Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

351 Röster 95,6%
  • Nej

16 Röster 4,4%
  • Antal röster
    367
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men dom citerar ju en person från en branschorganisation i just den här artikeln...
Är inte det lite som att fråga en person från en branschorganisation om privatpersoner verkligen ska få byta glödlampor eller om det egentligen borde vara elektriker inom skrået som gör det?

• Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
På Tesla är det en ”hockeypuck” som ska placeras med en tapp i hål. Man placerar sedan domkraften så att den lyfter pucken. Det är i praktiken omöjligt att göra fel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är inte det lite som att fråga en person från en branschorganisation om privatpersoner verkligen ska få byta glödlampor eller om det egentligen borde vara elektriker inom skrået som gör det?
Jo det tycker jag med!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Helt rätt alla stollar som tappar sina däck då dom inte kan dra åt bultarna ordentligt😂
Vilka bultar? Finns bara skruvar eller muttrar som håller fälgen på plats.

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 9 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
På Tesla är det en ”hockeypuck” som ska placeras med en tapp i hål. Man placerar sedan domkraften så att den lyfter pucken. Det är i praktiken omöjligt att göra fel.
Inte om det är ett pucko som ska använda pucken...
Det går alltid att gör fel eller glömma, även solen har fläckar.
Kanske kommer en propå om att det krävs auktorisation för att sätta i laddsladden snart, auktoriserad sladdare typ.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Låter som det inte alls är så svårt att göra fel om man inte har någon koll alls

Fairlane Fairlane skrev:
Möjligt, jag läser som sagt inte på din sidan.
Carup letar upp saker som är negativt för elbilen, sant eller inte, och skriver sen en artikel och en vilseledande rubrik för att folk ska klicka. Inga reklampengar ska de tjäna på mig.
Gör som jag, använd annonsblockerare.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Låter som det inte alls är så svårt att göra fel om man inte har någon koll alls
Det gäller ju alla bilar. I det här fallet går pucken bara fysiskt att placera på ett ställe, det går helt enkelt inte att sätta den fel. Du kan även lyfta utan puck men då måste du vara noga att domkraften är rätt placerad så den är eg mer av ett hjälpmedel.

possum77 possum77 skrev:
Det gäller ju alla bilar. I det här fallet går pucken bara fysiskt att placera på ett ställe, det går helt enkelt inte att sätta den fel. Du kan även lyfta utan puck men då måste du vara noga att domkraften är rätt placerad så den är eg mer av ett hjälpmedel.
Ja det gäller alla bilar. Det är inget unikt med elbilar. Blir väl iofs lite dyrare om man söndrar batteriet än om man råkar trycka upp tröskellådan eller golvet.

N Niq skrev:
Ja det gäller alla bilar. Det är inget unikt med elbilar. Blir väl iofs lite dyrare om man söndrar batteriet än om man råkar trycka upp tröskellådan eller golvet.
Finns ju flera artiklar där det berättas om folk som får offert på 200 000 kr för nytt batteri så det verkar nu så....

R roli skrev:
Är det dags nu igen? 🙄

• Gilla
  • Haha
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
R
R roli skrev:
Uppenbart finns det skruvar lösa hos dig😉

Jag har bultar för att skruva fast mina hjul!

• Haha
  • Gilla
Sven Börje och 3 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Hade ju varit smartare att inte behöva extragrejer när man behöver lyfta bilen. Folk lånar bilar av varandra, inte lätt att veta att man behöver en hockeypuck när man står i mörker vid vägkanten och ska lyfta bilen som fått punktering. Jag har ett antal gånger hjälpt folk med domkraft och det har aldrig varit något problem även om jag varit helt obekant med bilmodellen. Men jag har aldrig varit med om att man behöver något annat än domkraft för lyftet. Idiotisk konstruktion.

• Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hade ju varit smartare att inte behöva extragrejer när man behöver lyfta bilen. Folk lånar bilar av varandra, inte lätt att veta att man behöver en hockeypuck när man står i mörker vid vägkanten och ska lyfta bilen som fått punktering. Jag har ett antal gånger hjälpt folk med domkraft och det har aldrig varit något problem även om jag varit helt obekant med bilmodellen. Men jag har aldrig varit med om att man behöver något annat än domkraft för lyftet. Idiotisk konstruktion.
Du behöver ingen extra grej, men använder du pucken är du helt säker på att domkraften hamnar rätt.

K Kane skrev:
Nej nej nej, de skall efterkontrolleras! 🥸
[bild]
Det blir tokigt hur man än skriver.
Hur är det tänkt att man ska kontrollera ådragningsmomentet, bara lägga på rätt moment och se om den rör sig räcker inte, man måste lossa först och sen dra med rätt moment igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.