Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

376 Röster 95,7%
  • Nej

17 Röster 4,3%
  • Antal röster
    393
?
13th Marine 13th Marine skrev:
Man tager vad man haver, men jag inte vad en större kudde skulle göra för skillnad 🤔
Skitig kant skulle jag säga.
En större domkraft =)

? Rkarlsson skrev:
En större domkraft =)
Ja jo, det borde jag skaffa nu när jag har en tyngre bil.

?
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, det borde jag skaffa nu när jag har en tyngre bil.
Bättre vara på säkra sidan. Hade varit tråkigt om den ger sig när du har hjulet av.

Den domkraften är väldigt lik min som är godkänd för 1500 kg. Och eftersom ID4 väger sådär 2200 kg lär den räcka med god marginal så länge man inte försöker ställa den mitt under bilen för att lyfta alla hjul samtidigt. Och gör men det så bör man nog gå en kurs i hur man lyfter bilen säkert innan man funderar på en ny domkraft.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den domkraften är väldigt lik min som är godkänd för 1500 kg. Och eftersom ID4 väger sådär 2200 kg lär den räcka med god marginal så länge man inte försöker ställa den mitt under bilen för att lyfta alla hjul samtidigt. Och gör men det så bör man nog gå en kurs i hur man lyfter bilen säkert innan man funderar på en ny domkraft.
Denna är väldigt lik den de säljer som 1500kg idag, men är köpt för 12 år sedan och märkt 2500kg.

Edit: gick ut och kollade, 2000kg är den, vill minnas att den kändes en bit rejälare än de minsta modellen när jag köpte denna.

• Hydraulisk domkraft märkt 2 ton i en kartong, placerad på en hylla med verktyg och burkar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är få som har nödvändig balanseringsutrustning. Jag byter bara däck på långsammare fordon som tex cyklar själv. Där behöver de inte balanseras.
Lessnade på att dom två lokala däckfirmorna runtomkring slarvade med balansering och var hutlöst dyra, så jag köpte både balanseringsmaskin och däckmaskin för typ 15 år sedan.

Det känns som att jag har gått plus totalt sett.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Alltså utanför trådens ämne, men ändå. Varför skulle arbetsgivaren lägga beslag på din bil om du hade misslyckats med att byta startmotorn?
@heimlaga ?

Daniel_N Daniel_N skrev:
@heimlaga ?
Jag var i arbete i Norge. Åt en norsk arbetsgivare. Chefen krävde att bilen skulle lämnas till hans kompis som drev bilverkstad 250 km bort i stället för till närmaste verkstad som var 40 km bort. Eftersom avståndet var 40 km och fungerande bussförbindelse saknades och jag var beroende av bilen för att pendla varje dag 9 km mellan inkvarteringen och bygget var jag beroende av arbetsgivaren ifall bilen måste lämnas in.

Han försökte förbjuda mig att reparera bilen själv på min fritid och det var uppenbarligen mycket viktigt för honom att få iväg bilen till hans kompis. Han var mycket missnöjd när han insåg att jag hade reparerat själv utan hans inblandning.

Som företagare och arbetsgivare ser du säkert nu redan att det verkar skumt.
Jag vet inte heller säkert vad han var ute efter men rimligtvis borde har ha varit nöjd över att inte behöva bli inblandad och inte behövs sätta sin tid på att köra min bil till verkstad mer än 3 timmar bort.

-Jag vet att han bevisligen hade lockat mig till Norge med löfte om en hög lön varefter han försökte göra mig till inhyrd enmansföretagare praktiskt taget utan betalt, och när det misslyckades skällde ut mig och fackombudet för att vi hade förstört hans fina plan som skulle ge honom billig arbetskraft.
-Jag vet att han förbjöd mig att gå med i facket.
-Jag vet att han var mycket missnöjd när jag registrerade mina verktyg i tullen vid inresan i Norge. Vilket innebar att det var klart vems egendom de var och att de inte var smuggelgods.
-Jag vet att han var mycket missnöjd när han inte fick ta mitt bankkort.
-Jag vet att han försökte övertala och manipuleramig att ta onödiga lån till saker jag inte behövde och blev mycket missnöjd när jag inte gjorde det.
-Jag vet att han fifflade med löneutbetalningarna 3 gånger av 4.
-Jag vet att han försökte trassla in mig i diverse egendomliga penningaffärer
-Han försökte gång på gång förbjuda mig att överhuvudtaget tala med någon utanför företaget.

