nanowire nanowire skrev:
Ohhh, vacker! Mer detaljer, var har du köpt den och vad gav du!?!:love:
Det blev köp via eBay och stämjärnet landade på strax över 400kr med frakt. Kändes som ett bra pris med tanke på storleken och skicket. Ska man ha "Blue Steel" så blir det oftast dyrare och för mig passar "White Steel" bättre då skärpan jobbar bättre med mjuka träsorter (enligt vissa). Härdningen ligger mellan 62-64HRC, 270mm lång, väger 450 gram och skär ändträ utan minsta tendens till att krossa fibrerna likväl som att det går att använda den som skärflingskniv när jag jobbar med lädret.
Har du också japanska stämjärn? Vill gärna lära mig mer, nämligen. :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
D dostoro skrev:
Det blev köp via eBay och stämjärnet landade på strax över 400kr med frakt. Kändes som ett bra pris med tanke på storleken och skicket. Ska man ha "Blue Steel" så blir det oftast dyrare och för mig passar "White Steel" bättre då skärpan jobbar bättre med mjuka träsorter (enligt vissa). Härdningen ligger mellan 62-64HRC, 270mm lång, väger 450 gram och skär ändträ utan minsta tendens till att krossa fibrerna likväl som att det går att använda den som skärflingskniv när jag jobbar med lädret.
Har du också japanska stämjärn? Vill gärna lära mig mer, nämligen. :)
Nix, tyvärr inte men skulle gärna.

Hålsågskitt och så fick man tydligen ngn mirakelbitshållare med på köpet.

Öppen blå förvaringslåda med uppsättning av gula hålsågar och en bonus bitshållare i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Hålsågskitt och så fick man tydligen ngn mirakelbitshållare med på köpet.

[bild]
Varifrån?

Blev ett litet impulsköp på lunchen, ty det vankas 100kvm golvläggning och köksrenovering...

• Multiverktyg med sladd i orange låda och blandade sågbladstillbehör för renoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D dostoro skrev:
och för mig passar "White Steel" bättre då skärpan jobbar bättre med mjuka träsorter (enligt vissa). Härdningen ligger mellan 62-64HRC, 270mm lång, väger 450 gram och skär ändträ utan minsta tendens till att krossa fibrerna...
Det där var det nördigaste jag läst på ett bra tag :geek:. Älskar nörderi (y).

• Gilla
dostoro och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där var det nördigaste jag läst på ett bra tag :geek:. Älskar nörderi (y).
hahaha. Ja, att nörda i japanska verktyg har blivit min nya fetisch.
Bara en sådan sak som Shintos sågfil är ju ett givet köp (enligt mig). hehe

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D dostoro skrev:
hahaha. Ja, att nörda i japanska verktyg har blivit min nya fetisch.
Bara en sådan sak som Shintos sågfil är ju ett givet köp (enligt mig). hehe
Vet inte vad det är men jag vill också ha en!

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Givetvis vill jag också ha en sådan. Mest att jämföra med en rasp om jag förstår saken rätt? Vad gör den överlägsen en Liogier eller annan handhuggen klassisk rasp?

Jag tror inte den är överlägsen förutom i avverkan, "kloggar" inte igen och priset (ca 200kr med frakt). En Liogier är ju något speciellt däremot... :)
Den är mer en rasp än fil och har en finsida och en "fulsida".
Ska tillägga att det i princip är ihopsvetsade bågfilsblad i 2 olika tpi.

• Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
En ny dammskyffel och kvast står på ett halvfärdigt golv under byggnation.
Skapa konto

Sambon log lite när jag sa att hellre hade fått en batteri hyvel. Men det kanske blir en sån nästa gång ;)

• Gilla
Nudå och 5 till
  • Laddar…
Packade upp paketet som kom igår med en Makita RT0700 och Axminsters såghästar, kändes stabila när man petat ner ett par reglar i hållarna, smidiga och ställa upp och skönt med höjdreglering på benen.

G Gud_ skrev:
Packade upp paketet som kom igår med en Makita RT0700 och Axminsters såghästar, kändes stabila när man petat ner ett par reglar i hållarna, smidiga och ställa upp och skönt med höjdreglering på benen.
Bilder eller vi tror dig inte

• Gilla
andersda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.