Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    376 Röster 95,7%
  • Nej

    17 Röster 4,3%
  • Antal röster
    393
?
FredrikR FredrikR skrev:
Konstigt att inte Volvo nämner nåt om detta, tycker du inte?
[bild]
Pelles skivor på sin v90 ser ut som vilken bromsskiva som helst. Kunde hitta eftermarknadsbromsar som var delade. Kanske de finns nån v90 med något sportpaket eller något, ingen aning om volvo.

 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tog bilder på min och hustruns bilars bromsskivor och på min ser man tydligt nitningen medans på hustruns syns inte sammanfogningen men det syns tydligt att det inte är en homogen skiva.
 
  • Bilden visar en bils bromsskiva där nitningen syns tydligt, med frostiga detaljer runt skivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en bils bromsskiva med synlig textur och detaljerad metallkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Björne1 skrev:
Tog bilder på min och hustruns bilars bromsskivor och på min ser man tydligt nitningen medans på hustruns syns inte sammanfogningen men det syns tydligt att det inte är en homogen skiva.
Och varför skulle de skivorna, som sitter dikt mot naven, bli skeva om man inte monterar och drar skruvarna på rätt sätt?
 
Topplock är inte klämda mellan ett nav och en fälg. Där är det en packning som ska ha rätt tryck rakt.
 
D Daniel 109 skrev:
Topplock är inte klämda mellan ett nav och en fälg. Där är det en packning som ska ha rätt tryck rakt.
Helt rätt Daniel 109, topplock är inte klämda mellan ett nav och en fälg. 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Ddd999 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Konstigt att inte Volvo nämner nåt om detta, tycker du inte?
[bild]
Så här ser Volvos instruktioner ut i VIDA, Volvos verkstadslitteratur. 😊
 
  • Volvos instruktionsbild från VIDA visar ett hjul med åtdragningsmoment för aluminiumfälg: Steg 1-4 Nm, Steg 2-50 Nm, Steg 3-140 Nm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
snaggletooth
  • Laddar…
B Björne1 skrev:
[länk]
Ajdå, skulle vara intressant att se hur den konstruktionen ser ut som är så känslig.
 
Så gör jag i princip, men på känn.
Man börjar med få alla muttar på plats, sedan drar man alla måttligt, sedan söutdrat man när bilen står på marken. Igen momentnyckel inblandad. Men annars är det så jag gör.
 
D Daniel 109 skrev:
Så gör jag i princip, men på känn.
Man börjar med få alla muttar på plats, sedan drar man alla måttligt, sedan söutdrat man när bilen står på marken. Igen momentnyckel inblandad. Men annars är det så jag gör.
ja jag tror det är helt självklart för alla som inte jobbar på accord i ett däckstält vid stormarknaden. Dvs, detta är inget nytt och det finns förstås inte en enda människa som drar dessa i tre steg med momentnyckel. Om man drar det sista med momentnyckel är ju en smaksak, jag tycker det blir väldigt rätt även utan (säg -+10Nm ungefär) men använder ändå till sista kollen. Men, att någon skulle göra det för varje steg eller att det skulle behövas för varje steg tror jag inte ett skit på. Som sagt, detta är bara en tekniskt beskrivning av vad du säger i ord.
 
På min Q4:a finns det en tydlig pil som pekar mot lyftpunkten som även den syns väldigt tydligt. Lyfter med en garagedomkraft med ett mellanlägg i gummi med ett v-format spår i som passar till flänsen.
Pilen på bilden pekar mot bilens lyftpunkt där ett gummimellanlägg med v-format spår används för att lyfta med en garagedomkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle vända på frågan.
Vågar man lämna in en elbil eller hybrid på lokala däckverkstan eller bör man anlita märkesverkstad som vet var lyftpunkterna är?

Kan man lyfta elbilar med gummiverkstäderna plana lyftar med bara fyra gummiklossar?
Vet dom vad dom gör, dvs extrapersonalen de tagit in…?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vågar man lämna in en elbil eller hybrid på lokala däckverkstan eller bör man anlita märkesverkstad som vet var lyftpunkterna är?
Vågar du lämna bilen till märkesverkstad?? Om du ska ha koll på att det blir ordentligt gjort får du nog se till att göra det själv.
 
  • Gilla
  • Älska
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vågar du lämna bilen till märkesverkstad?? Om du ska ha koll på att det blir ordentligt gjort får du nog se till att göra det själv.
Vi bytte faktiskt ena bilen för att slippa märkesverkstaden för den.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skulle vända på frågan.
Vågar man lämna in en elbil eller hybrid på lokala däckverkstan eller bör man anlita märkesverkstad som vet var lyftpunkterna är?

Kan man lyfta elbilar med gummiverkstäderna plana lyftar med bara fyra gummiklossar?
Vet dom vad dom gör, dvs extrapersonalen de tagit in…?
I trådstarten talas om en branschorganisation som vill att man skall låta en däckverkstad byta hjul i stället för att göra det själv. Min gissning är att om man frågar en märkesverkstad så kommer de tycka att man skall anlita en märkesverkstad för det.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.