Ska man få byta däck på sin elbil själv?

• Ja

376 Röster 95,7%
  • Nej

17 Röster 4,3%
  • Antal röster
    393
S Staffan-N skrev:
Annars sjukt smidigt att bara behöva lyfta en gång per sida. Har man tillräckligt styv bil så räcker det med att lyfta på ena lyftpunkten så kan man byta två däck i ett svep...
Så gör alltid min däckfirma. Aldrig reflekterat över om det är vanligt eller inte.

C
S Staffan-N skrev:
Annars sjukt smidigt att bara behöva lyfta en gång per sida. Har man tillräckligt styv bil så räcker det med att lyfta på ena lyftpunkten så kan man byta två däck i ett svep...
Ja, min bil har extra lyftpunkter i mitten bak och fram. Ruskigt smidigt om det inte vore så att den som sitter fram sitter så pass långt in att en vanlig garagedomkraft inte når utan att "slå i taket".

A
S Staffan-N skrev:
När jag för några år sedan letade efter mitt senaste bliköp så tittade jag på en bil där ägaren hade tyckt att det var en bra idé, båda trösklarna var skadade på mitten...
Jag köpte inte den trots att den hade det mesta av det jag ville ha i utrustningsväg och "normala" fälgar, inget idiot stort.

maxmsm skrev:
När jag för några år sedan letade efter mitt senaste bliköp så tittade jag på en bil där ägaren hade tyckt att det var en bra idé, båda trösklarna var skadade på mitten...
Jag köpte inte den trots att den hade det mesta av det jag ville ha i utrustningsväg och "normala" fälgar, inget idiot stort.
Ja man måste ju lyfta på de angivna lyftpunkterna, och har riktigt sportig fjädring för att det ska funka....

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...

Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔

[länk]
Skrået försvann 1846. Nu verkar det långsamt komma tillbaka, däckbranschen, råttgift, sotare, mjölk, ost, förbjudet sälja timmer utan motorsågskörkort. Lobbyism är ett helvete för det skapar högre kostnader i samhället och gynnar branschernas vinster.
Folk har bytt däck i 100 år utan problem. Nu är det svårare för de är större numera.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det är få som har nödvändig balanseringsutrustning. Jag byter bara däck på långsammare fordon som tex cyklar själv. Där behöver de inte balanseras.

• Haha
Ddd999
  • Laddar…
Ni skvallrar väl inte?
Svart bil med däcket av och verktyg på marken framför ett öppet garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Ska du verkligen lyfta DÄR och med DEN!

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Efterbild på däckbytet.
En man i arbetskläder undersöker en brandskadad bil på gatan.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
?
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni skvallrar väl inte?
[bild]
Har du ingen jackpad på den bebisdomkraften? Svårt och se på bilden.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja och ja. 😉
Bilens undersida och hjul på stenlagd uppfart i solljus.
Skapa konto

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Efterbild på däckbytet.
[bild]
Sorry, jag misslyckades med att misslyckas.
Silvergrå SUV parkerad på stenlagd uppfart, omgivning med träbyggnad och svensk flagga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Har du ingen jackpad på den bebisdomkraften? Svårt och se på bilden.

• Närbild av en röd domkraft som lyfter ett fordon, sedd mot en bakgrund av gatsten.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
?
Bra. Lite i klenaste laget men du har en kudde iallafall =)

Är det rost eller bara skitig kant?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Bra. Lite i klenaste laget men du har en kudde iallafall =)

Är det rost eller bara skitig kant?
Man tager vad man haver, men jag inte vad en större kudde skulle göra för skillnad 🤔
Skitig kant skulle jag säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.