K_arlstrom K_arlstrom skrev:
God jul och grattis i förskott till mig själv, nu är det slut på ursäkter! 😱
[bild]
Grattis. Drygt tre år sedan jag köpte min och jag blir fortfarande glad och lite förvånad över hur bra det blir.

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Hade strömavbrott ett par timmar förra helgen och insåg när mobilbatteriet började vandra en bit under 40% att jag inte ägde någon powerbank för att kunna ladda upp den med.

Kom då på att någon här på forumet kläckte ur sig att maskinbatterierna funkar utmärkt som powerbanks, så det blev en adapter för 250kr så nu ska jag nog kunna överleva ett längre strömavbrott. Makita adaptermodell ADP05 ligger på ett bord, används för att omvandla maskinbatterier till powerbanks, märkt med 18V och 14.4V lithium-ion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hade strömavbrott ett par timmar förra helgen och insåg när mobilbatteriet började vandra en bit under 40% att jag inte ägde någon powerbank för att kunna ladda upp den med.

Kom då på att någon här på forumet kläckte ur sig att maskinbatterierna funkar utmärkt som powerbanks, så det blev en adapter för 250kr så nu ska jag nog kunna överleva ett längre strömavbrott. [bild]
Satt precis på och laddade köpknappen, hittade du något bättre pris än verktygsvaruhuset?

ClasseClas
P Prodigys skrev:

Kom då på att någon här på forumet kläckte ur sig att maskinbatterierna funkar utmärkt som powerbanks, så det blev en adapter för 250kr så nu ska jag nog kunna överleva ett längre strömavbrott. [bild]
Köpte också en sån + en ny gummilist till sågskenan.

J JonasJN skrev:
Satt precis på och laddade köpknappen, hittade du något bättre pris än verktygsvaruhuset?
Jag har funderat på denna, från Amazon.
https://amzn.eu/d/aqIV7aT

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Kollade bara en snabbis på google och kunde inte hitta någon billigare om man inte gav sig på tredjepart.

Hep Hep skrev:
Grattis. Drygt tre år sedan jag köpte min och jag blir fortfarande glad och lite förvånad över hur bra det blir.
Det är definitivt ett stort steg upp från kinesen jag hade tidigare!
Största överraskningen var avsaknaden av ljud när jag klickade på den gröna knappen, nu behöver jag bara ta tag i att göra någon mer permanent lösning för spånsugen (150mm slang) så det blir lätt att flytta mellan såg, fräs och hyvel :)

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Stickan56
P Prodigys skrev:

Jag gillar min powerbank som man kan ha i fickan.
CTEK MXS 5.0 batteriladdare med indikatorlampor på en träyta.
Skapa konto

Stickan

Någon som har en Bosch GAA som kan säga om den klarar av 14.4v batterierna?

Den heter 18V-48 vad nu 48 står för? men de listar: "Batterispänning: 12, 10,8, 18v" :O + varför de tagit med 230V förstår jag inte.

https://duab.se/maskiner-verktyg/elverktyg/batterier-laddare-adaptrar/bosch-laddadapter-usb-gaa-18v-48?msclkid=d59f7ed7c39e11ff5b52198b2fba1294&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA%20-%20Main%20-%20Med%20Prio%20-%20Shopping&utm_term=4587918434105357&utm_content=Ad%20group%201

De pratar inget om något annat än 18V här...
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gaa-18v-48-06188000L6

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:

Den heter 18V-48 vad nu 48 står för? men de listar: "Batterispänning: 12, 10,8, 18v" :O + varför de tagit med 230V förstår jag inte.

[länk]

[länk]
Efter en kort titt på produktsidan gissar jag på att det är för att den har 2x2,4A uttag.

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
T
Eller att de på duabhuset killgissar värre än oss :)

Men eftersom produkten heter GAA 18V så skulle jag nog utgått ifrån att den inte tar mindre batterier än så.

Synd att de är dyra bara, en separat powerpack är både smidigare och billigare så jag avstår.
Är dock sugen på något i den här stilen för 12V https://www.ebay.com/itm/145307618406 .
Fast inte heller den ligger högst på villhöverlistan (ännu).

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Eller att de på duabhuset killgissar värre än oss :)

Men eftersom produkten heter GAA 18V så skulle jag nog utgått ifrån att den inte tar mindre batterier än så.

Synd att de är dyra bara, en separat powerpack är både smidigare och billigare så jag avstår.
Är dock sugen på något i den här stilen för 12V [länk] .
Fast inte heller den ligger högst på villhöverlistan (ännu).
De udda är att laddaren tar både 14.4V och 18V (hade båda maskinerna, men har flest 14.4V batterier tyvärr) Jag har tagit saker förgivet förr, därför tänkte jag säkerställa här innan. Behöver ju ingen redig Powerbank då jag har en hjälpstartare, detta var för lite mindre saker

GB150 klarar av de större jobben (inte för att ATVn var ett stort jobb)

Bild av en NOCO Boost Pro GB150 strategiskt placerad på ett fordon, ansluten för att starta hjälp med hjälpstartklämmor.
Skapa konto

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:

[länk]

[länk]
Enligt manualen är denna bara avsedd för 18V batterier men den har också en extra 12V utgång för att mata värmda kläder från Bosch

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Enligt manualen är denna bara avsedd för 18V batterier men den har också en extra 12V utgång för att mata värmda kläder från Bosch
ok, tackar.

findus42 findus42 skrev:
Har några sådana sedan länge. Mina är bra. Väldigt starka. Har hållit femton tjugo år i alla fall.

En varning. Det finns ett sätt att krångla till det för sig. Om skruven är helt utgängad när man drar fast den med snabbtvingfunktionen. Då går den inte att ta loss.
Alla gör det en gång. Sitter den inte hopplöst trångt kan gummiklubba lösa problemet. Slå på ryggen av armen ungefär som med nedhållare för hyvelbänkar.
Mvh Findus
Nope, det är fixat på dom här med ett stopp.
Närbild av en Bessey tving med instruktioner för användning på handtaget mot en träyta.
Skapa konto

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.