29 143 läst · 311 svar
29k läst
311 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Du behöver nog en Biltema domkraft artnr 15-812 med luftkuddeA Avemo skrev:När jag bytte till vinterdäck för ett par veckor sedan så hittade jag inga markeringar var man skall lyfta. Och det var svårt att komma in till bärarmsfästena med domkraften. Det löste sig i alla fall. Men inspirerad av den här tråden försökte jag hitta på nätet var man skall lyfta. Renault skriver följande:
[länk]
VARNING
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Bilens måste lyftas av en kvalificerad fackman.
Risk för allvarliga skador
Risk för skador på bilen.
Det är nog inte lönt att fråga dem om var man skall lyfta.
Skillnaden mellan när bilen står på sitt hjul eller lyfts med en domkraft på axeln är minimal.MathiasS skrev:
Däremot följderna av att använda de markerade lyftpunkterna på tröskellådan vid lyft med en sk garagedomkraft kan bli mycket tråkiga även om en standard "jackpad" används.
Det beror på var man lyfter. Lyfter man mitt under så är det en enorm skillnad. Lyfter man under stötdämparfästet är det mindre skillnad. Inget av dessa ställen är gjort för att lyfta i.M maxmsm skrev:
Att det skulle vara riskabelt att lyfta i lyftpunkterna med garagedomkraft går ju inte att hålla med om. Gör man rätt går det bra. Lämplig jackpad för bilen man använder förstås, då går det som tillverkaren tänkt sig det, dvs utmärkt. Och, man kan ju under inga omständigheter påstå att det är så riskabelt att lyfta där man ska lyfta att man istället lyfter där man INTE ska lyfta.....
Att lyfta under fjäderinfästningen på en halvstyv bakaxel går väldigt bra, även om det inte är grundsyftet med punkten. Det blir mindre belastning på axeln än normal körning. Jag lyfter inte på de punkter på tröskeln som finns när jag lyfter mina bilar. Det gör ingen annan som lyfter, tex bilprovningen heller.
Perfekt råd, lyft inte bilen som tillverkaren visar på......😂😂D Daniel 109 skrev:Att lyfta under fjäderinfästningen på en halvstyv bakaxel går väldigt bra, även om det inte är grundsyftet med punkten. Det blir mindre belastning på axeln än normal körning. Jag lyfter inte på de punkter på tröskeln som finns när jag lyfter mina bilar. Det gör ingen annan som lyfter, tex bilprovningen heller.
Och "Det gör ingen annan som lyfter..."😂😂
Du glömde ironi smiley.
De positioner i tröskeln som finns är för att kunna lyfta med nöddomkraften som finns med. (Fanns när det fanns reservhjul) Inte heller tillverkaren lär lyfta i de punkterna.
Det står ju manuell eller hydraulisk. Så en pneumatisk domkraft måste gå bra under förutsättning att den är automatisk.C cpalm skrev:
Sedan är det ju bara att lyfta den för reparationer, hjulbyte eller åtkomst till bilens undersida som är strängt förbjudet. Då borde det alltså vara ok att lyfta den bara för skojs skull. Jag undrar om det i så fall är ok att byta hjulen när man ändå lyft upp den av en annan orsak.
Nja, det stämmer inte för på en av våra är det platta lyftpunkter under bilen och förstärkta som du använder med garagedomkraften, ej elbil, och även på märkesverkstad vad jag sett, men den andra bilen har de förstärkta tröskelkanterna som du avser.D Daniel 109 skrev:
Går alldeles utmärkt för oss privatpersoner att lyfta på de punkterna och det är väl det som avses i tråden gällande hemmabyten av hjul.
Så här visas lyftpunkter och sedan finns det mera detaljerad placering.
Redigerat:
Tar nöddomkraften på dessa punkter?
En sådan ny bil har väl ingen nöddomkraft. I våra bilar där den ena är från 2016 och den andra från 2018 finns varken domkraft, reservhjul eller hylsskaft för att lossa skruvar med. Om det fanns som tillval när man köpte bilen ny vet jag inte eftersom vi inte är första ägare på någon av dem.D Daniel 109 skrev: