36 008 läst · 392 svar
36k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Vad menar du med ordentligt? Mutterknack??R Rejäl skrev:
Så länge inte däckverkstaden använder momentnyckel så avråder jag skarpt från verkstad.
Muttern/skruven ska inte dras så förbannat men däremot så ska alufälgar mfl efterdras.
Ordentligt är ordentligt oavsett maskin eller manuellt, har aldrig efterdragit oavsett plåt eller alufälgar, har haft bilar i snart 30år och även drivit bolag med många bilar..tttomten skrev:
Har oftast bytt själv och aldrig tappat ett hjul jag måste ha tur😉
Om man då analyserar artikeln lite mer djupgående så är den rätt vettig. Det är många, oavsett om det är elbil eller ej, som inte ska byta däck själv. Har man inte rätt grejer som en kraftigare domkraft och en bra yta att stå på så kan det faktiskt bli rätt farligt. På det här forumet kanske "göradetsjälv" är att föredra men jag har sett flertalet som står och försöker byta däck på en gatuparkering här i Malmö där de skickat upp bilen med en sån där liten nöddomkraft som knappt lyfter en cykel. Vid minsta rörelse så hade bilen legat på backen igen och sen hade de aldrig fått upp den.Farstatjej90 skrev:Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...
Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔
[länk]
Så har man bara rätt förutsättningar och vet vad man gör så är det lugnt. Men att riskera sin nya dyra fina elbil (eller vanlig avgasbil) där lyftpunkterna är dåligt utmätta för att spara några kronor så kan det vara vanskligt.
Sen är ÄLSKAR carup att skriva artiklar som innehåller ordet "el", för folk blir rasande och deras artiklar delas..
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Om problemet mest handlar om lyftpunkter så kan jag hålla med om att det gått rejält utför de senaste decennierna även med klassiska ICE-bilar som tex Volvo S80/V70. Bra lyftpunkter är svåra att komma åt särskilt baktill på dessa modeller och ligger djupt försänkta undertill. Man ska inte tro att man kan lyfta regelmässigt i de klena nöd-lyftpunkterna avsett för skruvdomkraften i bagaget om man skulle behöva byta hjul vid vägkanten.
Har man tillgång till en riktig billyft så är det enkelt - lägga långa tryckavlastande pads utmed sidorna - men de flesta har en vanlig garagedomkraft.
Har man tillgång till en riktig billyft så är det enkelt - lägga långa tryckavlastande pads utmed sidorna - men de flesta har en vanlig garagedomkraft.
Aldrig att jag skulle låta en däckverkstad dra åt mina hjulbultar.
Det var ganska mycket arbete att byta alla hjulbultar när muttrarna började hoppa över gängorna för att de hade blivit dragna med maskin före jag köpte bilen.
Får man inte underhålla och reparera bilen själv så går den inte att äga. Så enkelt är det.
Fören månad sedan bytte jag startmotor på parkeringen utanför Bilextra i Trysil. Tack vare det kunde inte dåvarande arbetsgivaren lägga beslag på min bil. Tack vare det kom jag mig hem igen med alla verktyg i behåll.
Det var ganska mycket arbete att byta alla hjulbultar när muttrarna började hoppa över gängorna för att de hade blivit dragna med maskin före jag köpte bilen.
Får man inte underhålla och reparera bilen själv så går den inte att äga. Så enkelt är det.
Fören månad sedan bytte jag startmotor på parkeringen utanför Bilextra i Trysil. Tack vare det kunde inte dåvarande arbetsgivaren lägga beslag på min bil. Tack vare det kom jag mig hem igen med alla verktyg i behåll.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Dragning av hjulbultar är något som jag inte gärna överlåter åt verkstäder, även sk "märkesverkstäder" har misslyckats kapitalt vid alltför många tillfällen och drar slentrianmässigt med upp till 10x det moment som det ska vara = helt omöjligt att lossa med normala verktyg plus att hjulbultar och/eller gängor dras sönder.
Jag har dock hittat en däckverkstad som kör med professionella metoder dvs drar åt litet lätt med mutterknacken sedan efterdrar till rätt moment med momentnyckel - dvs som jag gör själv. Det tar ca 10 sekunder extra per hjul att göra rätt...
Jag har dock hittat en däckverkstad som kör med professionella metoder dvs drar åt litet lätt med mutterknacken sedan efterdrar till rätt moment med momentnyckel - dvs som jag gör själv. Det tar ca 10 sekunder extra per hjul att göra rätt...
Jamen frågan är ju om den här branschen ska få förbjuda oss att byta däcken eller inte. Klart vissa inte ska byta däck. Vissa ska inte koka ägg heller.O Ossian K Olsson skrev:Om man då analyserar artikeln lite mer djupgående så är den rätt vettig. Det är många, oavsett om det är elbil eller ej, som inte ska byta däck själv. Har man inte rätt grejer som en kraftigare domkraft och en bra yta att stå på så kan det faktiskt bli rätt farligt. På det här forumet kanske "göradetsjälv" är att föredra men jag har sett flertalet som står och försöker byta däck på en gatuparkering här i Malmö där de skickat upp bilen med en sån där liten nöddomkraft som knappt lyfter en cykel. Vid minsta rörelse så hade bilen legat på backen igen och sen hade de aldrig fått upp den.
Så har man bara rätt förutsättningar och vet vad man gör så är det lugnt. Men att riskera sin nya dyra fina elbil (eller vanlig avgasbil) där lyftpunkterna är dåligt utmätta för att spara några kronor så kan det vara vanskligt.
Sen är ÄLSKAR carup att skriva artiklar som innehåller ordet "el", för folk blir rasande och deras artiklar delas..
Jag har kört med elbil i snart 10 år, totalt 4 olika bilar och bytt däck själv på samtliga.
Tycker att det har varit betydligt enklare att hitta rätt lyftpunkter på elbilarna än fossil-varianterna.
Den enda bil jag skadat på grund av felaktig placering av domkraft var en VW-Polo som hade en tunn plåt alldeles i närheten av lyftpunkten…
I de forum som jag har varit aktiv i under det senaste decenniet kring elbilar så har *samtliga* skador som skett på grund av felaktig placering av lyft varit på verkstad i samband med däckbyte eller annat arbete som krävt att man demonterade däcken.
Så om något så borde väl elbilsägare vara förbjudna från att lämna in bilen för däckbyte.
Tycker att det har varit betydligt enklare att hitta rätt lyftpunkter på elbilarna än fossil-varianterna.
Den enda bil jag skadat på grund av felaktig placering av domkraft var en VW-Polo som hade en tunn plåt alldeles i närheten av lyftpunkten…
I de forum som jag har varit aktiv i under det senaste decenniet kring elbilar så har *samtliga* skador som skett på grund av felaktig placering av lyft varit på verkstad i samband med däckbyte eller annat arbete som krävt att man demonterade däcken.
Så om något så borde väl elbilsägare vara förbjudna från att lämna in bilen för däckbyte.
Har aldrig ens tänkt tanken på att begreppet "efterdra" skulle kunna tolkas så tokigt som att man alltid måste dra åt extra hårt, även om skruvarna redan sitter ordentligt...K Kane skrev:
Men IQ sjunker ju i västvärlden så det kanske är läge att ändra på alla begrepp!?