36 121 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Tog bilder på min och hustruns bilars bromsskivor och på min ser man tydligt nitningen medans på hustruns syns inte sammanfogningen men det syns tydligt att det inte är en homogen skiva.
Och varför skulle de skivorna, som sitter dikt mot naven, bli skeva om man inte monterar och drar skruvarna på rätt sätt?B Björne1 skrev:
Av samma anledning som om du inte drar topplocket eller liknande på rätt sätt och med rätt moment.K Kane skrev:
https://www.vibilagare.se/reportage/tvadelade-bromsskivor-kan-sta-bilagaren-dyrt
Topplock är inte klämda mellan ett nav och en fälg. Där är det en packning som ska ha rätt tryck rakt.
Så gör jag i princip, men på känn.
Man börjar med få alla muttar på plats, sedan drar man alla måttligt, sedan söutdrat man när bilen står på marken. Igen momentnyckel inblandad. Men annars är det så jag gör.
Man börjar med få alla muttar på plats, sedan drar man alla måttligt, sedan söutdrat man när bilen står på marken. Igen momentnyckel inblandad. Men annars är det så jag gör.
ja jag tror det är helt självklart för alla som inte jobbar på accord i ett däckstält vid stormarknaden. Dvs, detta är inget nytt och det finns förstås inte en enda människa som drar dessa i tre steg med momentnyckel. Om man drar det sista med momentnyckel är ju en smaksak, jag tycker det blir väldigt rätt även utan (säg -+10Nm ungefär) men använder ändå till sista kollen. Men, att någon skulle göra det för varje steg eller att det skulle behövas för varje steg tror jag inte ett skit på. Som sagt, detta är bara en tekniskt beskrivning av vad du säger i ord.D Daniel 109 skrev:
Jag skulle vända på frågan.
Vågar man lämna in en elbil eller hybrid på lokala däckverkstan eller bör man anlita märkesverkstad som vet var lyftpunkterna är?
Kan man lyfta elbilar med gummiverkstäderna plana lyftar med bara fyra gummiklossar?
Vet dom vad dom gör, dvs extrapersonalen de tagit in…?
Vågar man lämna in en elbil eller hybrid på lokala däckverkstan eller bör man anlita märkesverkstad som vet var lyftpunkterna är?
Kan man lyfta elbilar med gummiverkstäderna plana lyftar med bara fyra gummiklossar?
Vet dom vad dom gör, dvs extrapersonalen de tagit in…?
I trådstarten talas om en branschorganisation som vill att man skall låta en däckverkstad byta hjul i stället för att göra det själv. Min gissning är att om man frågar en märkesverkstad så kommer de tycka att man skall anlita en märkesverkstad för det.blackarrow skrev: