F finnemang skrev:
usb c?

Såg nu att det var det när jag zoomade på bilden.
Jag har föregångaren. (GO 2)
Om jag inte minns fel kom den med micro usb.

FredrikR FredrikR skrev:
Jag har föregångaren. (GO 2)
Om jag inte minns fel kom den med micro usb.
Är den något att ha?

Var lite inne på att ge frun den till sina IKEA äventyr hon hittar på emellanåt.

Festool T18 hon fick tyckte hon var för tung. 🤷

• Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är den något att ha?

Var lite inne på att ge frun den till sina IKEA äventyr hon hittar på emellanåt.

Jag får lov att erkänna att det är ett av verktygen som köpts och hamnat i hyllan, utan någon egentlig bra anledning. 🫣 Lättare att greppa någon av 12V eller 18V dragarna som står framme..

Det lilla jag testade innan den hamnade där får mig att tro den gör skruvandet helt ok. ☝️

Ska plocka fram den så den är mer lättåtkomlig. 😚

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är den något att ha?

Några hantlar i lämplig vikt som julklapp!
Sen kommer T-18 att minska i vikt!

• Haha
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Inte ett verktyg men till verkstaden…

Upptäckte till min förvåning att Ikea sålde en ”luftkvalitetsmätare”, en s k luftpartikelmätare.

Vit PM2,5-luftpartikelmätare från Ikea med digital display som visar partikelvärde, temperatur och luftfuktighet i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Vindstyrka” är det normalfåniga Ikeanamnet på tingesten och priset är låga 499 kr.

Har länge velat kunna kontrollera luftkvaliteten i verkstaden men inte hittat något instrument som inte varit för dyrt för mig att köpa. Tills jag hittade det här; en ”pm2,5-mätare”. Den ska tydligen hålla koll på mängden partiklar i storleksspannet 0,1 till 2,5 mikron som svävar i luften och det är dessa vi absolut vill undvika då vi andas in dem och de sedan går ut i vårt blodomlopp — vilket ju inte alls är nyttigt som var och en förstår.

Nu återstår att se hur länge den överlever i verkstaden, Ikea hälsade att den är enbart avsedd för inomhusbruk och inte ska stå i dammiga miljöer (vilket känns lite konstigt eftersom den ska mäta bl a mängden damm i luften) men den känns ändå lite förtroendeingivande hittills.
När jag fick för mig att jag skulle sopa golvet blev den irriterad och gick på mindre än 30 sekunder från ett partikelvärde på två till ett på nio så den verkar ju ta sitt jobb på allvar ändå.
Har ännu inte kört några maskiner sedan den flyttade in men det ska bli intressant att se vad den säger nästa gång jag behöver såga lite mdf.

Oavsett noggrannhet så räknar jag med att den kommer att hjälpa mig med att bättre förstå när jag ska ha igång luftrenaren.
//Ronnie

PS Det finns en enklare, och utgående, kusin som saknar display och bara kommunicerar med färgerna grönt-gult-rött (vad det nu kan betyda?) som bara kostar 149 kr men egentligen gör samma jobb. DS

• Gilla
Peter_Bromma och 10 till
  • Laddar…
Inte heller ett verktyg men förvaring
Plastlåda med slipstenar för förvaring på arbetsbänk, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Jag har inte så många slipstenar än så plastlådan från CO passar för mig!

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Hittade denna spånadapter till bordsmonterade överhandsfräsar på Amazon idag.
Kollat upp den YT och får faktiskt bra betyg.
Köp över 600 ger 100kr rabatt så ett litet reperationskit med vax slank också med.

Screenshot av Amazon-beställning med träreparationssats och dammuppsamlingssystem; totalpris 614,52 kr med leverans den 10 dec.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Dagens loppisköp, en gammal trotjänare.
Elu PS174, gersåg. Fint skick men klingan behöver bytas. Både insex och haknyckel för bytet fanns med. Något trög i starten på gejdrarna, förhoppningsvis räcker det med lite smörjning.

/Höghus

En Elu PS174 gersåg med svart-orange handtag på ett golv. Klingan behöver bytas. Verktyg för byte och smörjning behövs.
Skapa konto

• Gilla
Bosch och 12 till
  • Laddar…
Några nya, och framförallt symmetriska, Österrikiska borr till installation av Blum grytgångjärn. Via Amazon.

Österrikiska borrset från Presch och Fisch för installation av Blum grytgångjärn, placerade på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har dock inte bestämt mig för om jag behöver den.
Hörbarhet nolla. Repetera kom.

• Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hörbarhet nolla. Repetera kom.
Jag tror det är ett annat språk...

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Verktyg för att bära andra verktyg när man tröttnat på att de är utspridda överallt.
Provisorisk provning.
Verktygshållare fylld med olika verktyg som hammare, skruvmejslar och måttband, placerad på golvet bredvid en rödvit isoleringsrulle.
Skapa konto

• Gilla
sinclairhacker och 10 till
  • Laddar…
K
pjgb pjgb skrev:
Verktyg för att bära andra verktyg när man tröttnat på att de är utspridda överallt.
Provisorisk provning.
[bild]
Är en grymt smidig verktygsväska. Är jätte nöjd med min

Kom över en helt ny med garanti Festool TS60 för 5200:- Kunde inte låta bli!

Festool TS60 sänk-/cirkelsåg med tillbehör och förvaringslåda.
Skapa konto

• Gilla
Rejäl och 11 till
  • Laddar…
God jul och grattis i förskott till mig själv, nu är det slut på ursäkter! 😱
Maskin med märkning A3 31 och kontrollknappar, inomhus omgiven av plast.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
-druvan och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.