Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    376 Röster 95,7%
  • Nej

    17 Röster 4,3%
  • Antal röster
    393
maxmsm skrev:
bak så gick det fint att lyfta på den halvstela bakaxeln
Att lyfta på en sådan axel brukar inte vara någon bra idé. Inte gjord för bilens vikt på det viset.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skruvat och Mekster är bra ställen att handla delar på. Därmed inte sagt att allt de säljer är bästa kvalitet, de säljer eftermarknadsdelar från alla möjliga tillverkare, från budget till premium. Ser dock att vad gäller hjulbultar verkar de bara ha "no name" eller Febi. Båda är säkert okej alternativ. Det är iallafall inte rena stylingprylar som någon eventuellt köpt billigt på Alibaba.
Febi brukar ju vara bra
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Att lyfta på en sådan axel brukar inte vara någon bra idé. Inte gjord för bilens vikt på det viset.
Jäkla tur att ingen berättade detta för mej för 35 år sedan då hade jag fått lyfta bakänden på nästan samtliga bilar jag har ägt på annat vis sedan dess...
 
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Att lyfta på en sådan axel brukar inte vara någon bra idé. Inte gjord för bilens vikt på det viset.
Det beror helt på hur den är konstruerad, vissa är ju helt solida och vissa ser ut som en elfaskena man skruvar upp på väggen. :D
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det beror helt på hur den är konstruerad, vissa är ju helt solida och vissa ser ut som en elfaskena man skruvar upp på väggen. :D
Exakt, och därför låter man bli.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt, och därför låter man bli.
Är väl kärnfrågan i tråden hur många som kan/vill lära sig hur man hanterar lyft av elbilar.
 
Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
C
M MagHam skrev:
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
Påminner mig om en episk YT-video jag såg som skulle instruera hur man lyfter en bil säkert (ej elbil).
Killen jackar upp bilen med domkraften mot falsen och under tiden han håller på att greja med pallbockarna ser man tydligt hur falsen viker sig och bilen sjunker en centimeter, vilket han uppenbarligen själv missar 😆
Synd att jag inte sparade länken, för nu hittar jag den inte igen.

Så det där med att lyfta på fel ställe är inget nytt, och däckverkstäderna själva är nog värst när det kommer till kritan.
 
M MagHam skrev:
Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
När är det lämpligt att lyfta på en drivaxel? Det låter högst olämpligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När är det lämpligt att lyfta på en drivaxel? Det låter högst olämpligt.
Mycket sällan. Men det finns många äldre, eller större fordon med bakaxel (där drivaxeln går inuti) som man kan tappa från ett flygplan utan att dom kröker sig. Så ska vi märka ord, vilket du gillar, så borde det stått "stelt bakaxelhus" eller nåt i den stilen.
En stel bakaxel med tillhörande delar och växlar, visas demonterad på bilden mot en vit bakgrund.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Mycket sällan. Men det finns många äldre, eller större fordon med bakaxel (där drivaxeln går inuti) som man kan tappa från ett flygplan utan att dom kröker sig. Så ska vi märka ord, vilket du gillar, så borde det stått "stelt bakaxelhus" eller nåt i den stilen.
[bild]
Sån banjo har man sålt några stycken genom åren. Spräckta under.
 
B Bjober skrev:
Sån banjo har man sålt några stycken genom åren. Spräckta under.
Går bra att ta sådana under diffen, med mjukt mellanlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Går bra att ta sådana under diffen, med mjukt mellanlägg.
Nej, inte alltid. Tex min Jeep hade en Dana44 bak, hus och "axelrör" i aluminium. Man knäcker "rörens" infästning i diffhuset när man lyfter på diffhuset. Fick jaga bilprovningen med blåslampa varje gång den besiktigades, för de tyckte det var ett toppenställe att lyfta på......
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mats-S
MathiasS MathiasS skrev:
Bort med skiten istället så har en normalbegåvad iaf en chans att byta hjul vid vägkanten.
Instämmer, för det mesta bara ett extra irriterande moment med låsbultarna. Och den värsta mardrömmen är dessutom när verkstaden har tokdragit bultarna, och man sedan ska lossa en låsbult manuellt, som gjort för att man ska dra sönder den låsbulten, och då är det inte roligt direkt 🤔
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Det beror helt på hur den är konstruerad, vissa är ju helt solida och vissa ser ut som en elfaskena man skruvar upp på väggen. :D
Samtliga bilar som har haft denna bakaxelkonstruktion har varit stabila att lyfta där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.