19 193 läst · 41 svar
19k läst
41 svar
Årets julbyggestråd...ibland går det snett men blev väl bra ändå. (obs, bildtung!)
Tack. Ja jag är rätt nöjd med både verkstad o verktyg, har inte kostat så jättemycket i rena pengar men många timmar på blocket och många timmar med att fixa till renoveringsobjektmaskiner och bygga verkstad. Enda felet är väl att jag börjar tycka det är för litet så det krävs nog ommöblering 3.0 snart.
Renoverare
· Stockholm
· 18 410 inlägg
Om du vill tillverka en bänkskiva i Ask som årets projekt så säg till
Haha, ja en bänkskiva i ask låter som ett kul projekt. Vi får se om det blir något i år, har tyvärr hänt lite tråkigheter i familjen och mina 2 veckor ensamtid i verkstan är bytta mot begravning och städa ur gamla förråd på ort långt hemifrån.
Beklagar, Ola.
Bänkskivor är lite speciella om man har en liten verkstad. Man kan inte riktigt använda sin vanliga "verktygslåda" av tillverkningsmetoder. Jag gjorde två skivor, varav den ena var drygt 3 meter, 46 mm tjock i massiv merbau. Jag löv virket till remsor av ca 7-8 cm, planhyvlade, limmade ihop tre st långa balkar av 3 resp 4 remsor och planhyvlade dessa. Så långt allt väl. För att kunna sätta ihop dessa balkar måste de först riktas, och det går inte att rikta så långa och tunga ämnen i en liten verkstad. Balkarna vägde mellan 30 och 40 kg per styck. Jag löste riktningen med att fräsa hela fogen, dvs båda ytorna i ett pass med skena och handöverfräs. Även om skenan är böjd, så tar felen ut varandra, sas.
Därefter dominofräsing för linjering, eftersom jag inte har en tillräckligt bred planhyvel, och limning till en skiva. Jag fick montera limpressarna på väggen i det blivande köket för att det inte fanns plats i verkstaden. I verkstaden det maximalt 250 cm för skivor. Efter limning fick jag ropa in grannar för att kunna flytta skivan. Den största var på ca 120 kg. Därefter bandslipning och ytbehandling. Varje gång skivan skulle flyttas fick jag ropa på grannar. Jag tror att jag lade mellan 80 och 100 arbetstimmar på skivorna.
Bänkskivor är lite speciella om man har en liten verkstad. Man kan inte riktigt använda sin vanliga "verktygslåda" av tillverkningsmetoder. Jag gjorde två skivor, varav den ena var drygt 3 meter, 46 mm tjock i massiv merbau. Jag löv virket till remsor av ca 7-8 cm, planhyvlade, limmade ihop tre st långa balkar av 3 resp 4 remsor och planhyvlade dessa. Så långt allt väl. För att kunna sätta ihop dessa balkar måste de först riktas, och det går inte att rikta så långa och tunga ämnen i en liten verkstad. Balkarna vägde mellan 30 och 40 kg per styck. Jag löste riktningen med att fräsa hela fogen, dvs båda ytorna i ett pass med skena och handöverfräs. Även om skenan är böjd, så tar felen ut varandra, sas.
Därefter dominofräsing för linjering, eftersom jag inte har en tillräckligt bred planhyvel, och limning till en skiva. Jag fick montera limpressarna på väggen i det blivande köket för att det inte fanns plats i verkstaden. I verkstaden det maximalt 250 cm för skivor. Efter limning fick jag ropa in grannar för att kunna flytta skivan. Den största var på ca 120 kg. Därefter bandslipning och ytbehandling. Varje gång skivan skulle flyttas fick jag ropa på grannar. Jag tror att jag lade mellan 80 och 100 arbetstimmar på skivorna.
Tack Mattias.
Det där med att årets projekt skulle bli en bänkskiva var mest på skoj. Som du säger och beskriver så är det en väldigt omständig procedur att i en liten verkstad med maskinstorlek därefter få till något som egentligen, med rätt maskiner och yta, är relativt enkelt.
Det där med att årets projekt skulle bli en bänkskiva var mest på skoj. Som du säger och beskriver så är det en väldigt omständig procedur att i en liten verkstad med maskinstorlek därefter få till något som egentligen, med rätt maskiner och yta, är relativt enkelt.
Nja. Jag är bortrest o verkstan är i kaos, sålde bordsågen förra veckan o påbörjade sen en flytt av maskiner och arbetsbänkar för att kunna koppla den nya sågen till spånsugen, den gamla hade bara dammsugarkoppling...men, resultatet brukar väl postas framåt februari så än finns det tid.
För 8 månader och ett par hundra arbetstimmar sen såg den ut så här https://www.byggahus.se/forum/verkt...r-du-gjort-idag-7.html?perpage=15#post2213870 nu är den lätt "uppfräschad" milt sagt....men det tar vi i nån tråd i verktyg o maskinforumet.badtastex skrev:
Liknande trådar
-
Fyra kaxiga kåkar vågar vara annorlunda - Grand Designs Årets hus
Artikelkommentarer -
Förhoppningar på årets Black Friday?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Årets tips, ta bort lim från tvingar.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
En minst 24 dagar lång tråd om Årets julkalender?
Övrigt Off Topic -
De är nominerade till Årets Betongarkitekt
Artikelkommentarer