Min lokala uthyrningsfirma säljer slang på lösmeter. Kan man ta gummimuffarna från den gamla slangen alt. leva utan så är det väldigt bra pris. 127r/m inkl. moms för 50mm kvalitetsslang (DustControl orginal).

Slangpaket som tillbehör tycker jag är galet dyra.

Krypgrunden skrev:
Såg tipset om slang på Duabhuset men letar alternativ lite närmare. Nån som testat Julas 50mm-slang?
Köpte slang på Bauhaus till min cyklon. De hade lämplig slang i lite olika dimensioner till väldigt bra pris.

BTO skrev:
Köpte slang på Bauhaus till min cyklon. De hade lämplig slang i lite olika dimensioner till väldigt bra pris.
Varken Bauhaus eller Hornbach har någon 50mm-slang i sina sortiment numera om någon mer tänker sig dit i jakt på slang. Den största dammteknikslangen på Bauhaus är 38mm, 40mm på Hornbach.

Duabhusets 50mm slang passar perfekt på Kina-cyklonen, kanske inte helt gratis i frakt men ändå.

S
Ja ja ja jag vet att det kommer att gå åt #%>#€ men jag vill testa nya cyklonen :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Skooda, kolla denna tråden: [länk], särskilt post #129 där du hittar följande bild:

[bild]

Men det är alltid kul med för-och-efter-bilder ;)
Egentligen borde det väl fungera om inte dammsugaren är allt för stark. Dvs kör man på en hemmadammsugare på 600 W (eller en Jula-sugare för 149 kr) så bör man inte kunna knäcka tunnan. Dock så lär det ju inte bli lika bra sug :)

Skooda skrev:
Ja ja ja jag vet att det kommer att gå åt #%>#€ men jag vill testa nya cyklonen :)

[bild]
Dra ner effekten till en början så ökar dina sannolikheter :)

Krypgrunden skrev:
Varken Bauhaus eller Hornbach har någon 50mm-slang i sina sortiment numera om någon mer tänker sig dit i jakt på slang. Den största dammteknikslangen på Bauhaus är 38mm, 40mm på Hornbach.
Jag köpte på Biltema, inga konstigheter. Muff från Jula men finns säkert på Biltema också.

Hur fungerade den?

S
Strålande !

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Är det bara jag som ser en buckla till höger? :D

Det är givetvis ingen buckla - det är en noggrant konstruerad dammfälla för att få tvåstegsseparering av dammet ;)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
det funkar med valfri dammsugare. (- bry dig into om vad Festoolmaffian än säger :) Långa slangar tar kraft ur suget.
det får du testa dig fram till .

carlbanan skrev:
Funkar det med i princip vilken dammsugare som helst?
Jo. Men det är bra om dammsugaren har separat kylning av motorn, vilket alla(?) grovdammsugare har, då den annars riskerar att överhettas.

Min erfarenhet är att det är hur du använder den inte vad du har som är grejer.
Visst en kraftig dammsugare och korta slangar ger ett bättre sug men jag sprängde min Jula-hink-konstruktion med min centraldammsugare med 10 meter slang så oroa dig inte för mycket.

Jag hade hellre haft dammsugaren i ett annat rum och hinken i samma rum för att spara både hörsel och slanglängd. Se bara till att dammsugaren står inklämd och inte får ventilera.

Gummikopplingar för att få tätt mellan slang och cyklon köpte jag också på Jula :) Lycka till och skriv gärna hur det gick för dig.

Lime113 skrev:
Se bara till att dammsugaren står inklämd och inte får ventilera.

.
Va ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.