17 833 läst · 197 svar
18k läst
197 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Ungefär som när man kör i diket då?Pellegnillot71 skrev:
Det är förstås inte bra. Dock är det värre när tillverkarna gör allt de kan för att låsa ute andra verkstäder från att göra jobbet åt dig. Inte bra, men en annan diskussion.Pellegnillot71 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 886 inlägg
nä det är inte sant. Att däckbranschen vill att man ska efterdra är för att de aldrig gör rent ytorna på nav och fälg.....då rör det sig.MathiasS skrev:Näe jag föreslår att det inte fungerar så. Anledningen till att du behöver efterdra är att fälgen ev inte monterades exakt i rätt läge utan rör sig extremt lite när du börjar köra - då kan någon skruv bli lös eller inte sitta så hårt man önskar. När du har kört och allt sitter där det ska så flyttar det sig inte igen bara för att du lossar och drar åt en bult i taget.
Ja det är ju det jag sa, men i lite mer generella termer. Det gäller ju även den som gör jobbet i egen regi. Det går att missa något och därför gör man en extra kontroll.S Stefan1972 skrev:
Jag är väldigt noga med rengöring och drar med moment, men det händer ändå vid ytterst enstaka tillfällen att någon skruv inte sitter som förväntat vid efterkontroll => bra att göra även när man vet att man är bäst.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
En elbil är normalt tyngre, men inte mycket tyngre. Volvo har ju XC40 och XC40 recharge (numera heter den EX40). elvarianten väger ungefär 25% merPellegnillot71 skrev:
Klarar inte domkraften elbilen skulle jag inte använda den till fossilbilen heller.
Är man osäker så köper man enkraftigare domkraft.
Sätter man domkraften fel så är det inte bra, elbil eller inte.
Det gäller väl oavsett om bilen är en elbil eller inte isåfall?Pellegnillot71 skrev:
Vad är det för saker du tänker på då? Jag vet att på min fd sambos gamla golf så stod det i instruktionsboken att man skulle lämna in bilen på verkstad för att byta glödlampa till helljus/halvljus. Du konstruktion där instruktionen till verkstaden var att fronten skulle bort etc, för att byta en sketen H4. Inte fasen lämnade jag in bilen för det.Pellegnillot71 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 886 inlägg
ja fast frågan är lite tveeggad..........däckbranschen har gjort sitt bästa för att få ut ett budskap som inte stämmer. Exakt moment är inte det som avgör om det lossnar eller inte. Ett hjul som är rent och monteras på en ren yta lossnar inte för att man drar tre skruvar med 110nm och två sitter med 50nmMathiasS skrev:Ja det är ju det jag sa, men i lite mer generella termer. Det gäller ju även den som gör jobbet i egen regi. Det går att missa något och därför gör man en extra kontroll.
Jag är väldigt noga med rengöring och drar med moment, men det händer ändå vid ytterst enstaka tillfällen att någon skruv inte sitter som förväntat vid efterkontroll => bra att göra även när man vet att man är bäst.
Jag har skruvat med bilar på heltid i typ 30år, Jag är alltid noga med rengöring och drar aldrig med momentnyckel. Jag lär känna mina mutterdragare så jag vet vad som fungerar och inte. Jag har aldrig råkat ut för nå tappade hjul eller nå andra fadäser. Det lustiga i sammanhanget är att det tydligen bara är vid säsongsskiftena på däckverkstäderna detta är noga........Bilar kommer ju och går på verkstäder hela tiden och där är det inte alls samma sak eller "omskrivet" Det kan förvisso stå på fakturan att hjul ska efterdras men ingenting i press eller nåt om att det är ett problem.......
