Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    285 Röster 96,3%
  • Nej

    11 Röster 3,7%
  • Antal röster
    296
R Rejäl skrev:
Helt rätt alla stollar som tappar sina däck då dom inte kan dra åt bultarna ordentligt😂
I så fall tappar de väl inte bara däcket utan hela hjulet.
 
  • Haha
  • Gilla
Hybro och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Aldrig att jag skulle låta en däckverkstad dra åt mina hjulbultar.
Det var ganska mycket arbete att byta alla hjulbultar när muttrarna började hoppa över gängorna för att de hade blivit dragna med maskin före jag köpte bilen.

Får man inte underhålla och reparera bilen själv så går den inte att äga. Så enkelt är det.

Fören månad sedan bytte jag startmotor på parkeringen utanför Bilextra i Trysil. Tack vare det kunde inte dåvarande arbetsgivaren lägga beslag på min bil. Tack vare det kom jag mig hem igen med alla verktyg i behåll.
Alltså utanför trådens ämne, men ändå. Varför skulle arbetsgivaren lägga beslag på din bil om du hade misslyckats med att byta startmotorn?
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
J jonasr1 skrev:
Jag trodde att vikten under bilen kan göra att vid lyft på endast en lyftpunkt är en stor del av problemet att batteriet kan skevas. Alltså att det flexar på ett olämpligt sätt. Det i sig kan skada batteriet. Men jag kanske har fel? Jag lyfter själv endast på en punkt i taget.
Just den förklaringen verkar ganska orimlig. När man kör bilen på ojämnt underlag skevas den ännu mer. Och det tål den förhoppningsvis.
 
  • Gilla
jonasr1 och 1 till
  • Laddar…
R
Battha Battha skrev:
I så fall tappar de väl inte bara däcket utan hela hjulet.
Skulle stått hjul men jag bjuder på den😂
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Varför skulle arbetsgivaren lägga beslag på din bil om du hade misslyckats med att byta startmotorn?
Vet inte detaljerna just i detta fallet men @heimlaga har erfarenheter av arbetsgivare som de flesta av oss lyckligtvis saknar...
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Alltså utanför trådens ämne, men ändå. Varför skulle arbetsgivaren lägga beslag på din bil om du hade misslyckats med att byta startmotorn?
De borde beslagta den om du försöker byta startmotor på en elbil iallafall! :)
 
  • Haha
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Mina hjul sitter med bultar.
Era kanske sitter med skruvar , tappar, fästelement eller studs. Det är okej för mej.
Efter 33år i bilbranschen så har jag accepterat att samma sak har flera olika namn. När inte ens en av världens största biltillverkare kan bestämma sig för vad bulten eller skruven ska heta så ska nog inte jag bråka tvärsäkert om saken heller.
Ibland undrar man hur många gånger ett ord översatts innan det når fram till oss.
När lite långsökta synonymer översatts flera gånger blir det helt andra betydelser i slutänden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Carup publicerar allt negativt de kan hitta om elbilar påhittade felaktigheter eller rena trollerier är inte ovanligt att de publicerar .
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J jonasr1 skrev:
Jag trodde att vikten under bilen kan göra att vid lyft på endast en lyftpunkt är en stor del av problemet att batteriet kan skevas. Alltså att det flexar på ett olämpligt sätt. Det i sig kan skada batteriet. Men jag kanske har fel? Jag lyfter själv endast på en punkt i taget.
Om det var så då skulle batteriet bli trasigt om du råkar köra upp ett hjul på trottoarkanten när du vänder runt på en smal gata.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om det var så då skulle batteriet bli trasigt om du råkar köra upp ett hjul på trottoarkanten när du vänder runt på en smal gata.
Håller med. Och jag har inte brytt mig om det och har hittills inte haft några problem.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Bult är också benämningen på blandning mellan jäst, socker och vatten.
Används efter jäsning till att framställa sprit för husbehov.

Går i nödfall att dricka utan destillering.
 
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det är ju inget som hindrar dig att göra det själv. MEN en elbil är mycket tyngre än en vanlig bil, så domkraft måste orka och om du sätter domkraften fel och kommer åt batteriet så det skadas så är det ju inte bra.

Men om du är så händig som du säger så är det väl bara att prova. Men det kan ju vara bra att veta att det kan hända, och det rimliga är väl att försäkringen inte täcker skador som du själv åsamkat bilen, eller hur?

Det är många fel på en bil som du själv kunde fixa förr, men som du idag måste lämna in bilen för. Är det inte heller ok?
 
Visst är det väl ok, om man har råd att köpa en bil i milleklassen. T o m ett krav.

Själv lämnar jag bara bort när det gäller däckkrängning, balansering och hjulinställning.
Mina två bilar har värdet 15 000 kr st. Ingen värdeminskning alls, och ÄR betalda.
Helt onödigt att låna pengar till bilar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Visst är det väl ok, om man har råd att köpa en bil i milleklassen. T o m ett krav.

Själv lämnar jag bara bort när det gäller däckkrängning, balansering och hjulinställning.
Mina två bilar har värdet 15 000 kr st. Ingen värdeminskning alls, och ÄR betalda.
Helt onödigt att låna pengar till bilar.
Alla vill inte ta risken att bli stående på vägrenen därför väljer man bort gamla bilar speciellt dom i den prisklassen.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lossa? Då får du ju efterdra efter du efterdragit om du lossar den...
Näe jag föreslår att det inte fungerar så. Anledningen till att du behöver efterdra är att fälgen ev inte monterades exakt i rätt läge utan rör sig extremt lite när du börjar köra - då kan någon skruv bli lös eller inte sitta så hårt man önskar. När du har kört och allt sitter där det ska så flyttar det sig inte igen bara för att du lossar och drar åt en bult i taget.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.