36 073 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Håller med. På vår Kia ceed var det bara så hål för deras egna domkraft som man inte ens följer med bilen. Fick tillverka en träkloss till garagedomkraften för att det skulle gå.S surfarn skrev:Anledningen verkar vara att det kan hända att man sätter domkraften fel och skadar batteriet. Rent generellt tycker jag att det nästan alltid är för svårt att veta var man kan sätta sin domkraft. Det är som om tillverkarna vill hålla det hemligt. Subtila markeringar och ritade bilder i manualen. Nej det är för ruttet. Det ska fan vara omöjligt att sätta domkraften fel. En rödmålad platta under bilen på 4 ställen. Hur svårt ska det vara . Gaa
Av vilken anledning skulle detta vara ett problem?J Jaggatagga skrev:
Tror du att vridstyvheten i ett chassie är sämre på en elbil än en "vanlig" bil?
Dessutom om du lyfter ett hjul i taget så kompenserar fjädringen på de tre andra hjulen det mesta av lyftet.
En 20 år gammal Renault!Farstatjej90 skrev:Ja precis!! Om du skulle välja en bil och du visste att du aldrig skulle ha tillgång till verkstad, skulle du välja Tesla eller Toyota Hilux? Det säger väl sig självt?
Varenda gång det är rapport från nåt U-land där det är krig är det bara Toyota Hilux, Toyota Hilux, Toyota Hilux. ... Det är helt sjukt att den etsat sig fast i minnet jag gillar inte ens bilar...
Rätta mig gärna om betalt underhåll
med arbete kostar mer än 5 tusen om året.
50 000 på 10 år.
Säg den nyiköpta mil som matchar detta.
Spara en lite längre nagela på ett finger. Ta det varligt.... Blir det typ nåt brunt..... Ja, du vet.MathiasS skrev:
I slutet på rapporten finns ju siffror från ett par försäkringsbolag som pekar på att siffran snarare är 1000-1500 per år, inte 30000. Forfarande för många, men låter rimligare. Det är ju inget litet spann och lämnas okommenterat vad jag kan se.Alfredo skrev:
30000 per år skulle ju betyda att det tappas ett hjul för varannan viltolycka! Det låter ju helt orimligt.
Redigerat:
Har aldrig hänt än. Jag sköter mina bilar...G Greger_08 skrev:
Vi säger som så här:
Kör båda bilarna 5 år till. Ingen värdeminskning. Skaffar sen nya i samma prisklass.
Gissar att motsvarande värdeminskning på ny bil känns sur?
Dessutom lägger man in en halv mille till om man får låna på t ex huset.
I slutänden ska ändå kalaset betalas.
Detta begriper inte den moderna människan. Eller hur?
Risken att t.ex. soppa pumpen ger upp eller att en databox/sensor slutar fungerar ökar med ålder/milen på bilen då dessa inte är slitage delar så spelar det ingen större roll om du servar din bil varje år.H Hybro skrev:Har aldrig hänt än. Jag sköter mina bilar...
Vi säger som så här:
Kör båda bilarna 5 år till. Ingen värdeminskning. Skaffar sen nya i samma prisklass.
Gissar att motsvarande värdeminskning på ny bil känns sur?
Dessutom lägger man in en halv mille till om man får låna på t ex huset.
I slutänden ska ändå kalaset betalas.
Detta begriper inte den moderna människan. Eller hur?
Om värdeminskningen på en ny bil svider kan jag inte svara på då jag aldrig köpt en ny bil.
Tror nog att majoriteten som lånar på huset till en bil i miljonklassen har gott om utrymme så kalaset behövs inte betalas. Med bra bra jobb och en buffert på banken så lever man säkert också.
Tänker på allt som "fixas" med datorer hjälp. Lampor som lyser fast de inte ska osv... Det är ju inte lika lätt att meka med bilar idag som för 30 år sedan.Fairlane skrev:Vad är det för saker du tänker på då? Jag vet att på min fd sambos gamla golf så stod det i instruktionsboken att man skulle lämna in bilen på verkstad för att byta glödlampa till helljus/halvljus. Du konstruktion där instruktionen till verkstaden var att fronten skulle bort etc, för att byta en sketen H4. Inte fasen lämnade jag in bilen för det.
Alla märkliga fel då lampor plötsligt börjar lysa. Vår bil vägrade starta när vi stannat till en kort stund när vi var på väg till en begravning. En lampa lyste och påstod att något var fel. Det enda vi kunde göra var att vänta på bärgare. Efter 20 minuter provade min man att starta bilen igen. Inga som helst problem.Farstatjej90 skrev:
Ett annat problem med samma märke är att bilen börjar tjuta för att backkameran ger felmeddelande. Inte kul att lyssna på men går att köra. Avhjälps också med att bilen står still en längre stund innan den startas igen
Det här handlar inte om att byta fläktremmar eller kopplingsvajrar, utan är saker som en verkstad måste göra, hur banalt det än är....
Vet inte riktigt. Jag tror att elbilar är styvare generellt under kupén då de har mer last där pga. batterierna. Det ger väl högre spänningar än när kroppen sviktar lite mer?maxmsm skrev:
El-bilar tycks vara mer åt rena "unibody"-hållet och sakna ... vad ska man kalla dem ... vikta "plåtbalkar" längs underredet. Det finns liksom inget som kan deformeras på samma sätt. De Tesla-bilar jag sett lyftas ser lite ut som träklossar när de lyfts i en punkt.
Men själva däckbytena kanske är alldeles för få för att ge något slitage att tala om.
Det finns felkodsläsare för ganska billiga pengar som man kopplar in i OBD2 uttaget och läser av felkoder, det finns sådana som är lite allmänna och sådana som är lite special inriktade, jag har köpt som är lite specade till märkesfamiljen jag föredrar.Pellegnillot71 skrev:Alla märkliga fel då lampor plötsligt börjar lysa. Vår bil vägrade starta när vi stannat till en kort stund när vi var på väg till en begravning. En lampa lyste och påstod att något var fel. Det enda vi kunde göra var att vänta på bärgare. Efter 20 minuter provade min man att starta bilen igen. Inga som helst problem.
Ett annat problem med samma märke är att bilen börjar tjuta för att backkameran ger felmeddelande. Inte kul att lyssna på men går att köra. Avhjälps också med att bilen står still en längre stund innan den startas igen
Det här handlar inte om att byta fläktremmar eller kopplingsvajrar, utan är saker som en verkstad måste göra, hur banalt det än är....
Jag tror att de flesta fel kan fixas själv... Eller ja.... Nu när man kan söka upp all information på internet så tror jag det....Pellegnillot71 skrev:Alla märkliga fel då lampor plötsligt börjar lysa. Vår bil vägrade starta när vi stannat till en kort stund när vi var på väg till en begravning. En lampa lyste och påstod att något var fel. Det enda vi kunde göra var att vänta på bärgare. Efter 20 minuter provade min man att starta bilen igen. Inga som helst problem.
Ett annat problem med samma märke är att bilen börjar tjuta för att backkameran ger felmeddelande. Inte kul att lyssna på men går att köra. Avhjälps också med att bilen står still en längre stund innan den startas igen
Det här handlar inte om att byta fläktremmar eller kopplingsvajrar, utan är saker som en verkstad måste göra, hur banalt det än är....
Eller få hjälp i olika forum....
Kanske nyare bilar bara kan fixas av verkstäder för att de är låsta för ägaren? Hade inte förvånat mig ett dugg...
Byta däck själv är inget jag ger mig på. Det får gummiverkstaden fixa. Men att skifta hjul är inget jag överlåter åt dem.