Lime113 skrev:
Jag köpte på Biltema, inga konstigheter. Muff från Jula men finns säkert på Biltema också.
Länk? Har frågat på Biltema men de påstår sig inte ha någon 50mm-slang i sortimentet.

Hyggabus: Det ska stå ett inte. Jag får editera ovan.

Krypgrunden: jag tror både jag och andra har länkat ovan men den heter gumminippel på jula. Biltemas 26547 suglang finns under fritid.

http://www.jula.se/search/?query=Gumminippel
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Sugslang-2000034870/

Redigerat:
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Vad jag minns så är cyklonens in- och utlopp ca 70 mm. Min centraldammsugare kör på 32 mm och Kärcher m.f grovdammsugare har 40 mm. Med tanke på alla diskussioner om tryckfall så är frågan om man ska köra på stora eller små slangar där man kan inte helt ointressant :)

Jag har beställt två cykloner från Kina, min tanke är att använda en vanlig hushållsdammsugare för att driva dammuppsamlingen, för att få så låg ljudvolym som möjligt. Min fråga är hur kraftig dammsugare man behöver för att få till en tillräckligt bra sugeffekt? Räcker t.ex en Electrolux ZCS2000EL på 1250W?

svanstrom skrev:
Jag har beställt två cykloner från Kina, min tanke är att använda en vanlig hushållsdammsugare för att driva dammuppsamlingen, för att få så låg ljudvolym som möjligt. Min fråga är hur kraftig dammsugare man behöver för att få till en tillräckligt bra sugeffekt? Räcker t.ex en Electrolux ZCS2000EL på 1250W?
Det är skillnad på ineffekt och sugeffekt och dessa hänger inte alltid ihop på ett önskvärt sätt. En sugare med läger ineffekt kan suga bättre än en med hög men med sämre verkningsgrad. Så jämför inte bara ineffekt.

Ju större slang du har desto mer effekt behöver du. Det har ju fungerat för andra (se bilder längre upp i tråden).

Snailman
Snailman
Hink med spillda rester och kartongbit i en burk, som nämns vara besvärlig att hantera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mesta verkar ha hamnat i hinken, men den där pappackningen i burken är lite besvärlig.

Har följt tråden ett tag men har glömt om det är någon som använder dessa små cykloner till Spånsug med 100-125 mm anslutning.

Kopplingen 70-> 100-125 blir en härlig gumminippel men det borde gå.

Däremot är frågan vad du matar dina slangar med för sugmotor.
Om du använder samma som för en 40-70 mm slang (grovdammsugare t ex) så blir det ingen skillnad för cyklonen. Men du kanske får dåligt sug i 100-125 delen.

Ökar du istället sugmotor så kan det bli för mycket för cyklonen. Vid något tillfälle lär det bli virvlar och turbulens men frågan är när det uppstår, helt klart värt att pröva :)

• Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Snailman skrev:
[bild]

Det mesta verkar ha hamnat i hinken, men den där pappackningen i burken är lite besvärlig.
Exakt samma hink som min, blev idiot på packningen som bara lossnade, drog en tunn sträng silikon i locket och la sen i packningen i det. Mycket smidigare och tömma nu.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
eftersom det är undertryck så dras locket på plats då dammsugaren går, klämringen blir överflödig , en vanlig tätlist för dörr/fönster bör ge önskad funktion. problemet (?) blir istället att klämringen inte kan greppa hink och lock.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Någon som har tips på en bra hink och vart man kan köpa den?

• Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Har följt tråden ett tag men har glömt om det är någon som använder dessa små cykloner till Spånsug med 100-125 mm anslutning.
Blev det någon kinacyklon för dig? Är inne på att uppgradera min egna spånsug efter att ha rensat den nu i helgen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.