Hej o god fortsättning!

Tycker det är på tok för lite byggtrådar här på forumet så tänkte dra mitt strå till stacken. Det här projektet började egentligen i November men det är under julen det mesta byggts, tänk vad mycket man hinner med när sambon är bortrest en vecka och man är ledig från jobb;)

Så, nog snackat, nu kör vi. Det här är tänkt som en småförvaring/smyckesbyrå, 38 hög, 30 bred o 30 djup. Sambon har haft specifika krav på att det ska vara mååååånga fack och demonterabara innerväggar i lådorna så hon kan ha både stora o små fack med möjlighet att plocka bort väggar. Boxen är i askfaner, lådorna o ask med fronter i äpple. Sidhängda lådor, tajta gap:)

Första skiss
0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med att bygga fel(!), sågar först ut boxdelarna o kantlistar efter det, smartare hade förstås varit att göra tvärtom. Slutar med att boxen blir 5mm mindre än vad det var tänkt...Hursomhelst, sågar, kantlistar med överstora lister, hyvlar sen allt kant i kant. Kexar sedan lådan, samma här, kexar så jag har några tiondelar att hyvla bort på listerna i efterhand (fixade detta genom att tejpa en pappbit under kexmaskinen och köra stående). Sen limmas boxen ihop.

01(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


02(2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


03(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


03b(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


05(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkar sen en snabb 45 gradersjigg till bordssågen o sågar lister för fram o baksida, limmar fast dessa och hyvlar sen kant i kant...o påminns om att det är en dålig idé att testa hyvelstålets skärpa med toppen på tummen:confused:
06(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


07(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


08(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jahapp, so far so good. Ytterst viktigt att lådan blev 90 grader i öppningen om mina lådor ska bli bra. Då var det dags med lådbyggen. Sidor o baksida i ask, inga konstigheter. Fronterna i äpple som jag hittat på min brors vind, vill inte använda upp alla plankor eftersom dessa känns lite "speciella" och väljer därför att göra fronterna i körsbär och sen limma på 3mm tjocka äpplefronter utanpå. Som bonus får jag då halvförtäckta sinkningar på ett ganska enkelt sätt. Körsbär är likt äpple i färgen om ni undrar varför jag körde på det i fronterna.

Hyvlar, sågar o kapar 12 sidor, 6 baksidor och 6 fronter.

12(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


13(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17(2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märker sen ut sinkarna, tycker det är enklast att börja med dessa. Kör de båda yttersta stående på fräsbordet, den i mitten sågar jag för hand o rensar med stämjärn. Sågar också hål för botten i alla bitar, både sidor och front, samt klyver bakstycket med samma breddinställning på sågen. Fräser också några tiondelar djupt på insidan av sidorna, detta gör att man enklare gömmer insidan av fogen så man inte måste vara supernoggrann med den + gör det enklare att märka ut tapparna. Den raka sinken som är underst i bakstycket kör jag på bordsågen.

18 (1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för front o baksida. Märker först ut var tapparna ska vara, det är i detta moment (bild 1) som den där fräsningen på insidan kommer väl till pass. Sågar sen o trimmar ner till mina linjer, det grova på bordsågen och sen finliret med stämjärn. Eftersom det ska bli riktigt tajt mellan fronter o sidor i slutändan använder jag fronterna som referens. Jag låter alltså tapparna vara några tiondelar innanför sidorna, och hyvlar sen sidorna ner till tapparna. Då bestämmer fronterna bredden på lådan + det blir enklare att tvinga ihop lådorna eftersom tapparna inte sticker ut på sidorna. Tror förresten jag bara tvingade en låda, drog ihop dom för hand o lät dom torka utan tvingar, rädd att dra dom snett med tvingar.

...ibland klantar man sig, räddar nån övertrimmad tapp genom att limma på hyvelspån av lämplig tjocklek.

