35 977 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
Det står ju manuell eller hydraulisk. Så en pneumatisk domkraft måste gå bra under förutsättning att den är automatisk.C cpalm skrev:
Sedan är det ju bara att lyfta den för reparationer, hjulbyte eller åtkomst till bilens undersida som är strängt förbjudet. Då borde det alltså vara ok att lyfta den bara för skojs skull. Jag undrar om det i så fall är ok att byta hjulen när man ändå lyft upp den av en annan orsak.
Nja, det stämmer inte för på en av våra är det platta lyftpunkter under bilen och förstärkta som du använder med garagedomkraften, ej elbil, och även på märkesverkstad vad jag sett, men den andra bilen har de förstärkta tröskelkanterna som du avser.D Daniel 109 skrev:
Går alldeles utmärkt för oss privatpersoner att lyfta på de punkterna och det är väl det som avses i tråden gällande hemmabyten av hjul.
Så här visas lyftpunkter och sedan finns det mera detaljerad placering.
Redigerat:
Tar nöddomkraften på dessa punkter?
En sådan ny bil har väl ingen nöddomkraft. I våra bilar där den ena är från 2016 och den andra från 2018 finns varken domkraft, reservhjul eller hylsskaft för att lossa skruvar med. Om det fanns som tillval när man köpte bilen ny vet jag inte eftersom vi inte är första ägare på någon av dem.D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara dåligt att lyfta där med något annat än nöddomkraften? Antingen klarar väl de punkterna av vikten av bilen eller inte?D Daniel 109 skrev:
Har aldrig haft någon sedan reservhjul blev tilläggsfunktion och med det försvann domkraften. Men en vanlig saxdomkraft fixar det om det är sådan de haft i äldre modellerna.D Daniel 109 skrev:
Den som har behov av att veta får söka efter det. Det finns så många olika bilmodeller och lösningar så vill man ha svar på lyftpunkter utifrån domkraft får man leta upp sin bilmodell och årtal. Gäller även samma modelltyp beroende av hur den drivs, finns ju de som enbart har bensin/diesel och sedan de som kompletterats med batteridrift.
De som är intresserade av bilar med lite kunskap om konstruktioner vet oftast var alternativa lyftpunkter kan vara och det är nog inte de personerna som får problem med felaktiga lyft, dvs merparten som skriver i tråden utifrån inläggen jag läst.
Även hur man ska göra med bilar som har luftfjädring som t.ex. ska stängas av, sänkas, etc.
Gissar på att det saknas, Är det ingen här som på 70-talet hissat bilar med domkraftsmodell "rak gängstång" på en i fyrkant decimeterstor metallfot och ledkula och ett rör som stacks in ett fäste under bilen (Opel hade det) och på vissa modeller endast en lyftpunkt/sida som bilen skulle lyftas på. Och tippade det åt fel håll gick domkraften in i sidan på bilen med visst resultat.................Alfredo skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Annars sjukt smidigt att bara behöva lyfta en gång per sida. Har man tillräckligt styv bil så räcker det med att lyfta på ena lyftpunkten så kan man byta två däck i ett svep...A AndersS skrev:Gissar på att det saknas, Är det ingen här som på 70-talet hissat bilar med domkraftsmodell "rak gängstång" på en i fyrkant decimeterstor metallfot och ledkula och ett rör som stacks in ett fäste under bilen (Opel hade det) och på vissa modeller endast en lyftpunkt/sida som bilen skulle lyftas på. Och tippade det åt fel håll gick domkraften in i sidan på bilen med visst resultat.................