Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    376 Röster 95,7%
  • Nej

    17 Röster 4,3%
  • Antal röster
    393
F
S surfarn skrev:
Anledningen verkar vara att det kan hända att man sätter domkraften fel och skadar batteriet. Rent generellt tycker jag att det nästan alltid är för svårt att veta var man kan sätta sin domkraft. Det är som om tillverkarna vill hålla det hemligt. Subtila markeringar och ritade bilder i manualen. Nej det är för ruttet. Det ska fan vara omöjligt att sätta domkraften fel. En rödmålad platta under bilen på 4 ställen. Hur svårt ska det vara . Gaa
Håller med. På vår Kia ceed var det bara så hål för deras egna domkraft som man inte ens följer med bilen. Fick tillverka en träkloss till garagedomkraften för att det skulle gå.
 
A
J Jaggatagga skrev:
Misstänker dessutom att batterier i golv gör elbilar generellt sätt känsliga för snedlyft.
Av vilken anledning skulle detta vara ett problem?
Tror du att vridstyvheten i ett chassie är sämre på en elbil än en "vanlig" bil?
Dessutom om du lyfter ett hjul i taget så kompenserar fjädringen på de tre andra hjulen det mesta av lyftet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja precis!! Om du skulle välja en bil och du visste att du aldrig skulle ha tillgång till verkstad, skulle du välja Tesla eller Toyota Hilux? Det säger väl sig självt?
Varenda gång det är rapport från nåt U-land där det är krig är det bara Toyota Hilux, Toyota Hilux, Toyota Hilux. ... Det är helt sjukt att den etsat sig fast i minnet jag gillar inte ens bilar...
En 20 år gammal Renault!
Rätta mig gärna om betalt underhåll
med arbete kostar mer än 5 tusen om året.

50 000 på 10 år.

Säg den nyiköpta mil som matchar detta.
MathiasS MathiasS skrev:
Hur blir det när jag går på toa på morgonen, måste jag ta hit någon som kollar att jag har torkat rent ordentligt också?
Spara en lite längre nagela på ett finger. Ta det varligt.... Blir det typ nåt brunt..... Ja, du vet.
 
A
Det är väl säkert någon idiot som lyfter under battericellerna och lyckas deformera dessa med mindre katastrof som följd.

Så det är ju ädelt av bilverkstäderna att propsa för detta, eller hur?







Jävla nötter!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta skulle innebära att under en ”bilistkarriär” på 50 år skulle ungefär 30 procent av bilisterna någon gång tappa ett hjul givet ca fem miljoner personbilar. Det tror jag inte ett dugg på!
I slutet på rapporten finns ju siffror från ett par försäkringsbolag som pekar på att siffran snarare är 1000-1500 per år, inte 30000. Forfarande för många, men låter rimligare. Det är ju inget litet spann och lämnas okommenterat vad jag kan se.

30000 per år skulle ju betyda att det tappas ett hjul för varannan viltolycka! Det låter ju helt orimligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Alla vill inte ta risken att bli stående på vägrenen därför väljer man bort gamla bilar speciellt dom i den prisklassen.
Har aldrig hänt än. Jag sköter mina bilar...

Vi säger som så här:
Kör båda bilarna 5 år till. Ingen värdeminskning. Skaffar sen nya i samma prisklass.

Gissar att motsvarande värdeminskning på ny bil känns sur?
Dessutom lägger man in en halv mille till om man får låna på t ex huset.
I slutänden ska ändå kalaset betalas.

Detta begriper inte den moderna människan. Eller hur?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A
Har bytt däck själv sedan tidernas begynnelse och aldrig efterdragit.
Har aldrig haft några problem, vissa gör en hönsfarm av en fjäder.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har aldrig hänt än. Jag sköter mina bilar...

Vi säger som så här:
Kör båda bilarna 5 år till. Ingen värdeminskning. Skaffar sen nya i samma prisklass.

Gissar att motsvarande värdeminskning på ny bil känns sur?
Dessutom lägger man in en halv mille till om man får låna på t ex huset.
I slutänden ska ändå kalaset betalas.

Detta begriper inte den moderna människan. Eller hur?
Risken att t.ex. soppa pumpen ger upp eller att en databox/sensor slutar fungerar ökar med ålder/milen på bilen då dessa inte är slitage delar så spelar det ingen större roll om du servar din bil varje år.

Om värdeminskningen på en ny bil svider kan jag inte svara på då jag aldrig köpt en ny bil.

