iSnobben skrev:
Någon som har tips på en bra hink och vart man kan köpa den?
Jag körde dubbla mjölkvita Jula-spänner med ett lock och förstärkning av OSB.

Lime113 skrev:
Jag körde dubbla mjölkvita Jula-spänner med ett lock och förstärkning av OSB.
Limmade du ihop dessa på något sätt?

iSnobben skrev:
Limmade du ihop dessa på något sätt?
Japp jag körde sättlim på utsidan av den inre spannen (längs- och tvärgående), tryckte ihop dem och roterade litet. Gör du inte det finns det risk att den inre imploderar (har hänt mig). Det går även att stadga upp genom att såga en ring ur något skivmaterial och sätta i :)

Har någon hittat en större cyklon (100mm/4" eller större)?

-RB- skrev:
Jag har köpt nedan cyklon. Har dock inte hunnit testa den än.

[länk]
Hur lång tid tog lev? Hur känns byggkvaliteten?

Leveransen tog 3-4 veckor. Emballaget var söndrigt och jag trodde inte att den kunde vara hel när jag såg vad som var kvar av paketet. Men cyklonen var hel. Så troligtvis är den rätt så tålig. Det finns lite gjutskägg här och var, men överlag bedömmer jag kvalitén som acceptabel. Men som sagt, jag har ännu inte haft tid att installera och testa själva funktionen än. Det har varit lite för mycket tjänsteresor den senaste tiden.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Här är ett ganska smidigt sätt att få fast cyklon mot plastlock. Eller så får han det bara att se smidigt ut :D
Youtube

Hej alla proffs.
Kört min cyklon ett tag och fick tag på en 1800w Electrolux hushållsdammsugare. Med denna så verkar en stor del material hamna i dammsugarpåsen.

Vad kan detta bero på? Är det otätt ngnstans? Har inte tätat mot locket på min ståltunna och då slangarna var betydligt mindre så har jag tejpat friskt med isoleringstejp för att bygga upp en krage på dammsugarmunstyckena.

Bara en vild gissning men kan det inte vara så att denna dammsugare, kanske i kombination med smalare slangar ger en högre lufthastighet och därmed så blir separationen sämre i cyklonen. Lufthastigheten måste väl vara någorlunda anpassad till storleken och geometrin på cyklonen så vissa kombinationer fungerar rimligtvis sämre än andra. Kan du minska suget och se om separationen förändras till det bättre?

jac skrev:
Bara en vild gissning men kan det inte vara så att denna dammsugare, kanske i kombination med smalare slangar ger en högre lufthastighet och därmed så blir separationen sämre i cyklonen. Lufthastigheten måste väl vara någorlunda anpassad till storleken och geometrin på cyklonen så vissa kombinationer fungerar rimligtvis sämre än andra. Kan du minska suget och se om separationen förändras till det bättre?
Ahha ok. Ja säkert kan det bero på det. Det är en jäkla fart i dammsugaren jämfört med min Festool MIDI.

Det är inte så att du suger i fel ände på cyklonen?
Edit: Du kan ju validera Jacs gissning genom att dra ner effekten till hälften och se om mer hamnar i tunnan istället för påsen.

Lime113 skrev:
Det är inte så att du suger i fel ände på cyklonen?
Edit: Du kan ju validera Jacs gissning genom att dra ner effekten till hälften och se om mer hamnar i tunnan istället för påsen.
:) Närå det är rätt sida. Ska prova dra ner den på halv effekt absolut. tackar.

Jag kör med en Electrolux 1800W Ultra silencer på full spätt utan några problem.

vectrex skrev:
Jag kör med en Electrolux 1800W Ultra silencer på full spätt utan några problem.
Men vad sjutton är då problemet med min setup? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.