon. Har ganska bra koll på det där (vanligtvis). Jag gick halvvägs kan man säga, egentligen ville jag göra boxen med 3 breda plank, ny gjorde jag 6 och tänkte det skulle gå men...
Ahh, glömde ju svara Anders. Sambon är finska och hon dricker det mesta som serveras
Redigerat: