Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

356 Röster 95,7%
  • Nej

16 Röster 4,3%
  • Antal röster
    372
R Rejäl skrev:
i fel områden så ökar risken markant för stöld om man inte har låsbultar..
En sats med låsbultar till tex VW kostar ett par tusenlappar, och då har du alla varianter på nycklarna. Jag tror inte längre att fördelen med låsbultarna överväger nackdelarna.

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
RoTe RoTe skrev:
Ska man däremot kolla bromsarna osv är det bra med säkerhet.
Instämmer helt, ligger aldrig under min bil utan pallbockar, hur lite man än ska göra.
Har en arbetskamrat som var några sekunder från döden när hans domkraft kollapsade ... och han hade inte pallbockar eftersom det var det vanliga "jag ska bara" ...

Jag fick använda en universal nyckel då jag tappade bort min tog inte många sekunder. Ersatte med vanliga hjulskruvar då jag insåg att låsskruvarna var meningslösa :p
Bild på en universalhylsa med texten "17mm CR-MO", används för att byta ut låsskruvar på hjul med vanliga hjulskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast jag har hört i en annan tråd att Batteriet kommer explodera om någon så mycket som petar på det 😉
Behöver man ens peta på det? Jag har hört att det räcker med att titta ilsket på det i några sekunder.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Unikt namn
Finns det nån poäng med att köpa "märkesbultar", eller är det samma sort som man hittat på billighetswebbshopparna?
Mina orginalbultar till V70 börjar bli rostiga efter många år av missbruk.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns det nån poäng med att köpa "märkesbultar", eller är det samma sort som man hittat på billighetswebbshopparna?
Om du fortfarande använder kontanter så är väl den enda fördelen att det blir lite lättare att gå omkring med plånboken ;) Med digitala pengar är det nog svårt att hitta någon fördel.

• Haha
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag undrade väl ffa om det är någon snikblandning av stål eller kinesium som rostar snabbare än orginalbultar.
L lbgu skrev:
Om du fortfarande använder kontanter så är väl den enda fördelen att det blir lite lättare att gå omkring med plånboken ;) Med digitala pengar är det nog svårt att hitta någon fördel.

C
Med tanke på vad man läst om "bultar" som går av så att de måste borras ur, har fel längd osv. så skulle jag hålla mig till åtminstone hyfsat välkända eftermarknadsdelar.

Fråga på några däcksfirmor dom brukar sälja bultar. Prisnivån vet jag inget om men troligen billigare än orginal och dyrare än nätbutikerna.

C cpalm skrev:
Med tanke på vad man läst om "bultar" som går av så att de måste borras ur, har fel längd osv. så skulle jag hålla mig till åtminstone hyfsat välkända eftermarknadsdelar.
Fast när det gäller bultar som går av, vet man att detta är piratbultar, Finns det någon sådan statistik. Sen att det blir fel längd ibland när någon beställer en bult de "tror" ska passa är väl inte så förvånande. Eller är bultarna felmärkta?

Med tanke på hur dålig kvalitet det ofta är på helt nya bilar måste jag säga att det inte ger mig något större förtroende att köpa en kopia av det som redan gått sönder en gång från samma ställe som gjorde den felande produkten. Sen är väl ofta pirat och originaldelar tillverkade på samma ställe.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
När hjulskruvar går av är det nog vanligare att de har dragits för hårt eller för löst, alt har fel kona för fälgen de används med. Det borde ju vara en rätt begränsad mängd "piratbultar" på vägarna eftersom man generellt köper skruvar rätt sällan....

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Fast när det gäller bultar som går av, vet man att detta är piratbultar, Finns det någon sådan statistik.
Det är mer att man ibland läser på nätet att vissa leverantörer verkar ha "otur" med prylarna de säljer.
Kolla t.ex. här (även om den tråden gällde muttrar och fälgar):
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjulmuttern-gick-av-vad-goera-hjaelp.447587/

Tänker att det är viktigt med rätt dimension, geometri, material och montering, men att hjulbultar annars torde vara svårt att misslyckas med. Därmed inte sagt att det bara är "piraterna" som misslyckas.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
De skruvar jag har bytt som har gått av har nog samtliga varit fastrostade eller så har de dragits snett så gängan fördärvats. Då kan man dra av dem när det går tungt. Har nog aldrig varit med om att det dragits så hårt att de gått av eller nåt sånt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Tog ett foto på ID4an, letar efter ett ställe att sätta en pallbock som säkerhet, men där är mest plast...
[bild]
Kan man inte stödja på det som ser ut som en längsgående balk på bilden?

M maxmsm skrev:
Kan man inte stödja på det som ser ut som en längsgående balk på bilden?
Bara där det är lyftpunkter anvisat.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.