36 131 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
En sak du inte nämner är var någonstans smörjer du med koppaspastan?Farstatjej90 skrev:
När man väl kommer över det mystiska med bilelektronik så visar det sig att med lämplig utrustning så är bilarna ganska bra på att själv berätta vad som är fel. Som maxsms ovan nämner så finns det läsare med varierande specialitet som läser ut felkoder. Lite Google-fu på det så brukar det framgå vad som är fel.Farstatjej90 skrev:
I Pellegnillot71's fall kunde det inte osannolikt vara en kamaxelgivare som börja sjunga på sista versen. En felkodsläsning hade avslöjat det.
Sen är visserligen biltillverkarna glada att mer och mer glada att låsa ner saker. Delvis av säkerhetsskäl men också så att man låser in kunden till godkända verkstäder.
Det störde mig att det stod i "instruktionsboken" på vår gamla bil att man skulle kontakta närmsta auktoriserade verkstad för att byta glödlampa i framlyset..Farstatjej90 skrev:Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...
Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔
[länk]
Förstod iof i efterhand varför.. men va fåglarna - byta en lampa ska vara möjligt för alla! Man ska inte behöva plocka isär halva fronten/motorn för att komma åt en sån sak..!
Jag förstår att de vill tjäna pengar på att man lämnar in bilarna, men samtidigt tycker jag de ska byggas på så vis att de enklare sakerna faktiskt går att byta själv OM man vill.
Xenonlampor brukar dom ju starkt rekommendera att man inte byter själv pga att det faktiskt finns en liten chans att dom exploderar. Men det är ju väldigt många som byter själv och väldigt lite hör man att någon skulle blivit skadad av en exploderande xenonlampa.Snigla skrev:Det störde mig att det stod i "instruktionsboken" på vår gamla bil att man skulle kontakta närmsta auktoriserade verkstad för att byta glödlampa i framlyset..
Förstod iof i efterhand varför.. men va fåglarna - byta en lampa ska vara möjligt för alla! Man ska inte behöva plocka isär halva fronten/motorn för att komma åt en sån sak..!
Jag förstår att de vill tjäna pengar på att man lämnar in bilarna, men samtidigt tycker jag de ska byggas på så vis att de enklare sakerna faktiskt går att byta själv OM man vill.
Det kallas ofta "bultcirkel".
Många ord får en glidande betydelse, eller används synonymt, så de tidigare inläggen om skruv vs. bult eller däck vs. hjul är inte så intressanta för TS frågeställning.
Många ord får en glidande betydelse, eller används synonymt, så de tidigare inläggen om skruv vs. bult eller däck vs. hjul är inte så intressanta för TS frågeställning.
Redigerat:
Jag förstår varför de inte vill att folk ska byta på elbilar själv.
För att folk är så otroligt inkompetenta och de kan göra så mycket mer skada på en elbil jämfört med en annan bil. Sätt domkraften lite fel så har du förstört bilen.
Det är så otroligt logiskt i hur du ska lyfta vilken valfri bil du hittar (finns såklart undantag) men ändå är där idioter som lyfter på fel plats och förstör bilarna. På en bensin/diesel är det inte hela världen om du förstör karossen lite, men om man gör det på batterilådan så är det bara tidsfråga innan den slutar fungera eller börjar brinna.
Bytte själv på id3an. Det var extremt tydligt och det antar jag det är på alla andra elbilar med ändå har folk satt domkraften i batteriet.
För att folk är så otroligt inkompetenta och de kan göra så mycket mer skada på en elbil jämfört med en annan bil. Sätt domkraften lite fel så har du förstört bilen.
Det är så otroligt logiskt i hur du ska lyfta vilken valfri bil du hittar (finns såklart undantag) men ändå är där idioter som lyfter på fel plats och förstör bilarna. På en bensin/diesel är det inte hela världen om du förstör karossen lite, men om man gör det på batterilådan så är det bara tidsfråga innan den slutar fungera eller börjar brinna.
Bytte själv på id3an. Det var extremt tydligt och det antar jag det är på alla andra elbilar med ändå har folk satt domkraften i batteriet.
Det finns folk till allt, och en ignorant idiot kan väl få vad som helst att bli svårt, allt från att pumpa cykeln till att starta diskmaskinen.? Rkarlsson skrev:Jag förstår varför de inte vill att folk ska byta på elbilar själv.
För att folk är så otroligt inkompetenta och de kan göra så mycket mer skada på en elbil jämfört med en annan bil. Sätt domkraften lite fel så har du förstört bilen.
Det är så otroligt logiskt i hur du ska lyfta vilken valfri bil du hittar (finns såklart undantag) men ändå är där idioter som lyfter på fel plats och förstör bilarna. På en bensin/diesel är det inte hela världen om du förstör karossen lite, men om man gör det på batterilådan så är det bara tidsfråga innan den slutar fungera eller börjar brinna.
Bytte själv på id3an. Det var extremt tydligt och det antar jag det är på alla andra elbilar med ändå har folk satt domkraften i batteriet.
För att inte tala om att tanka, hur var det nu, bensin eller diesel i det där lilla hålet, eller kanske spolarvätska?
Jag byter själv t.o.m på firmabilen för jag tycker det är smidigare dels för man slipper boka tid och sedan köra runt på fel däck i veckor för det blev varmt/kallt.
Allt lyfta in däcken i bilen är ju lika jobbigt som att lyfta däcken förlåt hjulen på plats på navet.
Att ha på däck hotell är ju ett alternativt men då kan man ju få stå i timmar att för att hämta ut dom när kronkalle varit i farten. Dels är det dyrt också och man måste boka tid.
Allt lyfta in däcken i bilen är ju lika jobbigt som att lyfta däcken förlåt hjulen på plats på navet.
Att ha på däck hotell är ju ett alternativt men då kan man ju få stå i timmar att för att hämta ut dom när kronkalle varit i farten. Dels är det dyrt också och man måste boka tid.
Det är för att vårt samhälle håller på att bli totalt handlingsförlamat. Det börjar i förskolan och följer hela vägen upp. Det började nog på 70 talet och det blir värre för varje generation.mikethebik skrev:
Att byta ett hjul bör tillhöra körkortet. Klarar du inte det, så nej då ska du inte ha det.
Sen borde det finnas förbud mot att sälja bilar utan reservhjul, det var ett av de dummaste påhitten de gjort.
Bytte till vinterhjul på min Renault diesel idag. Sonen som fyller 6 år fick hjälpa till, och hade han bara varit stark nog så hade han gjort det själv..