18 086 läst · 203 svar
18k läst
203 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Alltså utanför trådens ämne, men ändå. Varför skulle arbetsgivaren lägga beslag på din bil om du hade misslyckats med att byta startmotorn?H heimlaga skrev:Aldrig att jag skulle låta en däckverkstad dra åt mina hjulbultar.
Det var ganska mycket arbete att byta alla hjulbultar när muttrarna började hoppa över gängorna för att de hade blivit dragna med maskin före jag köpte bilen.
Får man inte underhålla och reparera bilen själv så går den inte att äga. Så enkelt är det.
Fören månad sedan bytte jag startmotor på parkeringen utanför Bilextra i Trysil. Tack vare det kunde inte dåvarande arbetsgivaren lägga beslag på min bil. Tack vare det kom jag mig hem igen med alla verktyg i behåll.
Just den förklaringen verkar ganska orimlig. När man kör bilen på ojämnt underlag skevas den ännu mer. Och det tål den förhoppningsvis.J jonasr1 skrev:
Mina hjul sitter med bultar.
Era kanske sitter med skruvar , tappar, fästelement eller studs. Det är okej för mej.
Efter 33år i bilbranschen så har jag accepterat att samma sak har flera olika namn. När inte ens en av världens största biltillverkare kan bestämma sig för vad bulten eller skruven ska heta så ska nog inte jag bråka tvärsäkert om saken heller.
Ibland undrar man hur många gånger ett ord översatts innan det når fram till oss.
När lite långsökta synonymer översatts flera gånger blir det helt andra betydelser i slutänden.
Era kanske sitter med skruvar , tappar, fästelement eller studs. Det är okej för mej.
Efter 33år i bilbranschen så har jag accepterat att samma sak har flera olika namn. När inte ens en av världens största biltillverkare kan bestämma sig för vad bulten eller skruven ska heta så ska nog inte jag bråka tvärsäkert om saken heller.
Ibland undrar man hur många gånger ett ord översatts innan det når fram till oss.
När lite långsökta synonymer översatts flera gånger blir det helt andra betydelser i slutänden.
Carup publicerar allt negativt de kan hitta om elbilar påhittade felaktigheter eller rena trollerier är inte ovanligt att de publicerar .
Om det var så då skulle batteriet bli trasigt om du råkar köra upp ett hjul på trottoarkanten när du vänder runt på en smal gata.J jonasr1 skrev:
Det är ju inget som hindrar dig att göra det själv. MEN en elbil är mycket tyngre än en vanlig bil, så domkraft måste orka och om du sätter domkraften fel och kommer åt batteriet så det skadas så är det ju inte bra.Farstatjej90 skrev:
Men om du är så händig som du säger så är det väl bara att prova. Men det kan ju vara bra att veta att det kan hända, och det rimliga är väl att försäkringen inte täcker skador som du själv åsamkat bilen, eller hur?
Det är många fel på en bil som du själv kunde fixa förr, men som du idag måste lämna in bilen för. Är det inte heller ok?
Visst är det väl ok, om man har råd att köpa en bil i milleklassen. T o m ett krav.
Själv lämnar jag bara bort när det gäller däckkrängning, balansering och hjulinställning.
Mina två bilar har värdet 15 000 kr st. Ingen värdeminskning alls, och ÄR betalda.
Helt onödigt att låna pengar till bilar.
Själv lämnar jag bara bort när det gäller däckkrängning, balansering och hjulinställning.
Mina två bilar har värdet 15 000 kr st. Ingen värdeminskning alls, och ÄR betalda.
Helt onödigt att låna pengar till bilar.
Alla vill inte ta risken att bli stående på vägrenen därför väljer man bort gamla bilar speciellt dom i den prisklassen.H Hybro skrev:
Näe jag föreslår att det inte fungerar så. Anledningen till att du behöver efterdra är att fälgen ev inte monterades exakt i rätt läge utan rör sig extremt lite när du börjar köra - då kan någon skruv bli lös eller inte sitta så hårt man önskar. När du har kört och allt sitter där det ska så flyttar det sig inte igen bara för att du lossar och drar åt en bult i taget.Farstatjej90 skrev: