36 096 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Ja, min bil har extra lyftpunkter i mitten bak och fram. Ruskigt smidigt om det inte vore så att den som sitter fram sitter så pass långt in att en vanlig garagedomkraft inte når utan att "slå i taket".S Staffan-N skrev:
När jag för några år sedan letade efter mitt senaste bliköp så tittade jag på en bil där ägaren hade tyckt att det var en bra idé, båda trösklarna var skadade på mitten...S Staffan-N skrev:
Jag köpte inte den trots att den hade det mesta av det jag ville ha i utrustningsväg och "normala" fälgar, inget idiot stort.
Ja man måste ju lyfta på de angivna lyftpunkterna, och har riktigt sportig fjädring för att det ska funka....maxmsm skrev:
Skrået försvann 1846. Nu verkar det långsamt komma tillbaka, däckbranschen, råttgift, sotare, mjölk, ost, förbjudet sälja timmer utan motorsågskörkort. Lobbyism är ett helvete för det skapar högre kostnader i samhället och gynnar branschernas vinster.Farstatjej90 skrev:Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...
Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔
[länk]
Folk har bytt däck i 100 år utan problem. Nu är det svårare för de är större numera.
Det är få som har nödvändig balanseringsutrustning. Jag byter bara däck på långsammare fordon som tex cyklar själv. Där behöver de inte balanseras.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 499 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 499 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 499 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 499 inlägg