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Det ligger mycket i det. Lämnar man in bilen för byte av bromsbelägg eller liknade så är sannolikheten väldigt hög att hjulet plockats bort, snudd på 100% skulle jag tro 😉och det är nog sällan man nämner något om att efterdra.S Stefan1972 skrev:
Jag har bara försökt ge en enkel förklaring till varför det är ok att lossa en skruv vid efterdragning. Vi verkar vara överens om varför skruvar kan bli lösa.S Stefan1972 skrev:ja fast frågan är lite tveeggad..........däckbranschen har gjort sitt bästa för att få ut ett budskap som inte stämmer. Exakt moment är inte det som avgör om det lossnar eller inte. Ett hjul som är rent och monteras på en ren yta lossnar inte för att man drar tre skruvar med 110nm och två sitter med 50nm
Jag har skruvat med bilar på heltid i typ 30år, Jag är alltid noga med rengöring och drar aldrig med momentnyckel. Jag lär känna mina mutterdragare så jag vet vad som fungerar och inte. Jag har aldrig råkat ut för nå tappade hjul eller nå andra fadäser. Det lustiga i sammanhanget är att det tydligen bara är vid säsongsskiftena på däckverkstäderna detta är noga........Bilar kommer ju och går på verkstäder hela tiden och där är det inte alls samma sak eller "omskrivet" Det kan förvisso stå på fakturan att hjul ska efterdras men ingenting i press eller nåt om att det är ett problem.......
Jag har inte jobbat yrkesmässigt med bilar som du har, men har liknande erfarenheter av att montera hjul. Jag kan dra tillräckligt rätt med fälgkorset, min ingersoll-rand eller bosch slagskruvdragaren, det märker jag dels när jag gör stickprov med momentnyckeln, dels för att jag bytt däck i 30 år innan jag började använda momentnyckel....det är inte svinsvårt att göra rätt - vi normalbegåvade klarar av det.
Men, jag har inget emot en extra koll med momentnyckel och att efterdra. Om JAG kör så märker jag att något är fel innan det går helt tokigt, men det gäller tyvärr inte övriga förare i familjen => bra med extra koll.
Vad gäller däckbranschens rekommendationer osv, jag har ingen större synpunkt. De talar hela tiden i egen sak och vill driva däckbyten till sina egna verkstäder snarare än att vi gör det själva i garaget. Jag tycker man ska kunna byta ett hjul om man har körkort. Se det som självbevarelsedrift eller civil beredskap.
En ny bil har nog större risk att oväntat stanna än en som är 10+ år. Gäller det mesta man köper att den första tiden är det störst risk för att den går sönder. Har bilen klarat sig många år är det antagligen inget måndagsexemplar.G Greger_08 skrev:
Klippt från nätet: "Oftast behöver du ingen speciell tilläggsförsäkring för batteriet utan detta faller under maskinskadeförsäkringen som ingår i halv- och helförsäkring. Dock kan det finnas begränsningar på hur länge maskinskadeförsäkringen gäller både när det kommer till antal mil och år. Vill du ha ett extra skydd kan du utöka ålders- och milgränsen för maskin- och elektronikskyddet."Alfredo skrev:
Jag var tvungen att försöka få fram fakta om hur ofta det egentligen tappas hjul från bilar.
Har bara lyckats hitta en från Svenska däcksäkerhetsrådet.
"...Undersökningen, som bygger på enkäter med 5 000 personbilsägare, visar att cirka 30 000 hjul tappas varje år och orsakar omkring 900 trafikolyckor runt om i landet..."
Och det är viktigt att komma ihåg att vi skall kalla det "julhjul". "Vinterdäck" är ett påhitt för att förminska våra kristna traditioner. (Ja, det är ironi)...
Har bara lyckats hitta en från Svenska däcksäkerhetsrådet.
"...Undersökningen, som bygger på enkäter med 5 000 personbilsägare, visar att cirka 30 000 hjul tappas varje år och orsakar omkring 900 trafikolyckor runt om i landet..."
Och det är viktigt att komma ihåg att vi skall kalla det "julhjul". "Vinterdäck" är ett påhitt för att förminska våra kristna traditioner. (Ja, det är ironi)...