Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    278 Röster 96,2%
  • Nej

    11 Röster 3,8%
  • Antal röster
    289
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja precis!! Om du skulle välja en bil och du visste att du aldrig skulle ha tillgång till verkstad, skulle du välja Tesla eller Toyota Hilux? Det säger väl sig självt?
Varenda gång det är rapport från nåt U-land där det är krig är det bara Toyota Hilux, Toyota Hilux, Toyota Hilux. ... Det är helt sjukt att den etsat sig fast i minnet jag gillar inte ens bilar...
Se avsnitten från Top gear när dom försöker döda en Toyota Hilux så förstår du varför dom är så populära i U-länder
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att det rekommenderas att det ska göras efter några mil är bara för att lura i folk att det handlar om just mekanik. För om folk trodde det handlade om att rätta egna fel hade ingen gjort det för folk i allmänhet gör ju inte fel.
Åh, en konspirationsteori från en person där faktakunskap saknas. Det är väl så konspirationsteorier föds antar jag. Har du funderat på vem som skulle tjäna på att du efterdrar dina skruvar eller hur man haft detta hemligt i 50 år givet antalet människor som redan vet Sanningen?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...

Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔

[länk]
Det har ju att göra med att folk ibland ställer domkrafterna fel och på en elbil riskerar då batteriet att "punkteras" eftersom det ofta sitter under bilen

På en vanlig förbärnningsbil så blir det troligen bara en buckla eller hål i golvet. Nog så jobbigt, men troligen inte lika dyrt, eller samma konskvenser som ett pajjat batteri, som ju okså kan börja brinna.
Jag byter själv däck på både vår elhybrid och elbil. Men jag lyfter vanlightvis inte i de pyttesmå uttagen i chassiet som är gjorda för nöd-domkraften, utan i hjulupphängningen. Och självklart aldrig i "golvet" !
 
G Greger_08 skrev:
Hoppas du inte har kopparpasta på friktionsytan mellan nav och fälg.
Varför inte ?
Inte för att jag brukar ha det, bara på bultarna/muttrarna, men vilken skada skulle det göra ?
Det är ju rätt mycketr kraft på 4-5 huljbultar som drar emot, plus själva bultanra, som dessutom har en konisk infattning, så det är knappast så att en minskad friktion mellan fälg och bromsskiva skulle göra att hjulen "slirar" direkt ?

Iblan ärgar tom alu-fälgarna fast på ytan där, då hade man velat haft pasta däremellan :)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Man har ju inte mycket att tillföra i sådana här trådar men jag har haft bil sedan 1984 och bytt själv* fram tills för tre år sedan.
Har aldrig upplevt problem med hjulen. Inte på de jag bytt själv eller fått bytt av verkstad. Nu kör jag inte yrkesmässigt och har adrig haft fler än två bilar åt gången men förvånas lite över att så många inte litar på däckfirmor/verkstäder.

* Numera har vi hjulen på förvaring och får dem bytta. Hjulen tog helt enkelt upp för mycket plats i förrådet, där de stod har vi nu ett stort skåp med diverse saker.
Tidigare när jag "bytte själv" hände det vissa år att jag lämnade in så de kunde kasta ett öga på hur det såg ut vid upphängningen å sånnt.

Jag tillhör de som lyckats bocka plåten under bilen för det var så dåligt utmärkt var man skulle sätta domkraften. Det är många år sedan nu.

Dags för en gillig bild på en av döttrarna vid julhjulbyte.

Flicka byter hjul på bil vid jul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har bytt rätt lite däck får jag erkänna, sysslade inte med det förrän nyligen, men när jag tog reda på hur man gör så var det rengöring och sen kopparpasta som användes
Ingen stålborste, typ trasa användes tror jag
Att jag använder stålborste för att det kan bli lite hårda beläggningar som kan vara svåra att få bort med en trasa. Kopparpasta har jag aldrig använt, aldrig sett någon jag känner använda det heller, men jag vet att det förekommer. Kanske är bra, vet ej, men av min erfarenhet av hjulbyten så har jag svårt att se vad det skulle göra för någon nytta. Men något företag tjänar garanterat på att sälja det, och med mördande reklam...
 
