Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    356 Röster 95,7%
  • Nej

    16 Röster 4,3%
  • Antal röster
    372
MathiasS MathiasS skrev:
jag tror inte du ser om du knäckar axeln lite.....däremot syns det vid en hjulinställning.....
Om jag orkar så kan jag ta en bild någon dag så kan du få se att detta är stabilt att lyfta mot.
 
Varför hålla på och spekulera när man kan läsa servicemanualen? Min Subaru lyfter man på fyra förstärkta punkter av falsen, under diffen bak eller på en plåt mitt mellan framhjulen. Min gamla Civic hade inbyggda tydliga lyftpunkter på ungefär samma ställen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om jag orkar så kan jag ta en bild någon dag så kan du få se att detta är stabilt att lyfta mot.
Det är inget som syns på en bild och ej heller något som vi behöver tycka om. Du kommer aldrig hitta en biltilverkare som har en lyftpunkt på en sådan bakaxel och det beror på att..............det inte är gjort för det.
 
S Staffan-N skrev:
Varför hålla på och spekulera när man kan läsa servicemanualen? Min Subaru lyfter man på fyra förstärkta punkter av falsen, under diffen bak eller på en plåt mitt mellan framhjulen. Min gamla Civic hade inbyggda tydliga lyftpunkter på ungefär samma ställen.
Just det.
 
När jag bytte till vinterdäck för ett par veckor sedan så hittade jag inga markeringar var man skall lyfta. Och det var svårt att komma in till bärarmsfästena med domkraften. Det löste sig i alla fall. Men inspirerad av den här tråden försökte jag hitta på nätet var man skall lyfta. Renault skriver följande:

https://se.e-guide.renault.com/sve/Megane-E/Verktygssats

VARNING
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Bilens måste lyftas av en kvalificerad fackman.
Risk för allvarliga skador
Risk för skador på bilen.


Det är nog inte lönt att fråga dem om var man skall lyfta.
 
  • Wow
  • Haha
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Ok, då vet man att man aldrig ska köpa en Renault.
(Det visste man i och för sig redan innan ;))
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Rimligt att hålla det hemligt hur man byter hjul på bilen. 👎 Risigt renault... risigt!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När jag bytte till vinterdäck för ett par veckor sedan så hittade jag inga markeringar var man skall lyfta. Och det var svårt att komma in till bärarmsfästena med domkraften. Det löste sig i alla fall. Men inspirerad av den här tråden försökte jag hitta på nätet var man skall lyfta. Renault skriver följande:

[länk]

VARNING
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Bilens måste lyftas av en kvalificerad fackman.
Risk för allvarliga skador
Risk för skador på bilen.


Det är nog inte lönt att fråga dem om var man skall lyfta.
Du behöver nog en Biltema domkraft artnr 15-812 med luftkudde
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du behöver nog en Biltema domkraft artnr 15-812 med luftkudde
Tack. Men jag har redan en Biltema domkraft artnr 15-886 och några brädlappar. Det fungerade också.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inget som syns på en bild och ej heller något som vi behöver tycka om. Du kommer aldrig hitta en biltilverkare som har en lyftpunkt på en sådan bakaxel och det beror på att..............det inte är gjort för det.
Skillnaden mellan när bilen står på sitt hjul eller lyfts med en domkraft på axeln är minimal.
Däremot följderna av att använda de markerade lyftpunkterna på tröskellådan vid lyft med en sk garagedomkraft kan bli mycket tråkiga även om en standard "jackpad" används.
 
M maxmsm skrev:
Skillnaden mellan när bilen står på sitt hjul eller lyfts med en domkraft på axeln är minimal.
Det beror på var man lyfter. Lyfter man mitt under så är det en enorm skillnad. Lyfter man under stötdämparfästet är det mindre skillnad. Inget av dessa ställen är gjort för att lyfta i.

Att det skulle vara riskabelt att lyfta i lyftpunkterna med garagedomkraft går ju inte att hålla med om. Gör man rätt går det bra. Lämplig jackpad för bilen man använder förstås, då går det som tillverkaren tänkt sig det, dvs utmärkt. Och, man kan ju under inga omständigheter påstå att det är så riskabelt att lyfta där man ska lyfta att man istället lyfter där man INTE ska lyfta.....
 
Att lyfta under fjäderinfästningen på en halvstyv bakaxel går väldigt bra, även om det inte är grundsyftet med punkten. Det blir mindre belastning på axeln än normal körning. Jag lyfter inte på de punkter på tröskeln som finns när jag lyfter mina bilar. Det gör ingen annan som lyfter, tex bilprovningen heller.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att lyfta under fjäderinfästningen på en halvstyv bakaxel går väldigt bra, även om det inte är grundsyftet med punkten. Det blir mindre belastning på axeln än normal körning. Jag lyfter inte på de punkter på tröskeln som finns när jag lyfter mina bilar. Det gör ingen annan som lyfter, tex bilprovningen heller.
Perfekt råd, lyft inte bilen som tillverkaren visar på......😂😂
Och "Det gör ingen annan som lyfter..."😂😂
Du glömde ironi smiley.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Intressant... Pneumatisk domkraft (luftkudde) går kanske bra då? 🙄
Om man är fackman...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.