29 231 läst · 311 svar
29k läst
311 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Om man kollar på tex detta 20pack som ligger bra i pris, hur stor är risken att jag blir besviken att de rostar efter 2 säsonger?C cpalm skrev:
https://vparts.se/se/hjulbultar-20st-till-volvo-s60-v60-s80-v70-xc70-xc90-v90-sa17103001.html
Kollar jag på Bilias hemsida så hittar jag ett 10pack för samma pris, men det passar inte min v70 enligt webshoppens regnr sök. Får bara upp låsbultar, 4pack för ungefär samma pris då. Men det landar ju på >2k totalt och jag hade helst inte tänkt köpa låsbultar.
Snubblade in på nån alternativ webshop, skruvat.se. De har 5st olika bultar som påstås passa mitt reg-nr mellan 29 och 55kronor styck. Här blir jag inte så klok.
Vparts brukar ha bra grejor. Fast jag vet inget om dom hjulbultarnaUnikt namn skrev:Om man kollar på tex detta 20pack som ligger bra i pris, hur stor är risken att jag blir besviken att de rostar efter 2 säsonger?
[länk]
Kollar jag på Bilias hemsida så hittar jag ett 10pack för samma pris, men det passar inte min v70 enligt webshoppens regnr sök. Får bara upp låsbultar, 4pack för ungefär samma pris då. Men det landar ju på >2k totalt och jag hade helst inte tänkt köpa låsbultar.
Snubblade in på nån alternativ webshop, skruvat.se. De har 5st olika bultar som påstås passa mitt reg-nr mellan 29 och 55kronor styck. Här blir jag inte så klok.
Skruvat och Mekster är bra ställen att handla delar på. Därmed inte sagt att allt de säljer är bästa kvalitet, de säljer eftermarknadsdelar från alla möjliga tillverkare, från budget till premium. Ser dock att vad gäller hjulbultar verkar de bara ha "no name" eller Febi. Båda är säkert okej alternativ. Det är iallafall inte rena stylingprylar som någon eventuellt köpt billigt på Alibaba.Unikt namn skrev:
Många bilmärken har extremt dåliga märkesbultar/muttrar (förkromade ytterhöljen som sväller upp och sedan ramlar av pga rost innanför t.ex.) så mitt råd är köp billigt.Unikt namn skrev:
Jag bytte på sambons kinesiska batteribil idag och bak så gick det fint att lyfta på den halvstela bakaxeln och fram så gick det en mindre balk mellan bakre länkarmsinfästningarna där det gick fint att sätta domkraften, sedan så finns det pilar både fram och bak på tröskellådorna där tillverkaren menar att man ska lyfta men då kan det nog vara vettigt med den typen av "kudde" som några har länkat till tidigare i tråden.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 255 inlägg
Jag såg verkligen inget mer än plast och avsedd lyftpunkt på denna bil tyvärr.M maxmsm skrev:Jag bytte på sambons kinesiska batteribil idag och bak så gick det fint att lyfta på den halvstela bakaxeln och fram så gick det en mindre balk mellan bakre länkarmsinfästningarna där det gick fint att sätta domkraften, sedan så finns det pilar både fram och bak på tröskellådorna där tillverkaren menar att man ska lyfta men då kan det nog vara vettigt med den typen av "kudde" som några har länkat till tidigare i tråden.
Febi brukar ju vara braC cpalm skrev:Skruvat och Mekster är bra ställen att handla delar på. Därmed inte sagt att allt de säljer är bästa kvalitet, de säljer eftermarknadsdelar från alla möjliga tillverkare, från budget till premium. Ser dock att vad gäller hjulbultar verkar de bara ha "no name" eller Febi. Båda är säkert okej alternativ. Det är iallafall inte rena stylingprylar som någon eventuellt köpt billigt på Alibaba.
Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
Påminner mig om en episk YT-video jag såg som skulle instruera hur man lyfter en bil säkert (ej elbil).M MagHam skrev:
Killen jackar upp bilen med domkraften mot falsen och under tiden han håller på att greja med pallbockarna ser man tydligt hur falsen viker sig och bilen sjunker en centimeter, vilket han uppenbarligen själv missar 😆
Synd att jag inte sparade länken, för nu hittar jag den inte igen.
Så det där med att lyfta på fel ställe är inget nytt, och däckverkstäderna själva är nog värst när det kommer till kritan.
När är det lämpligt att lyfta på en drivaxel? Det låter högst olämpligt.M MagHam skrev:Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.