Tror nog att majoriteten som lånar på huset till en bil i miljonklassen har gott om utrymme så kalaset behövs inte betalas. Med bra bra jobb och en buffert på banken så lever man säkert också.
 
Pellegnillot71
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för saker du tänker på då? Jag vet att på min fd sambos gamla golf så stod det i instruktionsboken att man skulle lämna in bilen på verkstad för att byta glödlampa till helljus/halvljus. Du konstruktion där instruktionen till verkstaden var att fronten skulle bort etc, för att byta en sketen H4. Inte fasen lämnade jag in bilen för det.
Tänker på allt som "fixas" med datorer hjälp. Lampor som lyser fast de inte ska osv... Det är ju inte lika lätt att meka med bilar idag som för 30 år sedan.
 
Pellegnillot71
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilka fel kan man inte fixa själv menar du? 🤔
Alla märkliga fel då lampor plötsligt börjar lysa. Vår bil vägrade starta när vi stannat till en kort stund när vi var på väg till en begravning. En lampa lyste och påstod att något var fel. Det enda vi kunde göra var att vänta på bärgare. Efter 20 minuter provade min man att starta bilen igen. Inga som helst problem.
Ett annat problem med samma märke är att bilen börjar tjuta för att backkameran ger felmeddelande. Inte kul att lyssna på men går att köra. Avhjälps också med att bilen står still en längre stund innan den startas igen
Det här handlar inte om att byta fläktremmar eller kopplingsvajrar, utan är saker som en verkstad måste göra, hur banalt det än är....
 
maxmsm skrev:
Av vilken anledning skulle detta vara ett problem?
Tror du att vridstyvheten i ett chassie är sämre på en elbil än en "vanlig" bil?
Dessutom om du lyfter ett hjul i taget så kompenserar fjädringen på de tre andra hjulen det mesta av lyftet.
Vet inte riktigt. Jag tror att elbilar är styvare generellt under kupén då de har mer last där pga. batterierna. Det ger väl högre spänningar än när kroppen sviktar lite mer?

El-bilar tycks vara mer åt rena "unibody"-hållet och sakna ... vad ska man kalla dem ... vikta "plåtbalkar" längs underredet. Det finns liksom inget som kan deformeras på samma sätt. De Tesla-bilar jag sett lyftas ser lite ut som träklossar när de lyfts i en punkt.

Men själva däckbytena kanske är alldeles för få för att ge något slitage att tala om.
 
A
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Alla märkliga fel då lampor plötsligt börjar lysa. Vår bil vägrade starta när vi stannat till en kort stund när vi var på väg till en begravning. En lampa lyste och påstod att något var fel. Det enda vi kunde göra var att vänta på bärgare. Efter 20 minuter provade min man att starta bilen igen. Inga som helst problem.
Ett annat problem med samma märke är att bilen börjar tjuta för att backkameran ger felmeddelande. Inte kul att lyssna på men går att köra. Avhjälps också med att bilen står still en längre stund innan den startas igen
Det här handlar inte om att byta fläktremmar eller kopplingsvajrar, utan är saker som en verkstad måste göra, hur banalt det än är....
Det finns felkodsläsare för ganska billiga pengar som man kopplar in i OBD2 uttaget och läser av felkoder, det finns sådana som är lite allmänna och sådana som är lite special inriktade, jag har köpt som är lite specade till märkesfamiljen jag föredrar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man vill väl dra sönder gängor och trycka trösklar även på elbilar.
 
  • Gilla
Björne1 och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Alla märkliga fel då lampor plötsligt börjar lysa. Vår bil vägrade starta när vi stannat till en kort stund när vi var på väg till en begravning. En lampa lyste och påstod att något var fel. Det enda vi kunde göra var att vänta på bärgare. Efter 20 minuter provade min man att starta bilen igen. Inga som helst problem.
Ett annat problem med samma märke är att bilen börjar tjuta för att backkameran ger felmeddelande. Inte kul att lyssna på men går att köra. Avhjälps också med att bilen står still en längre stund innan den startas igen
Det här handlar inte om att byta fläktremmar eller kopplingsvajrar, utan är saker som en verkstad måste göra, hur banalt det än är....
Jag tror att de flesta fel kan fixas själv... Eller ja.... Nu när man kan söka upp all information på internet så tror jag det....
Eller få hjälp i olika forum....
Kanske nyare bilar bara kan fixas av verkstäder för att de är låsta för ägaren? Hade inte förvånat mig ett dugg...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Byta däck själv är inget jag ger mig på. Det får gummiverkstaden fixa. Men att skifta hjul är inget jag överlåter åt dem.
 
  • Gilla
Keld och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.