L lbgu skrev:
Att jag använder stålborste för att det kan bli lite hårda beläggningar som kan vara svåra att få bort med en trasa. Kopparpasta har jag aldrig använt, aldrig sett någon jag känner använda det heller, men jag vet att det förekommer. Kanske är bra, vet ej, men av min erfarenhet av hjulbyten så har jag svårt att se vad det skulle göra för någon nytta. Men något företag tjänar garanterat på att sälja det, och med mördande reklam...
Kopparpasta är ypperligt på bultarna för att minska risken att dom ärgar fast.
Sen kanske man inte får problem med det ändå, men jag har haft ett par bilar där det var enormt kraftaansträngande att få loss bultarna nästa säsong, men sen jag regelbundet började använda kopparpasta på dom så har det alltid (peppar peppar) lossnat med en "knyck".

Pengar lär dom inte tjäna så mycket: Min tub har räckt ca 8 år hitills, den kostade typ 40 kr, och den är inte slut ännu..
 
Pastor och tjocka fetter ska inte användas!
Dom lägger sig som en hinna mellan ytorna och skapar "distans" för fälgytan - och när det kryper undan så får man glapp och måste efterdra.
Samma sak på skruvar och muttrar. Det skapar för mycket glid och ger för högt åtdragningsmoment.
Tunn olja ger inte dessa fel då den kryper undan direkt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Kopparpasta ska förbjudas...........Det är inget universal smörjmedel. Det ska användas på skruvförband som utsätts för höga temperaturer. Sen har nåt fått för sig att allt ska kletas in med det. De som tycker det är bra. Är det bättre än att bara smörja med vanligt fett? Eller nån sprayolja?
Har ingen sett kopparfett där fettet försvunnit? Kvar blir en gröt av metallpartiklar och annan gegga och hur bra smörjer det?
Har jobbat med bilar länge och även några år på däckfirma och man blir galen på alla dessa skruvar på hjulen där folk dränker skiten med klet.......
Hjul kan sitta fastrostade nå grönjävulskt men har någon putsat bort rosten och gjort rent? Näe de penslar på kopparfett och tror sen att det på nå magiskt vis ska göra saken bättre..........
På skruvar och nav och dess styrningar ska man hålla rosten borta. Sen räcker det med att spraya lite olja på gängorna bara. Mer behövs inte.........
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Kopparpasta: jag har använt detta förr, men gått över till keramisk antikärvpasta som jag tror är mycket bättre. Finns på Biltema för en hundring.

Anledningen till att jag bytte tro är när jag fick ta loss ena bromsskivan fram på vår Volvo S80 med vinkelslip, slägga och huggjärn - den hade liksom förenat sig med hjulnavet genom elakartad korrosion runt hela navets periferi. En tid efter skivbytet visade det sig att navet/hjullagret tagit så mycket stryk av detta kraftiga våld så det fick bytas. En keramisk pasta bör förhindra problem av dessa typer.
 
T
Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.

Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.

Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
 
T TH885 skrev:
Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.

Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.

Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
Beror på vad du menar med "domkraft". De nöd-domkrafter av skruv/saxtyp passar i förstärkta uttag i tröskellådan typiskt, det är inte där man ska sätta en riktig garagedomkraft.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kopparpasta är ypperligt på bultarna för att minska risken att dom ärgar fast.
På våra nuvarande bilar, står det i instruktionsboken att fett/smörjmedel EJ får användas på hjulskruvarna. Däremot lägger jag ett tunt lager fett på "centrumtappen" så att inte fälgen fastnar pga rost, men inget på gängorna till skruvarna. Fick problem med fastrostad fälg på en Ford Scorpio för över 30 år sedan. Fälgen satt så hårt fast på "centrumtappen" att det inte ens hjälpte att lossa samtliga skruvar lite grann och åka fram och tillbaka med bromsning och tvära svängar. Fälgen satt lugnt kvar.... Till slut var det däckverkstan som fick slå loss fälgen men fälgskada som följd....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Att en biltillverkare skriver saker i instruktionsböcker bottnar mest i att man inte vill bli stämd typ........Momentangivelser i skruvförband är nästan alltid med torra gängor. Såklart skriver man att man inte ska smörja. Men detta fungerar såklart inte på tid och längd om man ser till användandet av bilen på våra breddgrader. Rosten måste hållas borta och då är enda chansen att smörja och hålla det smort Men man behöver inte överdriva och man behöver inget annat än tunn olja eller vanligt fett. Drar man normalt så påverkar inte nå extra nm nånting.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.

Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.

Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
Detta är rakt upp och ner hittepå. Bilar är gjorda för att lyftas med garagedomkraft på anvisade lyftpunkter. En tyngre bil, tex en elbil, har förstås lyftpunkter anpassade för detta.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.