Ska man få byta däck på sin elbil själv?

  • Ja

    359 Röster 95,5%
  • Nej

    17 Röster 4,5%
  • Antal röster
    376
En gång när jag bytte hjul på ID4:n så tittade jag in under bilen och satte domkraften under en infästning till bärarmen. Sedan lyfte jag upp och tog av hjulet och kunde då tydligt se att domkraften inte alls stod under bärarmens infästning utan mot en liten skruv som höll ett plastsjok vid en tunn plåtflik. Bytet fullföljdes utan incident och jag tittade noggrannare innan jag lyfte på övriga hjul. Men jag kanske därmed kvalificerar till att jag inte borde tillåtas byta hjul på en elbil.
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Det är ett under att inte däckverkstäderna drar av samtliga hjulbultar. Fullt ös med en gigantisk mutterknackare är det vanligtvis som gäller där. Det är galet mycket mer än de moment biltillverkarna anger.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
RoTe
C Conqvist skrev:
Det är ett under att inte däckverkstäderna drar av samtliga hjulbultar. Fullt ös med en gigantisk mutterknackare är det vanligtvis som gäller där. Det är galet mycket mer än de moment biltillverkarna anger.
Det visar lite hur okunnig du är, fullt ös med mutterknackare säger du, ja även dom billigaste har momentbegränsning inbyggt och man drar självklart tills den arbetar.
 
  • Gilla
Tairon
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det visar lite hur okunnig du är, fullt ös med mutterknackare säger du, ja även dom billigaste har momentbegränsning inbyggt och man drar självklart tills den arbetar.
Nja, dels så stämmer inte det, finns ohyggliga mängder som inte har momentbegränsning, för det andra så har ju olika bilar extremt olika krav på åtdragningsmoment, något som kräver något mer av den som byter däck än bara köra på för att skifta ytterligare en upsättning innan nästa bil ska rulla in.
(Exempelvis så har mina två bilar 110 respektive 175Nm i åtdragningsmoment. Det skiljer rätt mycket och är *inte* lämpligt att köra med samma inställning på båda. Själv kör jag med momentstavar och efterdrar med momentnyckel.)
 
  • Gilla
  • Wow
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, dels så stämmer inte det, finns ohyggliga mängder som inte har momentbegränsning, för det andra så har ju olika bilar extremt olika krav på åtdragningsmoment, något som kräver något mer av den som byter däck än bara köra på för att skifta ytterligare en upsättning innan nästa bil ska rulla in.
(Exempelvis så har mina två bilar 110 respektive 175Nm i åtdragningsmoment. Det skiljer rätt mycket och är *inte* lämpligt att köra med samma inställning på båda. Själv kör jag med momentstavar och efterdrar med momentnyckel.)
Ok u got me, jag har bara kört billigaste luftmutterknacken från kanske biltema och på läge två har den varit perfekt för att sedan momentdra efteråt. Men vad vet jag.
 
C
RoTe RoTe skrev:
på läge två har den varit perfekt för att sedan momentdra efteråt.
Momentdra efteråt? Tror knappast det var det @Conqvist avsåg. Sånt finlir har jag aldrig sett på en däckverkstad, även om det säkerligen existerar.
 
  • Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Momentdra efteråt? Tror knappast det var det @Conqvist avsåg. Sånt finlir har jag aldrig sett på en däckverkstad, även om det säkerligen existerar.
Endera kör dom momentstav eller momentnyckel, men det finns så klart fuskare.
 
C
RoTe RoTe skrev:
det finns så klart fuskare.
Rätt gott om dem. Vilket jag tror var @Conqvist s poäng, och jag håller med.
Klart de kan göra rätt om de vill.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Det är ett under att inte däckverkstäderna drar av samtliga hjulbultar. Fullt ös med en gigantisk mutterknackare är det vanligtvis som gäller där. Det är galet mycket mer än de moment biltillverkarna anger.
Verkligen! De förstör skruvarna också.
Min nuvarande bil har fått sina hjul bytta av en för märket känd verkstadsfirma och skruvarna har nu olika gängstigning längs med gängorna.
Borde nog byta de.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Det är ett under att inte däckverkstäderna drar av samtliga hjulbultar. Fullt ös med en gigantisk mutterknackare är det vanligtvis som gäller där. Det är galet mycket mer än de moment biltillverkarna anger.
Fullt ös med gigantisk mutterknackare? Är det synonymt med de flesta verkstäderna så vet inte jag vilka verkstäder du har besökt. Nog för att de många ggr har ung tillfällig personal vid säsongsskiftena som inte alls vet vad de håller på med men det är ju inte verktygens fel.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det tycker jag att undertonen är i artikeln.
Just carup är väldigt mycket för att överdriva kraftigt, speciellt om det gäller elbilar. Jag vägrar numera att klicka på länkar till carup, vill inte stödja ekonomiskt.

Carup skulle kunna skriva följande rubrik för att locka köpare:
"Bengts elbil blev livsfarlig att framföras när han plötsligt inte kunde se ut"
Artikeln handlar sen om att att Bengts bil under flera veckor påmint om att det behövdes påfyllning av spolarvätska. Bengts ignorerar såklart detta och sen en dag när vädret var dåligt så blev sikten begränsad när spolarvätska var slut.
Dumma elbil!
 
  • Gilla
  • Haha
Kretikos och 9 till
  • Laddar…
Ska man resonera på det sättet kan man ju hävda att alla lyft med en bil är förknippat med livsfara.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Just carup är väldigt mycket för att överdriva kraftigt, speciellt om det gäller elbilar. Jag vägrar numera att klicka på länkar till carup, vill inte stödja ekonomiskt.

Carup skulle kunna skriva följande rubrik för att locka köpare:
"Bengts elbil blev livsfarlig att framföras när han plötsligt inte kunde se ut"
Artikeln handlar sen om att att Bengts bil under flera veckor påmint om att det behövdes påfyllning av spolarvätska. Bengts ignorerar såklart detta och sen en dag när vädret var dåligt så blev sikten begränsad när spolarvätska var slut.
Dumma elbil!
Men dom citerar ju en person från en branschorganisation i just den här artikeln...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
fast just däckbranschen vill gärna friskriva sig från allt.........Att påstå att hjulen lossnar för att man inte efterdraget eller "kontrollerat" är ju bara en hittepå grej från början till slut......Samma med att arbeta med elbilar. Det är klart att om däckbranschen är vana med att anställa vem som helst som står och byter hjul vid säsongsskiftena så måste man ju gå ut med sånt här..........Vi anställer folk som inte kan nåt men händer det nåt så är det kundens fel. Eller nån annan.......
 
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men dom citerar ju en person från en branschorganisation i just den här artikeln...
Möjligt, jag läser som sagt inte på din sidan.
Carup letar upp saker som är negativt för elbilen, sant eller inte, och skriver sen en artikel och en vilseledande rubrik för att folk ska klicka. Inga reklampengar ska de tjäna på mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.