Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

278 Röster 96,2%
  • Nej

11 Röster 3,8%
  • Antal röster
    289
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är det för kloss du har? Skulle behöva nått liknande till ID4an.
amazon är nedlusat med sådant för diverse bilar. Audi har ju en grop istället och då finns det en puck som passar i det. Rätt smidigt och inte dyrt. Googla "jack pad"

MathiasS MathiasS skrev:
amazon är nedlusat med sådant för diverse bilar. Audi har ju en grop istället och då finns det en puck som passar i det. Rätt smidigt och inte dyrt. Googla "jack pad"
Jo, det har jag gjort, men den ska gärna passa bilen också, en initial googling visar att det inte är så enkelt som det låter.

Jo, det har jag gjort, men den ska gärna passa bilen också, en initial googling visar att det inte är så enkelt som det låter.
Ok. hur ska den se ut på ID4an då?

MathiasS MathiasS skrev:
Ok. hur ska den se ut på ID4an då?
Det är väl det jag är osäker på, därför jag frågar någon som ser ut att ha hittat något som passar.

A
Vad är det för kloss du har? Skulle behöva nått liknande till ID4an.
Bilden tog jag från internet. Har kollat på Amazon och de har liknande men verkar ha för grund skåra så falsen kommer skära in i gummit.

Köpte på Jula en gummikloss och gjorde ett jack i men det blev inte bra, falsen förstörde den.

Jag har inte hittat en kloss som på bilden som har tillräcklig djupt jack.

A Achren57 skrev:
Bilden tog jag från internet. Har kollat på Amazon och de har liknande men verkar ha för grund skåra så falsen kommer skära in i gummit.

Köpte på Jula en gummikloss och gjorde ett jack i men det blev inte bra, falsen förstörde den.

Jag har inte hittat en kloss som på bilden som har tillräcklig djupt jack.
Ah, trodde det var från din bil.

Jag hittade denna länk:

Så jag funderar på om den @Dan_Johansson länkade till ovan kan funka.

A Achren57 skrev:
Böt nyss däck på vår elbil, var som att byta på vår bensinare.

Det jag retar mig på att de på våra bilar gjort en plåtfals som gör det krångligare, vill ju inte stuka till den.
Varför kan de inte bara gjort en slät yta där?
Det där kommer bli spännande om några år när vätan fått jobba in sig lite.

Helt hopplöst lyfta moderna bilar med domkraft.

Misstänker dessutom att batterier i golv gör elbilar generellt sätt känsliga för snedlyft.

A
Ah, trodde det var från din bil.

Jag hittade denna länk:
[media]
Så jag funderar på om den @Dan_Johansson länkade till ovan kan funka.
Tyvärr är skåran för grund, plåtfalsen delar den som en kniv. Som sagt varför inte bara gjort en plan yta, men det vore väl en merkostnad.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...

Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔

[länk]
Jag ser det snarare som en omtanke till Leif 75 som alltid bytt sina däck på sin bil att han kanske lyfter sönder sin elbil och skapar brand. Gemene man har för dålig kunskap för att kunna byta sina däck själv, dock finns det självklart en del som både klarar och rent utav kanske gör bättre jobb än däckverkstaden.

R
L lbgu skrev:
Att jag använder stålborste för att det kan bli lite hårda beläggningar som kan vara svåra att få bort med en trasa. Kopparpasta har jag aldrig använt, aldrig sett någon jag känner använda det heller, men jag vet att det förekommer. Kanske är bra, vet ej, men av min erfarenhet av hjulbyten så har jag svårt att se vad det skulle göra för någon nytta. Men något företag tjänar garanterat på att sälja det, och med mördande reklam...
Jodå koppar pasta har jag och många alltid använt..
Är flera verkstäder med som lägger dit en dutt på bultarna..

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
En kompromiss kan vara att man får byta själv men måste åka till besiktningen för efterkontroll.
Man får ett godkännande som man kan visa polisen om man tappar ett hjul.

Något liknande kan vara att föredra när det gäller byten av glödlampor i huset.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Märklig undersökning........Så av dessa 5000 personerna som har varit med i undersökningen så har typ 900 av dem erfarenheter av tappade hjul? Låter ju helt uppåtväggarna......kanske har de besökt samma däckfirma?
Eller så finns det typ 4.5 miljoner med körkort i Sverige så 1 av de tillfrågade hade det problemet och de extrapolerade till 900

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
En kompromiss kan vara att man får byta själv men måste åka till besiktningen för efterkontroll.
Man får ett godkännande som man kan visa polisen om man tappar ett hjul.

Något liknande kan vara att föredra när det gäller byten av glödlampor i huset.
..och då efterkontroll för all de som byter på verkstad också då ?
Läser man undersöknignen i länken lite högre upp så står det ju bla: "Undersökningen visar att andelen som hade tappat ett hjul var något lägre bland de respondenter som valde att ta hjälp av en verkstad, men skillnaden var inte så stor som man skulle kunna förvänta sig när det är proffs som anlitas."

Låter dock som det skulle bli rejält dyrt om alla skall in och besiktiga sina däcksbyten hela tiden: ÄR det ett så stort problem ?

Glödlampor-i-huset gör dock att jag antar att inlägget var ironiskt menat ? :)

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Låter dock som det skulle bli rejält dyrt om alla skall in och besiktiga sina däcksbyten hela tiden: ÄR det ett så stort problem ?
Kan vara farligt att skämta om sånt här, någon kan få ideer ;)

Med tanke på hur elektrikerskrået lyckades överdriva riskerna med hempulad el så är det kanske inte så långsökt ifall de i däckbranschen kan försöka något liknande.

• Gilla
  • Haha
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.