36 121 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Visst kan man lyfta sönder batteriet på en elbil men det ska ändå mycket till för att skada det så mycket att det börjar brinna. Samt att det finns massor av farliga och dyra grejer på en fossil bil som bränsleledningar, bromsledningar,bränsletank, fördelningslåda, automatlåda mm. Görs det bara enligt bilens instruktionsbok så är det inga problem.
Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Följer man detta behöver du inte efterdra eller efterkontrollera hjulskruv eller hjulmuttrar till hjulen. 😊
Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Följer man detta behöver du inte efterdra eller efterkontrollera hjulskruv eller hjulmuttrar till hjulen. 😊
Det blir svårt med sådana krav när majoriteten har läsproblem och i de flesta fall aldrig har öppnat bilens instruktionsbok. 😂
Jag minns när vi diskuterade användning av momentnyckel vid dragning av hjulskruvarna. Någon mer som minns vad majoriteten ansåg då?
Edit: Å andra sidan så byter inte majoriteten hjul själva.
Jag minns när vi diskuterade användning av momentnyckel vid dragning av hjulskruvarna. Någon mer som minns vad majoriteten ansåg då?
Edit: Å andra sidan så byter inte majoriteten hjul själva.
Redigerat:
Det beror ju på hur problem definieras. Om det står i instruktionsboken att lyftning av bilen måste överlåtas till fackman så har jag svår att följa det. I alla fall om jag skall byta hjul.B Björne1 skrev:
Jag vill se den tekniker på en däckfirma som momentdrar i tre steg och håller reda på momentet för alla bilmodeller.B Björne1 skrev:
Att tillverkaren anger moment är inte samma sak som att det är viktigt att hålla dem noga.
Jag föreslår att du hittar på eller drar felaktiga slutsatser.B Björne1 skrev:Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Följer man detta behöver du inte efterdra eller efterkontrollera hjulskruv eller hjulmuttrar till hjulen. 😊
Bromsskivor till standardbilar är inte konstruerade på annat sätt idag än för 30 år sedan. Det ser precis likadant ut och materialen är desamma.
Det du ser i instruktionen här är den tekniska beskrivningen av att korsdra hjulskruvar eller muttrar. Man lägger an, drar lite till och avslutar med att dra till rätt moment. Så har vi monterat hjul i 100 år. Inget nytt med det. Man behöver GIVETVIS inte dra med moment i tre steg bara för det. Den som tror det är onykter.
Det har åtminstone gällt i över 20 år. Men inte pga skivan.B Björne1 skrev:Visst kan man lyfta sönder batteriet på en elbil men det ska ändå mycket till för att skada det så mycket att det börjar brinna. Samt att det finns massor av farliga och dyra grejer på en fossil bil som bränsleledningar, bromsledningar,bränsletank, fördelningslåda, automatlåda mm. Görs det bara enligt bilens instruktionsbok så är det inga problem.
Momentet har blivit ännu viktigare idag då bromsskivor är annorlunda konstruerade och är känsliga för feldragning.
Hjulen ska dras i flera steg då bromsskivorna annars riskerar bli skeva. Tex ska Volvo V90 ska dras i tre steg och MB GLC i två steg.
Följer man detta behöver du inte efterdra eller efterkontrollera hjulskruv eller hjulmuttrar till hjulen. 😊
Tror du en enda däckkrängare gör det under högsäsong? Kanske 1 av 100. Mutterknack och högsta vridmoment, betala och se glad ut och kör iväg.
Efterdra får man göra hos suspekta däckverkstäder, helst säsongare.
De är inte gjutna i samma stycke längre. Själva bromsskivan är gjuten för sig och nitas ihop med den delen som sitter på navet. Den delen är mer en pressad plåt som kanske har en tjocklek på 3 mm. Detta för att spara vikt i den ofjädrade delen.K Kane skrev:
Jag är helt nykter och jag vet att man ska momentdra i tre steg på tex Volvo V90. Jag vet också att en del bromsskivor är tillverkade på annat sätt idag. 😊MathiasS skrev:Jag föreslår att du hittar på eller drar felaktiga slutsatser.
Bromsskivor till standardbilar är inte konstruerade på annat sätt idag än för 30 år sedan. Det ser precis likadant ut och materialen är desamma.
Det du ser i instruktionen här är den tekniska beskrivningen av att korsdra hjulskruvar eller muttrar. Man lägger an, drar lite till och avslutar med att dra till rätt moment. Så har vi monterat hjul i 100 år. Inget nytt med det. Man behöver GIVETVIS inte dra med moment i tre steg bara för det. Den som tror det är onykter.
Har jag inte sett på mina bilar.B Björne1 skrev:
Och spelar det verkligen någon roll hur hjulskruvarna dras med de skivorna? De är ju bara "mellanlägg" mellan hjul och nav.
Vilka bilar har den konstruktionen? Jag har inte sett den. Gör det verkligen att den blir känslig för åtdragningsmomentet. Den är ju ändå bara klämd mellan nav och fälg.B Björne1 skrev:
Skulle gärna se ett exempel på det.B Björne1 skrev:
Själv packade jag nyss upp ett par nyinköpta skivor (OEM, Ate) till min V90 och kunde bara konstatera att de såg precis ut som bromskivor alltid har gjort, inga nymodigheter överhuvudtaget.