Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

276 Röster 96,5%
  • Nej

10 Röster 3,5%
  • Antal röster
    286
D datpsu skrev:
En kompromiss kan vara att man får byta själv men måste åka till besiktningen för efterkontroll.
Man får ett godkännande som man kan visa polisen om man tappar ett hjul.

Något liknande kan vara att föredra när det gäller byten av glödlampor i huset.
Hur blir det när jag går på toa på morgonen, måste jag ta hit någon som kollar att jag har torkat rent ordentligt också?

Det finns inget att kompromissa om här. Givetvis ska man få byta sina hjul själv. Det är min egendom, jag gör vad jag vill med den. Jösses.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur blir det när jag går på toa på morgonen, måste jag ta hit någon som kollar att jag har torkat rent ordentligt också?

Det finns inget att kompromissa om här. Givetvis ska man få byta sina hjul själv. Det är min egendom, jag gör vad jag vill med den. Jösses.
Det kan vara befogat med efterkontroll där också, så du inte slarvar.

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
måste jag ta hit någon som kollar att jag har torkat rent ordentligt också?
Svårt för oss att veta. Känner du att du börjar behöva hjälp? 💩

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Svårt för oss att veta. Känner du att du börjar behöva hjälp? 💩
Ja kanske. Obokad efterkontroll isåfall, jag har inte så regelbundna rutiner.

• Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja kanske. Obokad efterkontroll isåfall, jag har inte så regelbundna rutiner.
Bjuder du på en pilsner också?
Efter ett sånt skitjobb behövs tröst!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Nej nej nej, de skall efterkontrolleras! 🥸
[bild]
Jag har aldrig efterdragit. Kör man med momentnyckel så ramlar de inte av.

D datpsu skrev:
En kompromiss kan vara att man får byta själv men måste åka till besiktningen för efterkontroll.
Man får ett godkännande som man kan visa polisen om man tappar ett hjul.

Något liknande kan vara att föredra när det gäller byten av glödlampor i huset.
Ja men tänk om du förfalskar intyget?

Nej, efter du bytt däck på den auktoriserade verkstaden så får du boka en ny tid alternativt hembesök av auktoriserad efterdragare.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
S surfarn skrev:
Anledningen verkar vara att det kan hända att man sätter domkraften fel och skadar batteriet. Rent generellt tycker jag att det nästan alltid är för svårt att veta var man kan sätta sin domkraft. Det är som om tillverkarna vill hålla det hemligt. Subtila markeringar och ritade bilder i manualen. Nej det är för ruttet. Det ska fan vara omöjligt att sätta domkraften fel. En rödmålad platta under bilen på 4 ställen. Hur svårt ska det vara . Gaa
Håller med. På vår Kia ceed var det bara så hål för deras egna domkraft som man inte ens följer med bilen. Fick tillverka en träkloss till garagedomkraften för att det skulle gå.

J Jaggatagga skrev:
Misstänker dessutom att batterier i golv gör elbilar generellt sätt känsliga för snedlyft.
Av vilken anledning skulle detta vara ett problem?
Tror du att vridstyvheten i ett chassie är sämre på en elbil än en "vanlig" bil?
Dessutom om du lyfter ett hjul i taget så kompenserar fjädringen på de tre andra hjulen det mesta av lyftet.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja precis!! Om du skulle välja en bil och du visste att du aldrig skulle ha tillgång till verkstad, skulle du välja Tesla eller Toyota Hilux? Det säger väl sig självt?
Varenda gång det är rapport från nåt U-land där det är krig är det bara Toyota Hilux, Toyota Hilux, Toyota Hilux. ... Det är helt sjukt att den etsat sig fast i minnet jag gillar inte ens bilar...
En 20 år gammal Renault!
Rätta mig gärna om betalt underhåll
med arbete kostar mer än 5 tusen om året.

50 000 på 10 år.

Säg den nyiköpta mil som matchar detta.
MathiasS MathiasS skrev:
Spara en lite längre nagela på ett finger. Ta det varligt.... Blir det typ nåt brunt..... Ja, du vet.

D
Det är väl säkert någon idiot som lyfter under battericellerna och lyckas deformera dessa med mindre katastrof som följd.

Så det är ju ädelt av bilverkstäderna att propsa för detta, eller hur?

Jävla nötter!

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta skulle innebära att under en ”bilistkarriär” på 50 år skulle ungefär 30 procent av bilisterna någon gång tappa ett hjul givet ca fem miljoner personbilar. Det tror jag inte ett dugg på!
I slutet på rapporten finns ju siffror från ett par försäkringsbolag som pekar på att siffran snarare är 1000-1500 per år, inte 30000. Forfarande för många, men låter rimligare. Det är ju inget litet spann och lämnas okommenterat vad jag kan se.

30000 per år skulle ju betyda att det tappas ett hjul för varannan viltolycka! Det låter ju helt orimligt.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Alla vill inte ta risken att bli stående på vägrenen därför väljer man bort gamla bilar speciellt dom i den prisklassen.
Har aldrig hänt än. Jag sköter mina bilar...

Vi säger som så här:
Kör båda bilarna 5 år till. Ingen värdeminskning. Skaffar sen nya i samma prisklass.

Gissar att motsvarande värdeminskning på ny bil känns sur?
Dessutom lägger man in en halv mille till om man får låna på t ex huset.
I slutänden ska ändå kalaset betalas.

Detta begriper inte den moderna människan. Eller hur?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
Har bytt däck själv sedan tidernas begynnelse och aldrig efterdragit.
Har aldrig haft några problem, vissa gör en hönsfarm av en fjäder.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har aldrig hänt än. Jag sköter mina bilar...

Vi säger som så här:
Kör båda bilarna 5 år till. Ingen värdeminskning. Skaffar sen nya i samma prisklass.

Gissar att motsvarande värdeminskning på ny bil känns sur?
Dessutom lägger man in en halv mille till om man får låna på t ex huset.
I slutänden ska ändå kalaset betalas.

Detta begriper inte den moderna människan. Eller hur?
Risken att t.ex. soppa pumpen ger upp eller att en databox/sensor slutar fungerar ökar med ålder/milen på bilen då dessa inte är slitage delar så spelar det ingen större roll om du servar din bil varje år.

Om värdeminskningen på en ny bil svider kan jag inte svara på då jag aldrig köpt en ny bil.

Tror nog att majoriteten som lånar på huset till en bil i miljonklassen har gott om utrymme så kalaset behövs inte betalas. Med bra bra jobb och en buffert på banken så lever man säkert också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.