Därav så drar jag slutsatsen att det var mycket viktigt att inte låta honom ta bilen till Oslo.
Efteråt han jag fått veta att hans kompis bilmekanikern brukar sitta i fängelse emellanåt och att chefen själv är en ökänd bedragare.

Av det drar jag slutsatsen att bilen antingen skulle ha försvunnit eller kommit tillbaka med en överstor reparationsräkning som jag inte skulle ha kunnat betala. Varefter jag skulle ha varit beroende av arbetsgivaren för att kunna ta mig hem igen och få med mig verktygen.
Jag vet också att han planerade att hålla mig kvar i Norge på något vis. Jag hörde hur han planerade mitt arbete nästa vår och sommar trots att vi hade kommit överens om att jag bara är där för projektet och trots att han visste att jag hade annat arbete väntande i Österbotten.

Nu när du har fått fakta kan du som företagare och arbetsgivare själv bedöma vad du tror!
Jag har inga bevis men visst verkar det skumt.

• Haha
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Jag har inga bevis men visst verkar det skumt.
Ha ha, va f-n, vad är det för lirare du jobbar åt? 😆

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Ha ha, va f-n, vad är det för lirare du jobbar åt? 😆
Han hittar ALLTID dom bästa.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Av någon orsak tror den där sorten alltid att jag skall gå på allt.

Nu var det han som gick på en nit. Med hjälp av norska facket och kunden på projektet det vill säga Åmot kommun och Osen kirkeråd plockade jag ut den alltför höga lönen som han hade lovat skriftligen.
På grund av allt krångel tog det 11 veckor i stället för 8-9 veckor som det borde ha tagit att lyfta kyrktornet och passa in nytt timmer så det blev litet fler timmar för honom att betala.
Samtidigt som kirkerådet och kommunen fick informationen som de behövde för att kunna klämma åt min arbetsgivare när några miljoner norska kronor hade försvunnit och litet blivit gjort.

Både jag och kommunen misstänker att planen hade någon typ av fortsättning som på något vis innefattade att jag skulle misslyckas med timmerarbetet och tornlyftet och att arbetsgivaren skulle ha någon att skylla de försvunna pengarna på.
Nu gick det inte alls så. Timmerarbetet blev fullgott och tornlyftet klarade jag till stor del ensam enligt egen planering.

Hederligt folk brukar jag försöka vara hygglig mot och hitta rimliga kompromisser som alla kan leva med men när det går till sådär så sätter jag hårt mot hårt. Folk väljer hur de vill bli behandlade.
Han valde att tvingas betala 550 norska kronor i timmen i lön plus reseersättning och dagtraktamente i 11 veckor. Onödigt dyrt men det var hans val.

Redigerat:
H heimlaga skrev:
Av någon orsak tror den där sorten alltid att jag skall gå på allt.

Nu var det han som gick på en nit. Med hjälp av norska facket och kunden på projektet det vill säga Åmot kommun och Osen kirkeråd plockade jag ut den alltför höga lönen som han hade lovat skriftligen.
På grund av allt krångel tog det 11 veckor i stället för 8-9 veckor som det borde ha tagit att lyfta kyrktornet och passa in nytt timmer så det blev litet fler timmar för honom att betala.
Samtidigt som kirkerådet och kommunen fick informationen som de behövde för att kunna klämma åt min arbetsgivare när några miljoner norska kronor hade försvunnit och litet blivit gjort.

Både jag och kommunen misstänker att planen hade någon typ av fortsättning som på något vis innefattade att jag skulle misslyckas med timmerarbetet och tornlyftet och att arbetsgivaren skulle ha någon att skylla de försvunna pengarna på.
Nu gick det inte alls så. Timmerarbetet blev fullgott och tornlyftet klarade jag till stor del ensam enligt egen planering.

Hederligt folk brukar jag försöka vara hygglig mot och hitta rimliga kompromisser som alla kan leva med men när det går till sådär så sätter jag hårt mot hårt. Folk väljer hur de vill bli behandlade.
Han valde att tvingas betala 550 norska kronor i timmen i lön plus reseersättning och dagtraktamente i 11 veckor. Onödigt dyrt men det var hans val.
Hamnat fel med detta inlägg
eller ???????

• Gilla
  • Wow
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Lyft som lyft 😆

RoTe
G goerana skrev:
eller ???????
Bara ignorera honom

• Gilla
goerana
  • Laddar…
G goerana skrev:
eller ???????
Jag svarade sakligt på Daniel Ns uttryckliga fråga till mig.

Att verkligheten inte överensstämmer med vissa personers politiska åsikter är inte mitt ansvar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.