hyggabus skrev:
"I ilägg 277 och 293 (tror det är sidan 19 och 20) så är det olika kopplat tror jag?
dammsugaren ska väl kopplas i toppen och munstycket i sidan?"

Principen är ju att luften blandat med spån/damm skall rusa in i cyklonen, dammet är tyngre än luften och fortsätter rakt fram då luften tvingas svänga, dammet träffar då den krökta ytan, friktionen mellan damm och vägg bromsar dammet och dammet skiljs därigenom från luften. Luftvirveln tillsammans med gravitationen gör att dammet snurrar nedåt.

Om en cyklon har dålig avskiljning så skulle det kunna bero på att hastigheten är mindre bra. Jag har ingen kunskap om vad som är optimalt, jag gissar att hög lufthastighet och snäv radie på cyklonen borde vara bättre på fina partiklar. ?
Stämmer, 293 är felkopplad.

nino skrev:
ja det vore nog bra, men lite klumpigt att ha med ut på jobb
Bättre att köra ett filter. Den första cyklonen tar ju det grova. Det tunna, fina och osynliga som är kvar är bättre att ta med ett filter :)

Om man tittar på en Dust Control så har ju de ett gigantiskt luftfilter i mitten av cyklonen och det sätt ju igen det också. Slipdamm från betong är något helt annat än från trä.

Är det ingen som monterat cyclonen på en avlagd grovis eller liknande hink?
Tror ni den skulle hålla?

Redigerat:
Har monterat på en avlagd grovis och det fungerar jättebra.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Snajgel: tror det finns bilder i början/mitten av tråden på folk som har gjort det.

• Gilla
snajgel
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Snajgel: tror det finns bilder i början/mitten av tråden på folk som har gjort det.
Ah, nu såg jag. Trodde jag hade gått igenom hela tråden.

Asksugen bör hålla. Det är samma undertryck i den som i cyklonsystemen.

• Gilla
Överstyvt
  • Laddar…
ullberg
Krypgrunden skrev:
Nån som testat att montera på en sån här billig asksug?

[länk]

Tror ni att den håller?
Min konstruktion (ska finnas längre upp i tråden) bygger på en ask/grov sug, iof en med inbyggd motor som jag tog bort - det har funkat utmärkt

/U

• Gilla
Överstyvt
  • Laddar…
S
Vågar man montera den på tunnan? :wow:

image.jpg

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Aha, du har redan vandrat samma väg. Det hade jag missat.

Om din nya cyklon är tillräckligt dålig så funkar det kanske med den blå tunnan ;) Nu hoppas/tror jag inte att den är det...

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Såg tipset om slang på Duabhuset men letar alternativ lite närmare. Nån som testat Julas 50mm-slang?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.