36 096 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Febi brukar ju vara braC cpalm skrev:Skruvat och Mekster är bra ställen att handla delar på. Därmed inte sagt att allt de säljer är bästa kvalitet, de säljer eftermarknadsdelar från alla möjliga tillverkare, från budget till premium. Ser dock att vad gäller hjulbultar verkar de bara ha "no name" eller Febi. Båda är säkert okej alternativ. Det är iallafall inte rena stylingprylar som någon eventuellt köpt billigt på Alibaba.
Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
Påminner mig om en episk YT-video jag såg som skulle instruera hur man lyfter en bil säkert (ej elbil).M MagHam skrev:
Killen jackar upp bilen med domkraften mot falsen och under tiden han håller på att greja med pallbockarna ser man tydligt hur falsen viker sig och bilen sjunker en centimeter, vilket han uppenbarligen själv missar 😆
Synd att jag inte sparade länken, för nu hittar jag den inte igen.
Så det där med att lyfta på fel ställe är inget nytt, och däckverkstäderna själva är nog värst när det kommer till kritan.
När är det lämpligt att lyfta på en drivaxel? Det låter högst olämpligt.M MagHam skrev:Ja, och hur många som orkar sätta sig in i olika konstruktionsvarianter.
Vad gäller bakdelen kan man ju t ex stöta på gammaldags drivaxlar, halvstyva axlar (som beskrivits ovan) och tvärgående eller längsgående länkarmar...
Vet man inte var man sätter in lyftet och vad det är dimensionerat för så kan man såklart få problem.
Sån banjo har man sålt några stycken genom åren. Spräckta under.M MagHam skrev:
Nej, inte alltid. Tex min Jeep hade en Dana44 bak, hus och "axelrör" i aluminium. Man knäcker "rörens" infästning i diffhuset när man lyfter på diffhuset. Fick jaga bilprovningen med blåslampa varje gång den besiktigades, för de tyckte det var ett toppenställe att lyfta på......M MagHam skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 811 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 811 inlägg
Instämmer, för det mesta bara ett extra irriterande moment med låsbultarna. Och den värsta mardrömmen är dessutom när verkstaden har tokdragit bultarna, och man sedan ska lossa en låsbult manuellt, som gjort för att man ska dra sönder den låsbulten, och då är det inte roligt direkt 🤔MathiasS skrev: