Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    359 Röster 95,7%
  • Nej

    16 Röster 4,3%
  • Antal röster
    375
Unikt namn
C cpalm skrev:
Med tanke på vad man läst om "bultar" som går av så att de måste borras ur, har fel längd osv. så skulle jag hålla mig till åtminstone hyfsat välkända eftermarknadsdelar.
Om man kollar på tex detta 20pack som ligger bra i pris, hur stor är risken att jag blir besviken att de rostar efter 2 säsonger?
https://vparts.se/se/hjulbultar-20st-till-volvo-s60-v60-s80-v70-xc70-xc90-v90-sa17103001.html

Kollar jag på Bilias hemsida så hittar jag ett 10pack för samma pris, men det passar inte min v70 enligt webshoppens regnr sök. Får bara upp låsbultar, 4pack för ungefär samma pris då. Men det landar ju på >2k totalt och jag hade helst inte tänkt köpa låsbultar.

Snubblade in på nån alternativ webshop, skruvat.se. De har 5st olika bultar som påstås passa mitt reg-nr mellan 29 och 55kronor styck. Här blir jag inte så klok.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om man kollar på tex detta 20pack som ligger bra i pris, hur stor är risken att jag blir besviken att de rostar efter 2 säsonger?
[länk]

Kollar jag på Bilias hemsida så hittar jag ett 10pack för samma pris, men det passar inte min v70 enligt webshoppens regnr sök. Får bara upp låsbultar, 4pack för ungefär samma pris då. Men det landar ju på >2k totalt och jag hade helst inte tänkt köpa låsbultar.

Snubblade in på nån alternativ webshop, skruvat.se. De har 5st olika bultar som påstås passa mitt reg-nr mellan 29 och 55kronor styck. Här blir jag inte så klok.
Vparts brukar ha bra grejor. Fast jag vet inget om dom hjulbultarna
 
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Snubblade in på nån alternativ webshop, skruvat.se. De har 5st olika bultar som påstås passa mitt reg-nr mellan 29 och 55kronor styck. Här blir jag inte så klok.
Skruvat och Mekster är bra ställen att handla delar på. Därmed inte sagt att allt de säljer är bästa kvalitet, de säljer eftermarknadsdelar från alla möjliga tillverkare, från budget till premium. Ser dock att vad gäller hjulbultar verkar de bara ha "no name" eller Febi. Båda är säkert okej alternativ. Det är iallafall inte rena stylingprylar som någon eventuellt köpt billigt på Alibaba.
 
RoTe
Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns det nån poäng med att köpa "märkesbultar", eller är det samma sort som man hittat på billighetswebbshopparna?
Mina orginalbultar till V70 börjar bli rostiga efter många år av missbruk.
Många bilmärken har extremt dåliga märkesbultar/muttrar (förkromade ytterhöljen som sväller upp och sedan ramlar av pga rost innanför t.ex.) så mitt råd är köp billigt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Allt är plast, lyftpunkten är en stålkant som sticker ner en bit.
Jag bytte på sambons kinesiska batteribil idag och bak så gick det fint att lyfta på den halvstela bakaxeln och fram så gick det en mindre balk mellan bakre länkarmsinfästningarna där det gick fint att sätta domkraften, sedan så finns det pilar både fram och bak på tröskellådorna där tillverkaren menar att man ska lyfta men då kan det nog vara vettigt med den typen av "kudde" som några har länkat till tidigare i tråden.
 
M maxmsm skrev:
Jag bytte på sambons kinesiska batteribil idag och bak så gick det fint att lyfta på den halvstela bakaxeln och fram så gick det en mindre balk mellan bakre länkarmsinfästningarna där det gick fint att sätta domkraften, sedan så finns det pilar både fram och bak på tröskellådorna där tillverkaren menar att man ska lyfta men då kan det nog vara vettigt med den typen av "kudde" som några har länkat till tidigare i tråden.
Jag såg verkligen inget mer än plast och avsedd lyftpunkt på denna bil tyvärr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
bak så gick det fint att lyfta på den halvstela bakaxeln
Att lyfta på en sådan axel brukar inte vara någon bra idé. Inte gjord för bilens vikt på det viset.
 
C cpalm skrev:
Skruvat och Mekster är bra ställen att handla delar på. Därmed inte sagt att allt de säljer är bästa kvalitet, de säljer eftermarknadsdelar från alla möjliga tillverkare, från budget till premium. Ser dock att vad gäller hjulbultar verkar de bara ha "no name" eller Febi. Båda är säkert okej alternativ. Det är iallafall inte rena stylingprylar som någon eventuellt köpt billigt på Alibaba.
Febi brukar ju vara bra
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att lyfta på en sådan axel brukar inte vara någon bra idé. Inte gjord för bilens vikt på det viset.
Jäkla tur att ingen berättade detta för mej för 35 år sedan då hade jag fått lyfta bakänden på nästan samtliga bilar jag har ägt på annat vis sedan dess...
 
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Att lyfta på en sådan axel brukar inte vara någon bra idé. Inte gjord för bilens vikt på det viset.
Det beror helt på hur den är konstruerad, vissa är ju helt solida och vissa ser ut som en elfaskena man skruvar upp på väggen. :D
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det beror helt på hur den är konstruerad, vissa är ju helt solida och vissa ser ut som en elfaskena man skruvar upp på väggen. :D
Exakt, och därför låter man bli.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt, och därför låter man bli.
Är väl kärnfrågan i tråden hur många som kan/vill lära sig hur man hanterar lyft av elbilar.
 
Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
M MagHam skrev:
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
Påminner mig om en episk YT-video jag såg som skulle instruera hur man lyfter en bil säkert (ej elbil).
Killen jackar upp bilen med domkraften mot falsen och under tiden han håller på att greja med pallbockarna ser man tydligt hur falsen viker sig och bilen sjunker en centimeter, vilket han uppenbarligen själv missar 😆
Synd att jag inte sparade länken, för nu hittar jag den inte igen.

Så det där med att lyfta på fel ställe är inget nytt, och däckverkstäderna själva är nog värst när det kommer till kritan.
 
M MagHam skrev:
Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
När är det lämpligt att lyfta på en drivaxel? Det låter högst olämpligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.