26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


31.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såja...mycket svett senare är alla lådorna hoplimmade. Hyvlar sidorna ner till tapparna (här är det ju bra om man har fiberriktningen bakåt så man inte flisar fronten, klant igen...dock är det inte hela världen eftersom jag ska ha äpple utanpå). Fräser sen spår i sidorna för glidpinnarna. Den där masonitbiten som sitter tvingad på fräsbordet är för att inte köra hela höjden i ett steg, kör först med biten, 3mm djupt och plockar sen bort den o kör sista 3mm.
34.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


38.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


38b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för fronter. Klarar mig på en av de 6 äpplebitarna jag fått av bror. Finhyvlar en sida, klyver på bandsågen, finhyvlar, klyver....osv tills jag har 6 överstora fronter. Klurar lite på vilken ordning de ska vara i för att få det snyggt och limmar sen på dom. Trimmar sen kant i kant med hyvel och sparar en halv mm i toppen. Denna lilla läpp har 2 funktioner, dels ska jag kunna finjustera den för att få glipan mellan fronterna bra i slutändan + att den skapar ett visuellt avbrott mellan körsbär o äpple, det hade annars blivit en synbar färgövergång i fogen.

39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


42b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


42c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för glidskenor. Har läst att teak ska vara bra o råkar ha en 100 år gammal indonesisk teakbit, det är en lång story om varför den är i min verkstad. Hursomhelst, den borde vara rätt formstabil. Sågar till bitarna o hyvlar sen sista inpassningen så de glider bra o glappfritt i spåren. (Här nån dag dök min Lie Nielsen pengar tillbaka på skatten julklapp till mig själv upp:D). Gör en fuljigg till borrmaskinen för att runda ändarna.

43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


43b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


44.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kommer dagen jag varit nervös för länge...lådupphängningsdagen. Dagen då allt gjort arbete kan skita sig. Gör en bit som ger 0.5mm gap mellan lådorna i höjdled, samma glipa som jag har på sidorna. Börjar av någon anledning uppifrån, vet inte riktigt varför men kändes rätt då, kanske för att jag läst nån guide i Fine woodworking. Annars borde det vara bättre att börja nerifrån eftersom tyngdlagen tar bort eventuellt höjdledsglapp mellan skenor o lådor.

Lägger passbit, knuffar lådan rätt i längsled, borrar hål för glidskenorna (överstora hål för att kunna justera) och skruvar glidskenorna i sidorna. Det här går ytterst långsamt, kanske mest för att jag är nervös o kontrollmäter 18 gånger o för att jag aldrig gjort det förut. En dag senare är alla lådorna på plats och det gick rätt bra.

Ett tips är att vaxa skenorna "under tiden". När man trimmar för att det ska glida perfekt o glappfritt gör vax på skenorna ganska stor skillnad. Man tycker det går jättetrögt o trimmar lite för mycket sen när man vaxar det så var det inte trögt egentligen. Gjorde om ett skenpar som jag tyckte blev för glappigt.

47.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48 (1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hyvlar jag lådorna lite sluttande bakåt. Kom på detta lite sent, hade nog varit bättre att låta lådfronten gå ner som en kjol men det var så dags nu...i alla fall, denna hyvling på bakre halvan är för att förhindra att en låda glider på lådan nedanför när den kommer långt ut.

49b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


49c.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådbottnar o lådfack...bottnarna var enkla, 4mm björkply och grön filt som jag satte med dubbelhäftande tejp. Lådfacken klurade jag länge på. Ville ha det snyggt även om några väggar togs bort för att göra större fack, alltså ville jag inte såga en massa spår i lådsidorna. Slutade med att jag valde hyllbärare till mittdelaren, fräst spår i själva plankan, och halvt i halvt fog "underifrån" för resten. Med denna metod skulle det inte se jätteilla ut när sambon väljer att plocka bort nån del för att göra större fack eller tom plockar bort hela lådinredningen.

...många delar blev det....

50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


54.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det i princip klart, imponerad av er som orkat så här långt. Finputsar allt, rundar av kanterna på boxen ganska ordentligt, vill ge det lite mjukare framtoning. Oljar själva boxen med ett lager vitt dekorvax, avtorkat för att inte göra det vitt, bara motverka oljans gulnande effekt. Sen 2 lager hårdvaxolja, Osmo på allt. Putsar med abralon 600 efter första lagret och skurnylon efter andra. Lådfronterna kör jag ren hårdvaxolja, inget vitt här alltså, vill ha äpplet levande och lite mörkare. Får superfinish på äpplet, det där träslaget är nästan som plast i strukturen, inga porer utan väldigt massivt o jämnt. Sen tycker jag ådringen i det är skitsnygg:)

Under tiden oljan torkar pysslar jag med annat, svarvar till knoppar och fötter och skruvar fast lister för att fästa baksidan, vanlig vitoljad 4mm björkplywood. Kör på aluminiumknoppar och fötter, gillar att ge det lite modern känsla.

