36 093 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Det är min upplevelse av flera däckverkstäder. Efteråt behövs en 2 meters förlängare för att få loss bultarna om du inte har en egen gigantisk mutterknackare. När jag byter själv och drar med momentnyckel är det inga svårigheter alls att lossa vid nästa byte.S Stefan1972 skrev:
Gör ungefär samma sak, 'sen är det ju inte bara priset, det tar ju längre tid att åka till en däckverkstad och få hjulen bytta så man förlorar både tid och pengar. Så så länge jag fysiskt klarar av det så lär jag göra det själv. Dock använder jag en riktig domkraft, körde med bilens domkraft ett tag, men efter några år gick den sönder, ingen vidare kvalitet.T TypRätt skrev:Jag kanske har fel här men känns som många gör en väldigt stor sak av några muttrar. Byter alltid mina däck själv för att jag är för snål för att betala någon annan 500kr för något jag kan göra själv på 30min. Använder de verktyg jag har i bilen, dvs ett minimalt fälgkors (som inte är ett kors utan bara en kort pinne) och ett litet skruv 'domkraft' står rimligt rakt på min parkering. Drar så hårt jag kan med handkraft har funkat fint i alla år jag haft bil. Anser det rimligt att göra det själv med de verktyg som finns i bilen 2 gånger om året för att dels se att sakerna funkar och att jag kan hantera dem, efter som jag använt samma saker i 10 års tid kan jag nog med säkerhet byta mina däck även i kolmörker på en blöt landsväg om det skulle krävas. Då vet jag också att den dag jag inte längre orkar byta mina däck själv är det dags att skaffa road side assistance försäkring.
Är det den vedertagna förklaringen till varför man ska efterdra? Jag har aldrig hört talas om det men jag har inte bytt så många däck än heller i och för sig😅MathiasS skrev:Näe jag föreslår att det inte fungerar så. Anledningen till att du behöver efterdra är att fälgen ev inte monterades exakt i rätt läge utan rör sig extremt lite när du börjar köra - då kan någon skruv bli lös eller inte sitta så hårt man önskar. När du har kört och allt sitter där det ska så flyttar det sig inte igen bara för att du lossar och drar åt en bult i taget.
Vilka fel kan man inte fixa själv menar du? 🤔Pellegnillot71 skrev:Det är ju inget som hindrar dig att göra det själv. MEN en elbil är mycket tyngre än en vanlig bil, så domkraft måste orka och om du sätter domkraften fel och kommer åt batteriet så det skadas så är det ju inte bra.
Men om du är så händig som du säger så är det väl bara att prova. Men det kan ju vara bra att veta att det kan hända, och det rimliga är väl att försäkringen inte täcker skador som du själv åsamkat bilen, eller hur?
Det är många fel på en bil som du själv kunde fixa förr, men som du idag måste lämna in bilen för. Är det inte heller ok?
Ja det skulle jag säga. Som Stefan säger kan det ju finnas smuts, rost och annat kvar på både fälg och nav/bromsskiva) och får man inte bort allt riskerar det att röra på sig. lite när man kört en bit.Farstatjej90 skrev:
Trodde nog alla använde en stålborste eller liknande för att ta bort skiten. Men om man inte gör det så är det ett bra tips.MathiasS skrev:
Jag tror att ni har fel allihop!
Efterdra är inte för att man ska fixa något mekaniskt problem/fel utan det är för att man ska försäkra sig mot mänskliga fel!
Man ska alltså kontrollera att man inte glömt/slarvat med någon hjulskruv.
Att det rekommenderas att det ska göras efter några mil är bara för att lura i folk att det handlar om just mekanik. För om folk trodde det handlade om att rätta egna fel hade ingen gjort det för folk i allmänhet gör ju inte fel.
Detta med efterdragning är en avancerad psykologisk kampanj för att minska trafikolyckor som beror på slarv!
Efterdra är inte för att man ska fixa något mekaniskt problem/fel utan det är för att man ska försäkra sig mot mänskliga fel!
Man ska alltså kontrollera att man inte glömt/slarvat med någon hjulskruv.
Att det rekommenderas att det ska göras efter några mil är bara för att lura i folk att det handlar om just mekanik. För om folk trodde det handlade om att rätta egna fel hade ingen gjort det för folk i allmänhet gör ju inte fel.
Detta med efterdragning är en avancerad psykologisk kampanj för att minska trafikolyckor som beror på slarv!
Jag har bytt rätt lite däck får jag erkänna, sysslade inte med det förrän nyligen, men när jag tog reda på hur man gör så var det rengöring och sen kopparpasta som användesL lbgu skrev:
Ingen stålborste, typ trasa användes tror jag
Hoppas du inte har kopparpasta på friktionsytan mellan nav och fälg.Farstatjej90 skrev:
Ja precis!! Om du skulle välja en bil och du visste att du aldrig skulle ha tillgång till verkstad, skulle du välja Tesla eller Toyota Hilux? Det säger väl sig självt?N Niq skrev:
Varenda gång det är rapport från nåt U-land där det är krig är det bara Toyota Hilux, Toyota Hilux, Toyota Hilux. ... Det är helt sjukt att den etsat sig fast i minnet jag gillar inte ens bilar...
Se avsnitten från Top gear när dom försöker döda en Toyota Hilux så förstår du varför dom är så populära i U-länderFarstatjej90 skrev:Ja precis!! Om du skulle välja en bil och du visste att du aldrig skulle ha tillgång till verkstad, skulle du välja Tesla eller Toyota Hilux? Det säger väl sig självt?
Varenda gång det är rapport från nåt U-land där det är krig är det bara Toyota Hilux, Toyota Hilux, Toyota Hilux. ... Det är helt sjukt att den etsat sig fast i minnet jag gillar inte ens bilar...
Åh, en konspirationsteori från en person där faktakunskap saknas. Det är väl så konspirationsteorier föds antar jag. Har du funderat på vem som skulle tjäna på att du efterdrar dina skruvar eller hur man haft detta hemligt i 50 år givet antalet människor som redan vet Sanningen?Farstatjej90 skrev: