29 231 läst · 311 svar
29k läst
311 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Med tanke på vad man läst om "bultar" som går av så att de måste borras ur, har fel längd osv. så skulle jag hålla mig till åtminstone hyfsat välkända eftermarknadsdelar.Unikt namn skrev:
Fråga på några däcksfirmor dom brukar sälja bultar. Prisnivån vet jag inget om men troligen billigare än orginal och dyrare än nätbutikerna.Unikt namn skrev:
Fast när det gäller bultar som går av, vet man att detta är piratbultar, Finns det någon sådan statistik. Sen att det blir fel längd ibland när någon beställer en bult de "tror" ska passa är väl inte så förvånande. Eller är bultarna felmärkta?C cpalm skrev:
Med tanke på hur dålig kvalitet det ofta är på helt nya bilar måste jag säga att det inte ger mig något större förtroende att köpa en kopia av det som redan gått sönder en gång från samma ställe som gjorde den felande produkten. Sen är väl ofta pirat och originaldelar tillverkade på samma ställe.
När hjulskruvar går av är det nog vanligare att de har dragits för hårt eller för löst, alt har fel kona för fälgen de används med. Det borde ju vara en rätt begränsad mängd "piratbultar" på vägarna eftersom man generellt köper skruvar rätt sällan....
Det är mer att man ibland läser på nätet att vissa leverantörer verkar ha "otur" med prylarna de säljer.L lbgu skrev:
Kolla t.ex. här (även om den tråden gällde muttrar och fälgar):
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjulmuttern-gick-av-vad-goera-hjaelp.447587/
Tänker att det är viktigt med rätt dimension, geometri, material och montering, men att hjulbultar annars torde vara svårt att misslyckas med. Därmed inte sagt att det bara är "piraterna" som misslyckas.
Medlem
· Västernorrland
· 10 910 inlägg
De skruvar jag har bytt som har gått av har nog samtliga varit fastrostade eller så har de dragits snett så gängan fördärvats. Då kan man dra av dem när det går tungt. Har nog aldrig varit med om att det dragits så hårt att de gått av eller nåt sånt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 255 inlägg
Mina nya billiga muttrar blev rostiga efter typ två år av missbruk. Märkesgrejerna kanske håller bättreUnikt namn skrev:
Jag har köpt låsbult från en känd aktör på reservdelar/tillbehör och till samtliga 3 satser så kan använda de andra satsernas nyckel.....Unikt namn skrev:
Ingen nytta med låsbultar när det är så, det är inköpta vid helt olika tillfällen, inte ens samma år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag bytte på 2 av våra bilar idag så på det ena bilen satt 3 av hjulen fullständigt idiotiskt hårt fast och det fjärde hjulet satt väldigt lätt så jag ska svänga in till verkstaden i veckan och förklara att om de vill ha in vår bilar igen så ingen mutterknackare i en inkompetent mekanikers händer i närheten av mina bilarMathiasS skrev:
igen.
Gängorna i hålet högerbak går numera trögt trots nysmorda skruvar.