Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    376 Röster 95,7%
  • Nej

    17 Röster 4,3%
  • Antal röster
    393
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Intressant... Pneumatisk domkraft (luftkudde) går kanske bra då? 🙄
Om man är fackman...
 
C cpalm skrev:
Intressant... Pneumatisk domkraft (luftkudde) går kanske bra då? 🙄
Om man är fackman...
Det står ju manuell eller hydraulisk. Så en pneumatisk domkraft måste gå bra under förutsättning att den är automatisk.

Sedan är det ju bara att lyfta den för reparationer, hjulbyte eller åtkomst till bilens undersida som är strängt förbjudet. Då borde det alltså vara ok att lyfta den bara för skojs skull. Jag undrar om det i så fall är ok att byta hjulen när man ändå lyft upp den av en annan orsak.
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant... Pneumatisk domkraft (luftkudde) går kanske bra då? 🙄
Om man är fackman...
Man behöver inte vara fackman inom fordon för att välja franskt, jag skulle till och med säga att det underlättar att inte vara det.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Man behöver inte vara fackman inom fordon för att välja franskt
Har själv en fralla (Renault Trafic) så jag kanske inte skall säga nåt... 🙂
 
D Daniel 109 skrev:
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
Det är samma punkter man lyfter i med en pelarlyft på verkstaden. De är inte bara för nöddomkraften.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
Nja, det stämmer inte för på en av våra är det platta lyftpunkter under bilen och förstärkta som du använder med garagedomkraften, ej elbil, och även på märkesverkstad vad jag sett, men den andra bilen har de förstärkta tröskelkanterna som du avser.
Går alldeles utmärkt för oss privatpersoner att lyfta på de punkterna och det är väl det som avses i tråden gällande hemmabyten av hjul.
Så här visas lyftpunkter och sedan finns det mera detaljerad placering.
Bild som visar en bils lyftpunkter underifrån med röda markeringar och triangelformade plasttäckningar.
 
Redigerat:
Tar nöddomkraften på dessa punkter?
 
D Daniel 109 skrev:
Tar nöddomkraften på dessa punkter?
En sådan ny bil har väl ingen nöddomkraft. I våra bilar där den ena är från 2016 och den andra från 2018 finns varken domkraft, reservhjul eller hylsskaft för att lossa skruvar med. Om det fanns som tillval när man köpte bilen ny vet jag inte eftersom vi inte är första ägare på någon av dem.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
Varför skulle det vara dåligt att lyfta där med något annat än nöddomkraften? Antingen klarar väl de punkterna av vikten av bilen eller inte?
 
D Daniel 109 skrev:
Tar nöddomkraften på dessa punkter?
Har aldrig haft någon sedan reservhjul blev tilläggsfunktion och med det försvann domkraften. Men en vanlig saxdomkraft fixar det om det är sådan de haft i äldre modellerna.
Den som har behov av att veta får söka efter det. Det finns så många olika bilmodeller och lösningar så vill man ha svar på lyftpunkter utifrån domkraft får man leta upp sin bilmodell och årtal. Gäller även samma modelltyp beroende av hur den drivs, finns ju de som enbart har bensin/diesel och sedan de som kompletterats med batteridrift.

De som är intresserade av bilar med lite kunskap om konstruktioner vet oftast var alternativa lyftpunkter kan vara och det är nog inte de personerna som får problem med felaktiga lyft, dvs merparten som skriver i tråden utifrån inläggen jag läst.
Även hur man ska göra med bilar som har luftfjädring som t.ex. ska stängas av, sänkas, etc.
 
A AndersS skrev:
Har aldrig haft någon sedan reservhjul blev tilläggsfunktion och med det försvann domkraften.
Jag skäms nästan lite att erkänna det men jag vet inte om jag har en "nöddomkraft" i bilen eller ej... Då det inte finns något reservhjul har det aldrig varit aktuellt att kolla...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skäms nästan lite att erkänna det men jag vet inte om jag har en "nöddomkraft" i bilen eller ej... Då det inte finns något reservhjul har det aldrig varit aktuellt att kolla...
Gissar på att det saknas, Är det ingen här som på 70-talet hissat bilar med domkraftsmodell "rak gängstång" på en i fyrkant decimeterstor metallfot och ledkula och ett rör som stacks in ett fäste under bilen (Opel hade det) och på vissa modeller endast en lyftpunkt/sida som bilen skulle lyftas på. Och tippade det åt fel håll gick domkraften in i sidan på bilen med visst resultat.................
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Gissar på att det saknas, Är det ingen här som på 70-talet hissat bilar med domkraftsmodell "rak gängstång" på en i fyrkant decimeterstor metallfot och ledkula och ett rör som stacks in ett fäste under bilen (Opel hade det) och på vissa modeller endast en lyftpunkt/sida som bilen skulle lyftas på. Och tippade det åt fel håll gick domkraften in i sidan på bilen med visst resultat.................
Annars sjukt smidigt att bara behöva lyfta en gång per sida. Har man tillräckligt styv bil så räcker det med att lyfta på ena lyftpunkten så kan man byta två däck i ett svep...
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det ingen här som på 70-talet hissat bilar med domkraftsmodell "rak gängstång" på en i fyrkant decimeterstor metallfot och ledkula och ett rör som stacks in ett fäste under bilen
Känns bekant. Inget jag saknar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.