28 135 läst · 363 svar
28k läst
363 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 716 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 716 inlägg
Instämmer helt, ligger aldrig under min bil utan pallbockar, hur lite man än ska göra.RoTe skrev:
Har en arbetskamrat som var några sekunder från döden när hans domkraft kollapsade ... och han hade inte pallbockar eftersom det var det vanliga "jag ska bara" ...
Om du fortfarande använder kontanter så är väl den enda fördelen att det blir lite lättare att gå omkring med plånboken Med digitala pengar är det nog svårt att hitta någon fördel.Unikt namn skrev:
Jag undrade väl ffa om det är någon snikblandning av stål eller kinesium som rostar snabbare än orginalbultar.
L lbgu skrev:
Med tanke på vad man läst om "bultar" som går av så att de måste borras ur, har fel längd osv. så skulle jag hålla mig till åtminstone hyfsat välkända eftermarknadsdelar.Unikt namn skrev:
Fråga på några däcksfirmor dom brukar sälja bultar. Prisnivån vet jag inget om men troligen billigare än orginal och dyrare än nätbutikerna.Unikt namn skrev:
Fast när det gäller bultar som går av, vet man att detta är piratbultar, Finns det någon sådan statistik. Sen att det blir fel längd ibland när någon beställer en bult de "tror" ska passa är väl inte så förvånande. Eller är bultarna felmärkta?C cpalm skrev:
Med tanke på hur dålig kvalitet det ofta är på helt nya bilar måste jag säga att det inte ger mig något större förtroende att köpa en kopia av det som redan gått sönder en gång från samma ställe som gjorde den felande produkten. Sen är väl ofta pirat och originaldelar tillverkade på samma ställe.
När hjulskruvar går av är det nog vanligare att de har dragits för hårt eller för löst, alt har fel kona för fälgen de används med. Det borde ju vara en rätt begränsad mängd "piratbultar" på vägarna eftersom man generellt köper skruvar rätt sällan....
Det är mer att man ibland läser på nätet att vissa leverantörer verkar ha "otur" med prylarna de säljer.L lbgu skrev:
Kolla t.ex. här (även om den tråden gällde muttrar och fälgar):
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjulmuttern-gick-av-vad-goera-hjaelp.447587/
Tänker att det är viktigt med rätt dimension, geometri, material och montering, men att hjulbultar annars torde vara svårt att misslyckas med. Därmed inte sagt att det bara är "piraterna" som misslyckas.
Medlem
· Västernorrland
· 10 909 inlägg
De skruvar jag har bytt som har gått av har nog samtliga varit fastrostade eller så har de dragits snett så gängan fördärvats. Då kan man dra av dem när det går tungt. Har nog aldrig varit med om att det dragits så hårt att de gått av eller nåt sånt.