57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


58b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, det var det....103 trädetaljer och +100 timmar byggtid så var det klart. Försent för att hinna i tid till att bli julklapp men hon blev glad ändå(y).

p.s. Nästa jullov bygger jag nåt med plommon, fick precis ett par fina stockar som jag sågat upp...snacka om snygg ådring.

60(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


61.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 52 till
  • Laddar…
Prydligt! Stora applåder från mig.. Snyggt jobbat, fin design!

Axminsters frässtål till laxstjärten?
 
Imponerade (y)
 
Städat, exakt, prydligt, vackert, faen vad snyggt!
 
En stor tumme upp - både avseende hantverk och design! Dessutom välskrivet och bra bilder. Tack för trevlig läsning!
 
En fråga, som förvisso inte rör projektet i sig...

När jag tittar på din bandsåg ser det nästan ut som att du "återanvänder" ett kapanhåll. Fiffigt, men hur ser du till att det hamnar rätt (för att kompensera för driften) när du återmonterar det? Eller sitter det där mer eller mindre permanent?
 
Fantastiskt!
 
Mycket snyggt!!!
 
Otroligt tjusigt resultat samt fin byggtråd!
 
Tack ska ni ha, det värmer.

Svarar på frågorna i tur o ordning, Ja, frässtålet är från Axminster.

bygga_bo, ja det är kapanhållet som tjänstgör dubbelt på bordssåg o bandsåg, inget anhåll följde med till min bandsåg när jag köpte den. Så, anhållet glider i ett spår på ena sidan (jämför med ett mitre track), på andra sidan spänner jag det med en tving. Det som är bra är ju att anhållet väldigt enkelt är vinklingsbart o lätt att justera för drift (eller vilken vinkel som helst för att såga kilformer) på detta sätt. Nu har jag dock för det mesta ingen drift så det står inställt på 0 grader. Återmonterar jag det är det bara att komma ihåg vinkeln (om jag nu skulle ha någon), det är ett incra anhåll så det går väl att ställa ner på fjärdedels grad om jag inte minns fel.

Tror jag snodde idén härifrån http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=sgytcjbE708
 
Mycket fint! Kul att det finns folk som håller på med riktigt hantverk fortfarande. Hoppas din fråga gillar den!
 
Ola C skrev:
...bygga_bo, ja det är kapanhållet som tjänstgör dubbelt på bordssåg o bandsåg, inget anhåll följde med till min bandsåg när jag köpte den. Så, anhållet glider i ett spår på ena sidan (jämför med ett mitre track), på andra sidan spänner jag det med en tving. Det som är bra är ju att anhållet väldigt enkelt är vinklingsbart o lätt att justera för drift (eller vilken vinkel som helst för att såga kilformer) på detta sätt. Nu har jag dock för det mesta ingen drift så det står inställt på 0 grader. Återmonterar jag det är det bara att komma ihåg vinkeln (om jag nu skulle ha någon), det är ett incra anhåll så det går väl att ställa ner på fjärdedels grad om jag inte minns fel.

Tror jag snodde idén härifrån [länk]
Ok, jag är med på noterna. Tyckte att idén var finurlig och blev nyfiken på hur du hade löst "minnet" för vinkeln. Min första spontana tanke var att man - när anhållet demonteras - skulle kunna spänna fast två små spillbitar så att båda rör vid anhållet (en i var ända av anhållet). När man sedan återmonterar anhållet är det bara att lossa på skruven och putta det mot bitarna innan man spänner åt. Då får man samma vinkel som man hade innan.

Om man kan ställa anhållet på en 1/4 grad så duger det nog fint att memorera vinkeln. Om jag inte räknar fel motsvarar det ca 2 mm på en halv meter (om vi nu antar att anhållet är ungefär så långt). Det verkliga felet blir förstås mindre. Hade det varit hela grader hade det nog kunnat märkas... jag tycker att det märks en himla skillnad om anhållet inte är bra justerat.
 
Vilket hantverk! Det syns att det inte är första möbeln du bygger själv.
Tack för en trevlig och lärorik tråd, fler sådana önskas
 
Snygg möbel och utmärkt presentation!
 
Update, version 1.1. Sambon lastade byrån full med sina prylar igår kväll o hade lite anmärkningar om att det behövdes fler små fack....så, idag har den försetts med 2 extra flyttbara lådavdelare i 3 av lådorna vilket ger 24 extra små fack. NU verkar hon nöjd:)

DSC_1182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
krökarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.