Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    359 Röster 95,7%
  • Nej

    16 Röster 4,3%
  • Antal röster
    375
A Avemo skrev:
När jag bytte till vinterdäck för ett par veckor sedan så hittade jag inga markeringar var man skall lyfta. Och det var svårt att komma in till bärarmsfästena med domkraften. Det löste sig i alla fall. Men inspirerad av den här tråden försökte jag hitta på nätet var man skall lyfta. Renault skriver följande:

[länk]

VARNING
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Bilens måste lyftas av en kvalificerad fackman.
Risk för allvarliga skador
Risk för skador på bilen.


Det är nog inte lönt att fråga dem om var man skall lyfta.
Du behöver nog en Biltema domkraft artnr 15-812 med luftkudde
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du behöver nog en Biltema domkraft artnr 15-812 med luftkudde
Tack. Men jag har redan en Biltema domkraft artnr 15-886 och några brädlappar. Det fungerade också.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inget som syns på en bild och ej heller något som vi behöver tycka om. Du kommer aldrig hitta en biltilverkare som har en lyftpunkt på en sådan bakaxel och det beror på att..............det inte är gjort för det.
Skillnaden mellan när bilen står på sitt hjul eller lyfts med en domkraft på axeln är minimal.
Däremot följderna av att använda de markerade lyftpunkterna på tröskellådan vid lyft med en sk garagedomkraft kan bli mycket tråkiga även om en standard "jackpad" används.
 
M maxmsm skrev:
Skillnaden mellan när bilen står på sitt hjul eller lyfts med en domkraft på axeln är minimal.
Det beror på var man lyfter. Lyfter man mitt under så är det en enorm skillnad. Lyfter man under stötdämparfästet är det mindre skillnad. Inget av dessa ställen är gjort för att lyfta i.

Att det skulle vara riskabelt att lyfta i lyftpunkterna med garagedomkraft går ju inte att hålla med om. Gör man rätt går det bra. Lämplig jackpad för bilen man använder förstås, då går det som tillverkaren tänkt sig det, dvs utmärkt. Och, man kan ju under inga omständigheter påstå att det är så riskabelt att lyfta där man ska lyfta att man istället lyfter där man INTE ska lyfta.....
 
Att lyfta under fjäderinfästningen på en halvstyv bakaxel går väldigt bra, även om det inte är grundsyftet med punkten. Det blir mindre belastning på axeln än normal körning. Jag lyfter inte på de punkter på tröskeln som finns när jag lyfter mina bilar. Det gör ingen annan som lyfter, tex bilprovningen heller.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att lyfta under fjäderinfästningen på en halvstyv bakaxel går väldigt bra, även om det inte är grundsyftet med punkten. Det blir mindre belastning på axeln än normal körning. Jag lyfter inte på de punkter på tröskeln som finns när jag lyfter mina bilar. Det gör ingen annan som lyfter, tex bilprovningen heller.
Perfekt råd, lyft inte bilen som tillverkaren visar på......😂😂
Och "Det gör ingen annan som lyfter..."😂😂
Du glömde ironi smiley.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Intressant... Pneumatisk domkraft (luftkudde) går kanske bra då? 🙄
Om man är fackman...
 
C cpalm skrev:
Intressant... Pneumatisk domkraft (luftkudde) går kanske bra då? 🙄
Om man är fackman...
Det står ju manuell eller hydraulisk. Så en pneumatisk domkraft måste gå bra under förutsättning att den är automatisk.

Sedan är det ju bara att lyfta den för reparationer, hjulbyte eller åtkomst till bilens undersida som är strängt förbjudet. Då borde det alltså vara ok att lyfta den bara för skojs skull. Jag undrar om det i så fall är ok att byta hjulen när man ändå lyft upp den av en annan orsak.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant... Pneumatisk domkraft (luftkudde) går kanske bra då? 🙄
Om man är fackman...
Man behöver inte vara fackman inom fordon för att välja franskt, jag skulle till och med säga att det underlättar att inte vara det.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Man behöver inte vara fackman inom fordon för att välja franskt
Har själv en fralla (Renault Trafic) så jag kanske inte skall säga nåt... 🙂
 
D Daniel 109 skrev:
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
Det är samma punkter man lyfter i med en pelarlyft på verkstaden. De är inte bara för nöddomkraften.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
Nja, det stämmer inte för på en av våra är det platta lyftpunkter under bilen och förstärkta som du använder med garagedomkraften, ej elbil, och även på märkesverkstad vad jag sett, men den andra bilen har de förstärkta tröskelkanterna som du avser.
Går alldeles utmärkt för oss privatpersoner att lyfta på de punkterna och det är väl det som avses i tråden gällande hemmabyten av hjul.
Så här visas lyftpunkter och sedan finns det mera detaljerad placering.
Bild som visar en bils lyftpunkter underifrån med röda markeringar och triangelformade plasttäckningar.
 
Redigerat:
Tar nöddomkraften på dessa punkter?
 
D Daniel 109 skrev:
Tar nöddomkraften på dessa punkter?
En sådan ny bil har väl ingen nöddomkraft. I våra bilar där den ena är från 2016 och den andra från 2018 finns varken domkraft, reservhjul eller hylsskaft för att lossa skruvar med. Om det fanns som tillval när man köpte bilen ny vet jag inte eftersom vi inte är första ägare på någon av dem.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.