Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

279 Röster 96,2%
  • Nej

11 Röster 3,8%
  • Antal röster
    290
T TH885 skrev:
Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.

Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.

Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
det beror kanske på var man lyfter och hur.........den som inget begriper utan bara hissar på kanten på tröskeln löper såklart en 99% risk att det inte är en lyftpunkt och mosar plåten istället.......

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.

Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.

Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
Säljer du liftar eller?

• Haha
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför inte ?
Inte för att jag brukar ha det, bara på bultarna/muttrarna, men vilken skada skulle det göra ?
Det är ju rätt mycketr kraft på 4-5 huljbultar som drar emot, plus själva bultanra, som dessutom har en konisk infattning, så det är knappast så att en minskad friktion mellan fälg och bromsskiva skulle göra att hjulen "slirar" direkt ?

Iblan ärgar tom alu-fälgarna fast på ytan där, då hade man velat haft pasta däremellan :)
Mja, tanken är att just friktionen mellan fälg och bromsskiva är den huvsakliga grejen som håller hjulet i rätt position. Alltså vill man ha torra rena ytor. Skruvarna ska i teorin inte se några sido/skjuv-krafter utan "bara" pressa fälg mot bromsskiva.

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag var tvungen att försöka få fram fakta om hur ofta det egentligen tappas hjul från bilar.
Har bara lyckats hitta en från Svenska däcksäkerhetsrådet.
"...Undersökningen, som bygger på enkäter med 5 000 personbilsägare, visar att cirka 30 000 hjul tappas varje år och orsakar omkring 900 trafikolyckor runt om i landet..."

Och det är viktigt att komma ihåg att vi skall kalla det "julhjul". "Vinterdäck" är ett påhitt för att förminska våra kristna traditioner. (Ja, det är ironi)...
Länk till artikeln:
https://www.dackinfo.se/900-trafikolyckor-om-aret-pa-grund-av-tappade-hjul-i-onodan/

Märklig undersökning........Så av dessa 5000 personerna som har varit med i undersökningen så har typ 900 av dem erfarenheter av tappade hjul? Låter ju helt uppåtväggarna......kanske har de besökt samma däckfirma?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kopparpasta är ypperligt på bultarna för att minska risken att dom ärgar fast.
Det är i direkt strid med hur man ska göra.

Så går ett korrekt däckskifte på en personbil till (källa: STRO)

1. Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.

2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontaktytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.

3. Byt ut skadade, slitna och kraftigt korroderade delar.

4. Smörj inte gängorna eller ytorna före montering. (Anledningen är att det på personbilar då
finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till
skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)

5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).

6. Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis)
till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.

7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående
mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.

8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget.

Bevis

S Stefan1972 skrev:
Märklig undersökning........Så av dessa 5000 personerna som har varit med i undersökningen så har typ 900 av dem erfarenheter av tappade hjul? Låter ju helt uppåtväggarna......kanske har de besökt samma däckfirma?
De har frågat 5000 personer som inte tycker man behöver efterdra.

• Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Jag fastnade här precis som bultarna.... Borde använt kopparpasta 😉

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontaktytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.

3. Byt ut skadade, slitna och kraftigt korroderade delar.

4. Smörj inte gängorna eller ytorna före montering. (Anledningen är att det på personbilar då
finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till
skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)

5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).

6. Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis)
till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.

7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående
mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.

8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget.

Bevis
[media]
Det är en bra generell rekommendation.

För min del har kopparpasta funkat bra i 25 år: Men jag drar bultarna på känsla och har aldrig överdragit (jag vet ju nu hur det känns MED kopparpasta och använder inte muterdragare !), eller underdragit dom förutom en gång när jag glömde dubbekolla åtdragningen när bilen stod på backen: så det lärde jag mig då och är noga med nu

Men det funkar ju inte som ett generellt råd eftersom det finns en hel del subjektivitet i det, det funkar dock utmärkt för mig :)
Har funderat på att använda momentnyckel för än mer korekt åtdrganingsdmoment, men då kommer ju aspekter med smröniung vs inte osv in - och jag vill famförallt kunna få av grejjerna nästa säsong utan mutterknack!

A
Böt nyss däck på vår elbil, var som att byta på vår bensinare.

Det jag retar mig på att de på våra bilar gjort en plåtfals som gör det krångligare, vill ju inte stuka till den.
Varför kan de inte bara gjort en slät yta där?

• Domkraft under en bil med synlig plåtfals som gör det krångligare att byta däck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Majoriteten av alla bilar har en svetsskarv där... Har enbart med förenkling av produktionen att göra...
Gör säkert tröskeln lite styvare också...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Böt nyss däck på vår elbil, var som att byta på vår bensinare.

Det jag retar mig på att de på våra bilar gjort en plåtfals som gör det krångligare, vill ju inte stuka till den.
Varför kan de inte bara gjort en slät yta där?
Vad är det för kloss du har? Skulle behöva nått liknande till ID4an.

och jag vill famförallt kunna få av grejjerna nästa säsong utan mutterknack!
Sitter de för hårt är ett tips att förlänga fälgkorset med ett järnrör, då får du garanterat moment att lossa bulten.

En garagedomkraft under länkarmsfästen fram, eller balk / tvärgående länkarm bak, kan aldrig gå fel.
Går det sönder har man haft andra större dolda problem.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Var det Bosse bildoktorn som höll på med det där jäkla kopparkletet?
Koppar är en ädlare metall än järn, så det borde rimligen kunna påskynda rost.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.