Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    282 Röster 96,2%
  • Nej

    11 Röster 3,8%
  • Antal röster
    293
H Hybro skrev:
Bult är också benämningen på blandning mellan jäst, socker och vatten.
Används efter jäsning till att framställa sprit för husbehov.

Går i nödfall att dricka utan destillering.
Bultadricka kallades det i Småland.
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
h det rimliga är väl att försäkringen inte täcker skador som du själv åsamkat bilen, eller hur?
Ungefär som när man kör i diket då?
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är många fel på en bil som du själv kunde fixa förr, men som du idag måste lämna in bilen för. Är det inte heller ok?
Det är förstås inte bra. Dock är det värre när tillverkarna gör allt de kan för att låsa ute andra verkstäder från att göra jobbet åt dig. Inte bra, men en annan diskussion.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Näe jag föreslår att det inte fungerar så. Anledningen till att du behöver efterdra är att fälgen ev inte monterades exakt i rätt läge utan rör sig extremt lite när du börjar köra - då kan någon skruv bli lös eller inte sitta så hårt man önskar. När du har kört och allt sitter där det ska så flyttar det sig inte igen bara för att du lossar och drar åt en bult i taget.
nä det är inte sant. Att däckbranschen vill att man ska efterdra är för att de aldrig gör rent ytorna på nav och fälg.....då rör det sig.
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
det rimliga är väl att försäkringen inte täcker skador som du själv åsamkat bilen, eller hur?
Det är just sådana skador vagnskadeförsäkringen täcker.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är just sådana skador vagnskadeförsäkringen täcker.
Det skall den göra för plåtskador men hur det är med batteriet, om det blir skadat, vid en dikeskörning kan man ju börja diskutera kring. Försäkringsbolaget lär nog inte ta batteriskada på vagnsskadedelen....
 
S Stefan1972 skrev:
nä det är inte sant. Att däckbranschen vill att man ska efterdra är för att de aldrig gör rent ytorna på nav och fälg.....då rör det sig.
Ja det är ju det jag sa, men i lite mer generella termer. Det gäller ju även den som gör jobbet i egen regi. Det går att missa något och därför gör man en extra kontroll.

Jag är väldigt noga med rengöring och drar med moment, men det händer ändå vid ytterst enstaka tillfällen att någon skruv inte sitter som förväntat vid efterkontroll => bra att göra även när man vet att man är bäst.
 
R roli skrev:
Försäkringsbolaget lär nog inte ta batteriskada på vagnsskadedelen....
Varför inte?
 
Fairlane
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är ju inget som hindrar dig att göra det själv. MEN en elbil är mycket tyngre än en vanlig bil, så domkraft måste orka och om du sätter domkraften fel och kommer åt batteriet så det skadas så är det ju inte bra.
En elbil är normalt tyngre, men inte mycket tyngre. Volvo har ju XC40 och XC40 recharge (numera heter den EX40). elvarianten väger ungefär 25% mer
Klarar inte domkraften elbilen skulle jag inte använda den till fossilbilen heller.
Är man osäker så köper man enkraftigare domkraft.
Sätter man domkraften fel så är det inte bra, elbil eller inte.
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Men om du är så händig som du säger så är det väl bara att prova. Men det kan ju vara bra att veta att det kan hända, och det rimliga är väl att försäkringen inte täcker skador som du själv åsamkat bilen, eller hur?
Det gäller väl oavsett om bilen är en elbil eller inte isåfall?
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är många fel på en bil som du själv kunde fixa förr, men som du idag måste lämna in bilen för. Är det inte heller ok?
Vad är det för saker du tänker på då? Jag vet att på min fd sambos gamla golf så stod det i instruktionsboken att man skulle lämna in bilen på verkstad för att byta glödlampa till helljus/halvljus. Du konstruktion där instruktionen till verkstaden var att fronten skulle bort etc, för att byta en sketen H4. Inte fasen lämnade jag in bilen för det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är ju det jag sa, men i lite mer generella termer. Det gäller ju även den som gör jobbet i egen regi. Det går att missa något och därför gör man en extra kontroll.

Jag är väldigt noga med rengöring och drar med moment, men det händer ändå vid ytterst enstaka tillfällen att någon skruv inte sitter som förväntat vid efterkontroll => bra att göra även när man vet att man är bäst.
ja fast frågan är lite tveeggad..........däckbranschen har gjort sitt bästa för att få ut ett budskap som inte stämmer. Exakt moment är inte det som avgör om det lossnar eller inte. Ett hjul som är rent och monteras på en ren yta lossnar inte för att man drar tre skruvar med 110nm och två sitter med 50nm
Jag har skruvat med bilar på heltid i typ 30år, Jag är alltid noga med rengöring och drar aldrig med momentnyckel. Jag lär känna mina mutterdragare så jag vet vad som fungerar och inte. Jag har aldrig råkat ut för nå tappade hjul eller nå andra fadäser. Det lustiga i sammanhanget är att det tydligen bara är vid säsongsskiftena på däckverkstäderna detta är noga........Bilar kommer ju och går på verkstäder hela tiden och där är det inte alls samma sak eller "omskrivet" Det kan förvisso stå på fakturan att hjul ska efterdras men ingenting i press eller nåt om att det är ett problem.......
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
Bilar kommer ju och går på verkstäder hela tiden och där är det inte alls samma sak eller "omskrivet" Det kan förvisso stå på fakturan att hjul ska efterdras men ingenting i press eller nåt om att det är ett problem.....
Det ligger mycket i det. Lämnar man in bilen för byte av bromsbelägg eller liknade så är sannolikheten väldigt hög att hjulet plockats bort, snudd på 100% skulle jag tro 😉och det är nog sällan man nämner något om att efterdra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja fast frågan är lite tveeggad..........däckbranschen har gjort sitt bästa för att få ut ett budskap som inte stämmer. Exakt moment är inte det som avgör om det lossnar eller inte. Ett hjul som är rent och monteras på en ren yta lossnar inte för att man drar tre skruvar med 110nm och två sitter med 50nm
Jag har skruvat med bilar på heltid i typ 30år, Jag är alltid noga med rengöring och drar aldrig med momentnyckel. Jag lär känna mina mutterdragare så jag vet vad som fungerar och inte. Jag har aldrig råkat ut för nå tappade hjul eller nå andra fadäser. Det lustiga i sammanhanget är att det tydligen bara är vid säsongsskiftena på däckverkstäderna detta är noga........Bilar kommer ju och går på verkstäder hela tiden och där är det inte alls samma sak eller "omskrivet" Det kan förvisso stå på fakturan att hjul ska efterdras men ingenting i press eller nåt om att det är ett problem.......
Jag har bara försökt ge en enkel förklaring till varför det är ok att lossa en skruv vid efterdragning. Vi verkar vara överens om varför skruvar kan bli lösa.

Jag har inte jobbat yrkesmässigt med bilar som du har, men har liknande erfarenheter av att montera hjul. Jag kan dra tillräckligt rätt med fälgkorset, min ingersoll-rand eller bosch slagskruvdragaren, det märker jag dels när jag gör stickprov med momentnyckeln, dels för att jag bytt däck i 30 år innan jag började använda momentnyckel....det är inte svinsvårt att göra rätt - vi normalbegåvade klarar av det.

Men, jag har inget emot en extra koll med momentnyckel och att efterdra. Om JAG kör så märker jag att något är fel innan det går helt tokigt, men det gäller tyvärr inte övriga förare i familjen => bra med extra koll.

Vad gäller däckbranschens rekommendationer osv, jag har ingen större synpunkt. De talar hela tiden i egen sak och vill driva däckbyten till sina egna verkstäder snarare än att vi gör det själva i garaget. Jag tycker man ska kunna byta ett hjul om man har körkort. Se det som självbevarelsedrift eller civil beredskap.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Alla vill inte ta risken att bli stående på vägrenen därför väljer man bort gamla bilar speciellt dom i den prisklassen.
En ny bil har nog större risk att oväntat stanna än en som är 10+ år. Gäller det mesta man köper att den första tiden är det störst risk för att den går sönder. Har bilen klarat sig många år är det antagligen inget måndagsexemplar.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte?
Klippt från nätet: "Oftast behöver du ingen speciell tilläggsförsäkring för batteriet utan detta faller under maskinskadeförsäkringen som ingår i halv- och helförsäkring. Dock kan det finnas begränsningar på hur länge maskinskadeförsäkringen gäller både när det kommer till antal mil och år. Vill du ha ett extra skydd kan du utöka ålders- och milgränsen för maskin- och elektronikskyddet."
 
R roli skrev:
maskinskadeförsäkringen gäller både när det kommer till antal mil och år.
Fast är det relevant om det handlar om en fysisk skada på grund av exempelvis en dikeskörning?
 
Jag var tvungen att försöka få fram fakta om hur ofta det egentligen tappas hjul från bilar.
Har bara lyckats hitta en från Svenska däcksäkerhetsrådet.
"...Undersökningen, som bygger på enkäter med 5 000 personbilsägare, visar att cirka 30 000 hjul tappas varje år och orsakar omkring 900 trafikolyckor runt om i landet..."

Och det är viktigt att komma ihåg att vi skall kalla det "julhjul". "Vinterdäck" är ett påhitt för att förminska våra kristna traditioner. (Ja, det är ironi)...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.