Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

276 Röster 96,5%
  • Nej

10 Röster 3,5%
  • Antal röster
    286
Pellegnillot71
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för saker du tänker på då? Jag vet att på min fd sambos gamla golf så stod det i instruktionsboken att man skulle lämna in bilen på verkstad för att byta glödlampa till helljus/halvljus. Du konstruktion där instruktionen till verkstaden var att fronten skulle bort etc, för att byta en sketen H4. Inte fasen lämnade jag in bilen för det.
Tänker på allt som "fixas" med datorer hjälp. Lampor som lyser fast de inte ska osv... Det är ju inte lika lätt att meka med bilar idag som för 30 år sedan.

Pellegnillot71
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilka fel kan man inte fixa själv menar du? 🤔
Alla märkliga fel då lampor plötsligt börjar lysa. Vår bil vägrade starta när vi stannat till en kort stund när vi var på väg till en begravning. En lampa lyste och påstod att något var fel. Det enda vi kunde göra var att vänta på bärgare. Efter 20 minuter provade min man att starta bilen igen. Inga som helst problem.
Ett annat problem med samma märke är att bilen börjar tjuta för att backkameran ger felmeddelande. Inte kul att lyssna på men går att köra. Avhjälps också med att bilen står still en längre stund innan den startas igen
Det här handlar inte om att byta fläktremmar eller kopplingsvajrar, utan är saker som en verkstad måste göra, hur banalt det än är....

M maxmsm skrev:
Av vilken anledning skulle detta vara ett problem?
Tror du att vridstyvheten i ett chassie är sämre på en elbil än en "vanlig" bil?
Dessutom om du lyfter ett hjul i taget så kompenserar fjädringen på de tre andra hjulen det mesta av lyftet.
Vet inte riktigt. Jag tror att elbilar är styvare generellt under kupén då de har mer last där pga. batterierna. Det ger väl högre spänningar än när kroppen sviktar lite mer?

El-bilar tycks vara mer åt rena "unibody"-hållet och sakna ... vad ska man kalla dem ... vikta "plåtbalkar" längs underredet. Det finns liksom inget som kan deformeras på samma sätt. De Tesla-bilar jag sett lyftas ser lite ut som träklossar när de lyfts i en punkt.

Men själva däckbytena kanske är alldeles för få för att ge något slitage att tala om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.