28 135 läst · 363 svar
28k läst
363 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Medlem
· Sverige
· 5 315 inlägg
Jag har just bytt till vinterhjul på ett par av våra bilar. Förutom det jag ser som självklart - dra med momentnyckel till momentet det ska vara tex 120 Nm som i detta fall - se till att kolla trycket direkt efter bytet.
Vi har en skitbillig men mycket funktionell Ryobi batteridriven 18V One+ minikompressor till detta, mycket tidsbesparande och fullt tillräckligt exakt.
Lätt hänt att en del av däcken har litet kasst tryck efter vintern/sommaren, tex här så var ett på 1,9 Bar. Lätt åtgärdat och du har en fullt funktionabel bil efter bytet.
Vi har en skitbillig men mycket funktionell Ryobi batteridriven 18V One+ minikompressor till detta, mycket tidsbesparande och fullt tillräckligt exakt.
Lätt hänt att en del av däcken har litet kasst tryck efter vintern/sommaren, tex här så var ett på 1,9 Bar. Lätt åtgärdat och du har en fullt funktionabel bil efter bytet.
ett par ggr senaste åren. Senast var mindre än 2 år sedan. Nu hade ju den bilen reservhjul, men av den franska korkade idiotvarianten där hjulet hänger under bilen. Nu var jag inte långt hemifrån ändå så att vi lagade däcket.M maxmsm skrev:Hur många gånger har du fått punktering det senaste året eller åren?
Reservhjul är oftast ganska överflödiga, jag har punkteringsvätska och 12V kompressor i mina bilar och en sats för att kunna plugga hål vid behov och nej, jag har inte behövt något av dem de senaste 5 åren trots att jag roar mej med att köra slut på sulorna innan de kasseras.
Jag kan dessutom tillägga att facket under golvet i bagaget tycker sambon är ett utmärkt utrymme att för vara de nybakade pizzorna på vägen hem i.
Det allra värsta jag varit med om var när jag skulle till dalarna och jag fattades verktyg. Mitt fel men hade jag inte haft reservhjulet hade vi kunnat avsluta och åka hem där.
Så ja, jag tycker att det ska vara lag att ha ett hjul i bilen. Du kan ha otur och skada hjulet så pass att den där sprayen inte gör någon nytta.
Jag brukar byta på ett par bilar här hemma med iTpms men ingen av dom märker av det. Men jag brukar vara noga med däckrotation för att hålla jämnt slitage.RoTe skrev:
Lagkrav låter ju lite överdrivet, vi har tillräckligt många lagar i detta land. Det räcker ju att tillräckligt mycket folk vill ha det så ser biltillverkarna att det är en konkurrensfördel att ha ett reservhjul i bilen.R Rkarlsson skrev:
Då jag råkat ut för punktering några gånger så skulle jag se det som ett rejält minus om en bil saknade reservhjul.
Min förra bil hade det och det tog LÅÅÅNG tid innan den märkte skiftet, vi pratar typ en hel tank diesel eller mer och jag körde så lite så typ hela säsongen hann passera ibland.snaggletooth skrev:
Har heller aldrig fått däcktrycksvarning efter hjulskifte om det faktiskt inte varit dåligt tryck i någon av däcken.snaggletooth skrev:
Och då har jag framhjulsdrivet och roterar inte däcken, så det har inte med det att göra.
Kanske beror på om man köper premiumdäck eller Ling Long?
Är det "bara" samma tryck i alla 4 däck (och detsamma i de man bytte bort) så borde det inte märkas i den bästa av värdar. "Alla hjul snurrar lika fort"-villkoret är det som ska uppfyllas. Sen kan de också vara hur stora avvikelser som accepteras av olika bilar som spelar in.C cpalm skrev:
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg: För hemmafixaren kan man alltid lyfta med en garagedomkraft i länkarmsinfästningar. Finns inga batteripaket i världen som knäcks av det.returen skrev:
Nu skäms jag lite för att inte ha läst alla inlägg, men de kanske lite olyckligt generaliserat att de flesta elbilsägare har tummen mitt i handen och därför bör låta bli alla andra ställen på bilen än förarsätet och laddintaget? 😂Farstatjej90 skrev:Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...
Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔
[länk]