3 372 578 läst · 16 612 svar
3373k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Komplettera med en billig teleskopstötta i metall från Hornbach så kan du enkelt placera den på valfri höjd och plats.J JSten skrev:En GLL 3-80:
[bild]
Efter @Jocce81 tips i tips-tråden (tackar så mycket för tipset), samt övertygat mig själv att jag behöver en, så blev det till att låna sambons busskort och åka till Hornbach för inköp. Alla på tuben använder dem när de lägger kakel, och man kan ju inte vara sämre vid analkande badrumsrenovering, rakt och i 90 grader måste det ju bli!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 722 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 722 inlägg
Samlaren i mig fick panik när jag insåg att jag inte hade alla storlekar. Det finns skruvmejslar i storlek Ph4 och Pz4 😵
Men nu känns det bra igen. 😎
Weras produktutveckling är enorm, de grå är från ca 1993, trettio år gamla.
Men nu känns det bra igen. 😎
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Weras produktutveckling är enorm, de grå är från ca 1993, trettio år gamla.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 722 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 722 inlägg
Tjusigt! Jag börjar känna avsaknaden av Ph/s och Pz/s, men verkar i alla fall bara finnas 1 och 2, och vad jag sett enbart också VDE? Förstår egentligen inte dess fördel men verkar ganska utbredd kring elprodukter och nätaggregat.Jonas Persson skrev:
4orna har jag nog inte sett förut, knappt ens jag stöter på 3-skruvar.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 722 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 722 inlägg
Ph/s och Pz/s ger mycket bättre grepp för de där udda spår/kryss skruvarna som används på det mesta inom el. Vet inte vad som kom först, men har fått för mig att skruven tillkom för att fungera med både spår och kryssmejslar. Först många år senare kom specialmejseln som är en hybrid. Men jag kan ha fel.J JFrisk skrev:Tjusigt! Jag börjar känna avsaknaden av Ph/s och Pz/s, men verkar i alla fall bara finnas 1 och 2, och vad jag sett enbart också VDE? Förstår egentligen inte dess fördel men verkar ganska utbredd kring elprodukter och nätaggregat.
4orna har jag nog inte sett förut, knappt ens jag stöter på 3-skruvar.
Krysskruvar i storlek tre är inte så ovanliga. Problemet är att många inte inser att de är treor och drar sönder skallen med en tvåa. Ofta är det en dimension större än vad man tror då mejselns diameter är betydligt större än skruvskallen.
Grov träskruv, t ex dörrgångjärn i träkarm kan vara storlek tre.
Pz4 fann jag för någon vecka sedan på bilens bromsskiva.
Anta att du står på en ställning och klämmer ihop reglar före spikning eller skruvning. Du använder snabbfunktionen för att det är enkelt. Du lossar med skruven. Efter några gånger är skruven längst ut och du drar åt med snabbfunktionen men nu går den inte längre att lossa. Ett stopp längst in löser inte det problemet.Gimp skrev:
Jag som använt verktyget i tjugo år tänker på det och det händer inte längre mig. Du och alla andra kommer råka ut för det åtminstone en gång.
Det är inget stort fel och löses genom att handhavaren gör sig medveten om problemet och skaffar nya reflexer.
Att förneka det gör inte ett bra verktyg bättre.
Tillägg:
Detta inlägg bryter mot min princip att inte skriva fler inlägg i en fråga där jag redan sagt vad jag vet. Verktyget är bra. Det finns ett(1) problem med en enkel fix. Anledningen till jag repeterar denna gång med lite tydligare formulering är att de andra som läser har större möjlighet att bli nöjda om de är fullt informerade.
Mvh Findus
Aha, du menar så. Ja, det kan ju hända.findus42 skrev:Anta att du står på en ställning och klämmer ihop reglar före spikning eller skruvning. Du använder snabbfunktionen för att det är enkelt. Du lossar med skruven. Efter några gånger är skruven längst ut och du drar åt med snabbfunktionen men nu går den inte längre att lossa. Ett stopp längst in löser inte det problemet.
Jag som använt verktyget i tjugo år tänker på det och det händer inte längre mig. Du och alla andra kommer råka ut för det åtminstone en gång.
Det är inget stort fel och löses genom att handhavaren gör sig medveten om problemet och skaffar nya reflexer.
Tillägg:
Detta inlägg bryter mot min princip att inte skriva fler inlägg i en fråga där jag redan sagt vad jag vet. Verktyget är bra. Det finns ett(1) problem med en enkel fix. Anledningen till jag repeterar denna gång med lite tydligare formulering är att de andra som läser har större möjlighet att bli nöjda om de är fullt informerade.
Mvh Findus
Får tänka mig lite för, misstänker att det är lättare att komma ihåg när man råkat ut för det ett gäng gånger...
Verktygstokig
· Halland
· 7 596 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 715 inlägg
Jag vet att även jag har nämnt detta förr, men mina, något modernare tvingar av samma sort har en gummibuffert på gängan, som gör att man kan släppa på gängan lite ytterligare när man har gjort det misstaget att man har slut på gänga och sitter fast. Mina tvingar är kanske tio år gamla nu.findus42 skrev:Anta att du står på en ställning och klämmer ihop reglar före spikning eller skruvning. Du använder snabbfunktionen för att det är enkelt. Du lossar med skruven. Efter några gånger är skruven längst ut och du drar åt med snabbfunktionen men nu går den inte längre att lossa. Ett stopp längst in löser inte det problemet.
Tillägg:
Mvh Findus