Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    376 Röster 95,7%
  • Nej

    17 Röster 4,3%
  • Antal röster
    393
Visst kan man lyfta sönder batteriet på en elbil men det ska ändå mycket till för att skada det så mycket att det börjar brinna. Samt att det finns massor av farliga och dyra grejer på en fossil bil som bränsleledningar, bromsledningar,bränsletank, fördelningslåda, automatlåda mm. Görs det bara enligt bilens instruktionsbok så är det inga problem.
Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Följer man detta behöver du inte efterdra eller efterkontrollera hjulskruv eller hjulmuttrar till hjulen. 😊
 
  • Instruktioner för åtdragningsmoment och smörjning för Mercedes-Benz GLC, inklusive bromskomponenter och hjulmuttrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionssida för Volvo V90 med detaljerade moment för åtdragning av hjulmuttrar och instruktioner för smörjning av centrumhål och nav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir svårt med sådana krav när majoriteten har läsproblem och i de flesta fall aldrig har öppnat bilens instruktionsbok. 😂

Jag minns när vi diskuterade användning av momentnyckel vid dragning av hjulskruvarna. Någon mer som minns vad majoriteten ansåg då?

Edit: Å andra sidan så byter inte majoriteten hjul själva.
 
Redigerat:
B Björne1 skrev:
Görs det bara enligt bilens instruktionsbok så är det inga problem.
Det beror ju på hur problem definieras. Om det står i instruktionsboken att lyftning av bilen måste överlåtas till fackman så har jag svår att följa det. I alla fall om jag skall byta hjul.

B Björne1 skrev:
Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Jag vill se den tekniker på en däckfirma som momentdrar i tre steg och håller reda på momentet för alla bilmodeller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Att tillverkaren anger moment är inte samma sak som att det är viktigt att hålla dem noga.
 
B Björne1 skrev:
Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Följer man detta behöver du inte efterdra eller efterkontrollera hjulskruv eller hjulmuttrar till hjulen. 😊
Jag föreslår att du hittar på eller drar felaktiga slutsatser.

Bromsskivor till standardbilar är inte konstruerade på annat sätt idag än för 30 år sedan. Det ser precis likadant ut och materialen är desamma.

Det du ser i instruktionen här är den tekniska beskrivningen av att korsdra hjulskruvar eller muttrar. Man lägger an, drar lite till och avslutar med att dra till rätt moment. Så har vi monterat hjul i 100 år. Inget nytt med det. Man behöver GIVETVIS inte dra med moment i tre steg bara för det. Den som tror det är onykter.
 
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
B Björne1 skrev:
bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva.
Förklara varför bromsskivorna skulle vara känsliga.
 
?
B Björne1 skrev:
Visst kan man lyfta sönder batteriet på en elbil men det ska ändå mycket till för att skada det så mycket att det börjar brinna. Samt att det finns massor av farliga och dyra grejer på en fossil bil som bränsleledningar, bromsledningar,bränsletank, fördelningslåda, automatlåda mm. Görs det bara enligt bilens instruktionsbok så är det inga problem.
Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Följer man detta behöver du inte efterdra eller efterkontrollera hjulskruv eller hjulmuttrar till hjulen. 😊
Det har åtminstone gällt i över 20 år. Men inte pga skivan.

Tror du en enda däckkrängare gör det under högsäsong? Kanske 1 av 100. Mutterknack och högsta vridmoment, betala och se glad ut och kör iväg.

Efterdra får man göra hos suspekta däckverkstäder, helst säsongare.
 
K Kane skrev:
Förklara varför bromsskivorna skulle vara känsliga.
De är inte gjutna i samma stycke längre. Själva bromsskivan är gjuten för sig och nitas ihop med den delen som sitter på navet. Den delen är mer en pressad plåt som kanske har en tjocklek på 3 mm. Detta för att spara vikt i den ofjädrade delen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att du hittar på eller drar felaktiga slutsatser.

Bromsskivor till standardbilar är inte konstruerade på annat sätt idag än för 30 år sedan. Det ser precis likadant ut och materialen är desamma.

Det du ser i instruktionen här är den tekniska beskrivningen av att korsdra hjulskruvar eller muttrar. Man lägger an, drar lite till och avslutar med att dra till rätt moment. Så har vi monterat hjul i 100 år. Inget nytt med det. Man behöver GIVETVIS inte dra med moment i tre steg bara för det. Den som tror det är onykter.
Jag är helt nykter och jag vet att man ska momentdra i tre steg på tex Volvo V90. Jag vet också att en del bromsskivor är tillverkade på annat sätt idag. 😊
 
B Björne1 skrev:
Jag är helt nykter och jag vet att man ska momentdra i tre steg på tex Volvo V90. Jag vet också att en del bromsskivor är tillverkade på annat sätt idag. 😊
Har du sett hur skivorna till en v90 ser ut?
 
B Björne1 skrev:
De är inte gjutna i samma stycke längre. Själva bromsskivan är gjuten för sig och nitas ihop med den delen som sitter på navet. Den delen är mer en pressad plåt som kanske har en tjocklek på 3 mm. Detta för att spara vikt i den ofjädrade delen.
Har jag inte sett på mina bilar.
Och spelar det verkligen någon roll hur hjulskruvarna dras med de skivorna? De är ju bara "mellanlägg" mellan hjul och nav.
 
B Björne1 skrev:
De är inte gjutna i samma stycke längre. Själva bromsskivan är gjuten för sig och nitas ihop med den delen som sitter på navet. Den delen är mer en pressad plåt som kanske har en tjocklek på 3 mm. Detta för att spara vikt i den ofjädrade delen.
Vilka bilar har den konstruktionen? Jag har inte sett den. Gör det verkligen att den blir känslig för åtdragningsmomentet. Den är ju ändå bara klämd mellan nav och fälg.
 
B Björne1 skrev:
De är inte gjutna i samma stycke längre. Själva bromsskivan är gjuten för sig och nitas ihop med den delen som sitter på navet. Den delen är mer en pressad plåt som kanske har en tjocklek på 3 mm. Detta för att spara vikt i den ofjädrade delen.
Skulle gärna se ett exempel på det.
Själv packade jag nyss upp ett par nyinköpta skivor (OEM, Ate) till min V90 och kunde bara konstatera att de såg precis ut som bromskivor alltid har gjort, inga nymodigheter överhuvudtaget.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilka bilar har den konstruktionen? Jag har inte sett den. Gör det verkligen att den blir känslig för åtdragningsmomentet. Den är ju ändå bara klämd mellan nav och fälg.
Det låter som vi pratar om flytande skivor med hub som är delad från skivan.
 
B Björne1 skrev:
Jag är helt nykter och jag vet att man ska momentdra i tre steg på tex Volvo V90. Jag vet också att en del bromsskivor är tillverkade på annat sätt idag. 😊
Konstigt att inte Volvo nämner nåt om detta, tycker du inte?
Illustration av ett hjul med instruktioner om att dra åt hjulskruvarna korsvis, med momentnyckel för korrekt åtdragning enligt Volvos rekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.