36 093 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Det har ju att göra med att folk ibland ställer domkrafterna fel och på en elbil riskerar då batteriet att "punkteras" eftersom det ofta sitter under bilenFarstatjej90 skrev:Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...
Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔
[länk]
På en vanlig förbärnningsbil så blir det troligen bara en buckla eller hål i golvet. Nog så jobbigt, men troligen inte lika dyrt, eller samma konskvenser som ett pajjat batteri, som ju okså kan börja brinna.
Jag byter själv däck på både vår elhybrid och elbil. Men jag lyfter vanlightvis inte i de pyttesmå uttagen i chassiet som är gjorda för nöd-domkraften, utan i hjulupphängningen. Och självklart aldrig i "golvet" !
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Varför inte ?G Greger_08 skrev:
Inte för att jag brukar ha det, bara på bultarna/muttrarna, men vilken skada skulle det göra ?
Det är ju rätt mycketr kraft på 4-5 huljbultar som drar emot, plus själva bultanra, som dessutom har en konisk infattning, så det är knappast så att en minskad friktion mellan fälg och bromsskiva skulle göra att hjulen "slirar" direkt ?
Iblan ärgar tom alu-fälgarna fast på ytan där, då hade man velat haft pasta däremellan
Man har ju inte mycket att tillföra i sådana här trådar men jag har haft bil sedan 1984 och bytt själv* fram tills för tre år sedan.
Har aldrig upplevt problem med hjulen. Inte på de jag bytt själv eller fått bytt av verkstad. Nu kör jag inte yrkesmässigt och har adrig haft fler än två bilar åt gången men förvånas lite över att så många inte litar på däckfirmor/verkstäder.
* Numera har vi hjulen på förvaring och får dem bytta. Hjulen tog helt enkelt upp för mycket plats i förrådet, där de stod har vi nu ett stort skåp med diverse saker.
Tidigare när jag "bytte själv" hände det vissa år att jag lämnade in så de kunde kasta ett öga på hur det såg ut vid upphängningen å sånnt.
Jag tillhör de som lyckats bocka plåten under bilen för det var så dåligt utmärkt var man skulle sätta domkraften. Det är många år sedan nu.
Dags för en gillig bild på en av döttrarna vid julhjulbyte.
Har aldrig upplevt problem med hjulen. Inte på de jag bytt själv eller fått bytt av verkstad. Nu kör jag inte yrkesmässigt och har adrig haft fler än två bilar åt gången men förvånas lite över att så många inte litar på däckfirmor/verkstäder.
* Numera har vi hjulen på förvaring och får dem bytta. Hjulen tog helt enkelt upp för mycket plats i förrådet, där de stod har vi nu ett stort skåp med diverse saker.
Tidigare när jag "bytte själv" hände det vissa år att jag lämnade in så de kunde kasta ett öga på hur det såg ut vid upphängningen å sånnt.
Jag tillhör de som lyckats bocka plåten under bilen för det var så dåligt utmärkt var man skulle sätta domkraften. Det är många år sedan nu.
Dags för en gillig bild på en av döttrarna vid julhjulbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att jag använder stålborste för att det kan bli lite hårda beläggningar som kan vara svåra att få bort med en trasa. Kopparpasta har jag aldrig använt, aldrig sett någon jag känner använda det heller, men jag vet att det förekommer. Kanske är bra, vet ej, men av min erfarenhet av hjulbyten så har jag svårt att se vad det skulle göra för någon nytta. Men något företag tjänar garanterat på att sälja det, och med mördande reklam...Farstatjej90 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Kopparpasta är ypperligt på bultarna för att minska risken att dom ärgar fast.L lbgu skrev:Att jag använder stålborste för att det kan bli lite hårda beläggningar som kan vara svåra att få bort med en trasa. Kopparpasta har jag aldrig använt, aldrig sett någon jag känner använda det heller, men jag vet att det förekommer. Kanske är bra, vet ej, men av min erfarenhet av hjulbyten så har jag svårt att se vad det skulle göra för någon nytta. Men något företag tjänar garanterat på att sälja det, och med mördande reklam...
Sen kanske man inte får problem med det ändå, men jag har haft ett par bilar där det var enormt kraftaansträngande att få loss bultarna nästa säsong, men sen jag regelbundet började använda kopparpasta på dom så har det alltid (peppar peppar) lossnat med en "knyck".
Pengar lär dom inte tjäna så mycket: Min tub har räckt ca 8 år hitills, den kostade typ 40 kr, och den är inte slut ännu..
Pastor och tjocka fetter ska inte användas!
Dom lägger sig som en hinna mellan ytorna och skapar "distans" för fälgytan - och när det kryper undan så får man glapp och måste efterdra.
Samma sak på skruvar och muttrar. Det skapar för mycket glid och ger för högt åtdragningsmoment.
Tunn olja ger inte dessa fel då den kryper undan direkt.
Dom lägger sig som en hinna mellan ytorna och skapar "distans" för fälgytan - och när det kryper undan så får man glapp och måste efterdra.
Samma sak på skruvar och muttrar. Det skapar för mycket glid och ger för högt åtdragningsmoment.
