36 793 läst · 392 svar
37k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Det var på stenåldern innan man upptäckte gängning..Farstatjej90 skrev:
Bultar
Traditionell definition: Traditionellt sett har en bult varit en ogängad cylindrisk eller konisk kropp som hålls på plats genom friktion, dragningskraft eller med hjälp av en sprint (en tvärgående pinne som säkrar bulten på plats). Ursprungligen var bultar gjorda för att fixeras med muttrar eller andra liknande metoder snarare än genom gängning.
Modern användning: I modern tid har många bultar blivit gängade för att passa in i muttrar eller gängade hål. Detta innebär att många bultar numera är mycket lika skruvar i både form och funktion. En bult som är gängad i sin helhet eller delvis kan fortfarande kallas en bult, speciellt om den används i samband med en mutter. Exempel inkluderar hjulbultar på bilar, där termen har blivit etablerad trots att de tekniskt sett är gängade och borde kallas skruvar.
Skruvarnas uppgift är att skapa ett klämförband som gör att ytfriktionen blir så hög att fälgen inte rör sig, dvs centrumet och skruvarna ska inte ta upp några skjuvkrafter alls och är ur den aspekten inte nödvändiga.Farstatjej90 skrev:
Om alla ytor mellan nav och fälg samt skruvarnas gängor och kona är helt rena behöver man varken kontrollera eller efterdra.
Men, eftersom ytorna i dom flesta fall inte är rena så blir trycket mellan små partiklar och fälgen högre än vad fälgen klarar, dvs små gruskorn "äter" sig in i fälgen efter en stund.
Då tappar man en del av klämkraften och fälgen kan börja röra sig lite, därav är det bra att efterdra.
När man efterdrar får man tillbaka klämkraften och fälgen slutar röra sig, om man inte har så många/stora gruskorn att den äter sig in lite till efter efterdragningen, då är man i loopen...
En skruv har egenskapen att, när du drar den tillräckligt hårt börjar den sträcka sig som en fjäder, dvs den kommer vilja dra dra ihop sig hela tiden, så klämkraften kommer vara konstant. Men när du drar den lite till kommer den börja sträcka sig så mycket att den inte går tillbaka hela vägen. Drar du ännu mer kommer den gå av.
Normalt använder man fjäderegenskaperna till att behålla klämkraften över tid.
Men, utan att veta, tror jag att hjulskruvar inte dras så hårt normalt så att dom kan fjädra tillbaka så att dom klarar ens små partiklar innan klämkraften minskar, för då skulle många råka dra av dom till höger och vänster när dom drar lite för hårt.
Så med skitiga ytor och dra lite för hårt anser jag (efter 30år av däckbyten) att efterdragning inte behövs, jag har aldrig tappat något däck eller dragit av en skruv.
Om du har sett skruvar där det står 8.8 på skallen, eller 12.9.
Den första siffran anger brottgränsen, dvs när den går av, så 8 = 800N/mm2 resp 1200N/mm2.
Den andra siffan anger sträckgränsen, dvs när den sträcker så mycket att den inte fjädrar tillbaka hela vägen, 8 = 80% av brottgränsen eller 90% för x.9
Det är också så att av åtdragningsmomentet blir väldigt lite faktiskt till klämkraft, typ 80% försvinner i friktion mellan skruvskalle och prylen du drar fast (med vanlig skalle och vaxad skruv), vad det är för försänkt skruv har jag inte koll på.
Med ett riktigt bra fett minskar friktionen så pass mycket att man uppnår samma klämkraft (och sträckning) med ca halva åtdragningsmomentet.
Eftersom skillnaden mellan sträckgräns och brottgräns inte är så stor betyder det typ att med bra fett drar man av alla skruvar direkt.
Så för att återknyta till tråden, biltillverkarna skulle lätt kunna minska dimension på hjulskruvarna och dra hårdare.
Dock skulle då nästan varenda bilverkstad och hemmapulare dra av skruvar till höger och vänster och alla skulle bli sura på biltillverkarna.
Det finns flera saker man kan använda en bult till. Exempelvis en kolvbult är en del av leden mellan kolv och vevstake. En spindelbult kan man hitta på lastbilar och en del riktigt gamla personbilar med stel framaxel. Den är en del av leden som gör att hjulspindeln kan vridas när man svänger. Tapp är en synonym till bult.Farstatjej90 skrev:
Man efterdrar för att garantera erforderlig klämkraft i skruvarna bibehålls.
Att dra en enda gång är ingen garanti för att skruvarna sitter korrekt i längden.
Att dra extra hårt gör att behovet av att efterdra minskar men sliter på skruvar och nav/gängor.
Alla skruvförband kan sätta sig efter en tid, speciellt aluminiumfälgar som är stummare än plåtfälgar.
De senare har en pressning som ger en viss fjädring i skruvförbandet och det är säkrare.
Ju kortare skruvar och ju stummare fälgar ju större behov av att efterdra.
Drar du 25 hjulskruv med 120Nm och kör en vecka kan jag garantera att inte alla sitter med 120Nm. Det kommer att sprida,.speciellt med alu.
Att dra en enda gång är ingen garanti för att skruvarna sitter korrekt i längden.
Att dra extra hårt gör att behovet av att efterdra minskar men sliter på skruvar och nav/gängor.
Alla skruvförband kan sätta sig efter en tid, speciellt aluminiumfälgar som är stummare än plåtfälgar.
De senare har en pressning som ger en viss fjädring i skruvförbandet och det är säkrare.
Ju kortare skruvar och ju stummare fälgar ju större behov av att efterdra.
Drar du 25 hjulskruv med 120Nm och kör en vecka kan jag garantera att inte alla sitter med 120Nm. Det kommer att sprida,.speciellt med alu.
https://sv.wikipedia.org/wiki/BultFarstatjej90 skrev:
Jag trodde att vikten under bilen kan göra att vid lyft på endast en lyftpunkt är en stor del av problemet att batteriet kan skevas. Alltså att det flexar på ett olämpligt sätt. Det i sig kan skada batteriet. Men jag kanske har fel? Jag lyfter själv endast på en punkt i taget.
Om du drar 25 hjulskruvar så har du ett synnerligen intressant antal skruvar/däck.Huddingebo skrev:Man efterdrar för att garantera erforderlig klämkraft i skruvarna bibehålls.
Att dra en enda gång är ingen garanti för att skruvarna sitter korrekt i längden.
Att dra extra hårt gör att behovet av att efterdra minskar men sliter på skruvar och nav/gängor.
Alla skruvförband kan sätta sig efter en tid, speciellt aluminiumfälgar som är stummare än plåtfälgar.
De senare har en pressning som ger en viss fjädring i skruvförbandet och det är säkrare.
Ju kortare skruvar och ju stummare fälgar ju större behov av att efterdra.
Drar du 25 hjulskruv med 120Nm och kör en vecka kan jag garantera att inte alla sitter med 120Nm. Det kommer att sprida,.speciellt med alu.
Däckverkstäder överdrar uppenbarligen ofta så mycket att det kan bli materialsträckning och plastisk deformation 😠
Jag gör ytorna rena och använder momentnyckel. Då är förbandet optimalt. Har aldrig råkat ut för tapp eller lossnade skruvar/muttrar.
Jag gör ytorna rena och använder momentnyckel. Då är förbandet optimalt. Har aldrig råkat ut för tapp eller lossnade skruvar/muttrar.