Tunn olja ger inte dessa fel då den kryper undan direkt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Kopparpasta ska förbjudas...........Det är inget universal smörjmedel. Det ska användas på skruvförband som utsätts för höga temperaturer. Sen har nåt fått för sig att allt ska kletas in med det. De som tycker det är bra. Är det bättre än att bara smörja med vanligt fett? Eller nån sprayolja?
Har ingen sett kopparfett där fettet försvunnit? Kvar blir en gröt av metallpartiklar och annan gegga och hur bra smörjer det?
Har jobbat med bilar länge och även några år på däckfirma och man blir galen på alla dessa skruvar på hjulen där folk dränker skiten med klet.......
Hjul kan sitta fastrostade nå grönjävulskt men har någon putsat bort rosten och gjort rent? Näe de penslar på kopparfett och tror sen att det på nå magiskt vis ska göra saken bättre..........
På skruvar och nav och dess styrningar ska man hålla rosten borta. Sen räcker det med att spraya lite olja på gängorna bara. Mer behövs inte.........
Har ingen sett kopparfett där fettet försvunnit? Kvar blir en gröt av metallpartiklar och annan gegga och hur bra smörjer det?
Har jobbat med bilar länge och även några år på däckfirma och man blir galen på alla dessa skruvar på hjulen där folk dränker skiten med klet.......
Hjul kan sitta fastrostade nå grönjävulskt men har någon putsat bort rosten och gjort rent? Näe de penslar på kopparfett och tror sen att det på nå magiskt vis ska göra saken bättre..........
På skruvar och nav och dess styrningar ska man hålla rosten borta. Sen räcker det med att spraya lite olja på gängorna bara. Mer behövs inte.........
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Kopparpasta: jag har använt detta förr, men gått över till keramisk antikärvpasta som jag tror är mycket bättre. Finns på Biltema för en hundring.
Anledningen till att jag bytte tro är när jag fick ta loss ena bromsskivan fram på vår Volvo S80 med vinkelslip, slägga och huggjärn - den hade liksom förenat sig med hjulnavet genom elakartad korrosion runt hela navets periferi. En tid efter skivbytet visade det sig att navet/hjullagret tagit så mycket stryk av detta kraftiga våld så det fick bytas. En keramisk pasta bör förhindra problem av dessa typer.
Anledningen till att jag bytte tro är när jag fick ta loss ena bromsskivan fram på vår Volvo S80 med vinkelslip, slägga och huggjärn - den hade liksom förenat sig med hjulnavet genom elakartad korrosion runt hela navets periferi. En tid efter skivbytet visade det sig att navet/hjullagret tagit så mycket stryk av detta kraftiga våld så det fick bytas. En keramisk pasta bör förhindra problem av dessa typer.
Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.
Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.
Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.
Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.
Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Beror på vad du menar med "domkraft". De nöd-domkrafter av skruv/saxtyp passar i förstärkta uttag i tröskellådan typiskt, det är inte där man ska sätta en riktig garagedomkraft.T TH885 skrev:Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.
Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.
Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
På våra nuvarande bilar, står det i instruktionsboken att fett/smörjmedel EJ får användas på hjulskruvarna. Däremot lägger jag ett tunt lager fett på "centrumtappen" så att inte fälgen fastnar pga rost, men inget på gängorna till skruvarna. Fick problem med fastrostad fälg på en Ford Scorpio för över 30 år sedan. Fälgen satt så hårt fast på "centrumtappen" att det inte ens hjälpte att lossa samtliga skruvar lite grann och åka fram och tillbaka med bromsning och tvära svängar. Fälgen satt lugnt kvar.... Till slut var det däckverkstan som fick slå loss fälgen men fälgskada som följd....klaskarlsson skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Att en biltillverkare skriver saker i instruktionsböcker bottnar mest i att man inte vill bli stämd typ........Momentangivelser i skruvförband är nästan alltid med torra gängor. Såklart skriver man att man inte ska smörja. Men detta fungerar såklart inte på tid och längd om man ser till användandet av bilen på våra breddgrader. Rosten måste hållas borta och då är enda chansen att smörja och hålla det smort Men man behöver inte överdriva och man behöver inget annat än tunn olja eller vanligt fett. Drar man normalt så påverkar inte nå extra nm nånting.
Detta är rakt upp och ner hittepå. Bilar är gjorda för att lyftas med garagedomkraft på anvisade lyftpunkter. En tyngre bil, tex en elbil, har förstås lyftpunkter anpassade för detta.T TH885 skrev:Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.
Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.
Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
det beror kanske på var man lyfter och hur.........den som inget begriper utan bara hissar på kanten på tröskeln löper såklart en 99% risk att det inte är en lyftpunkt och mosar plåten istället.......T TH885 skrev:Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.
Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.
Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Säljer du liftar eller?T TH885 skrev:Man ska aldrig lyfta en bil med domkraft någonsin.
Knäcker man tröskellådan så kommer den rosta sönder.
Därför ska man alltid använda lift och lyfta på alla fyra punkter samtidigt för att fördela vikten.
Speciellt på en elbil där vikten är ännu större.
Visst man kan göra det och chansa, men lycka till att få det igenom en försäkring sen.