207 806 läst · 560 svar
208k läst
560 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Var det något speciellt hörn på tomten som blir mest fördelaktigt att tömma på? Tänkte mest på avrinning så inte sågspånen fastnar
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo det är en standard-setup. Konstigt är att när jag kopplat den mot min MIDI så har inget damm mer eller mindre hamnat i festoolen. Får hem en ctl-sys som jag beställt så ska prova med den också och se om det blir ngn skillnad.Lime113 skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://docdro.id/rKXw1dq
ska göra en sån här liten rackare som man kan ha monterad på midin och använda till ctl-sysen.... med hjälp av mina 3d-printade montage-detaljer för T-loc systainers om ngn kommer ihåg det projeketet.
http://www.thingiverse.com/thing:1129675
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
@ Norrbottensnickaren
Skumt med problemet du får när du använder tunnan.
Den box du tänker bygga borde funka fint. Jag har fått för mig att ett flexande skal på kärlet kan ha en negativ inverkan på verkningsgraden - men det är bara spekulationer.
Jag byggde en stum låda som jag kört flitigt med ett år nu och dammsugarpåsen är fortfarande i stort sett helt tom. Volymen är ca 30 l.
Den box du tänker bygga borde funka fint. Jag har fått för mig att ett flexande skal på kärlet kan ha en negativ inverkan på verkningsgraden - men det är bara spekulationer.
Jag byggde en stum låda som jag kört flitigt med ett år nu och dammsugarpåsen är fortfarande i stort sett helt tom. Volymen är ca 30 l.
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ser jäkligt smidigt ut att tömma behållaren... kanske man kunde låna designen?Björn Melander skrev:@ Norrbottensnickaren
[bild]
[bild]
Lånar man något så måste det (för det mesta) också lämnas tillbaka. Vilket inte blir så bra om man tycker om något. Så i det här fallet får du allt ta och "sno" designen annars lär du förr eller senare bli av med den då "upphovsmannen" vill ha den tillbaka......norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Garvnorrbottenssnickaren skrev:
Jag är ju en snäll Björn så det går ju alldeles finfint.
Dammsugaren är en mini med 27 mm slang.
En grej som jag misstog mig på var den dammfria tömningen jag räknat med - glöm det. Jag får helt sonika rulla ut stället och tömma utomhus.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 345 inlägg
Piratkopiering är ju inte tillåtet men han har ju frågat så då är det privatkopiering och det är ok.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Fick hem min nya lillsugare igår. Den är tänkt att använda till de små jobben men jag har funderat på hur den skulle göra sig kopplad bakom en cyklon. Och svaret är jäkligt bra
Tog en 3.5 meters festoolslang och kapade ner i två delar. En ca 1.2 meter och en 2.3 meter. Den kortare slangen går mellan dammsugare och cyklon och den längre används som sugslang.
Jag har sugit ca 10 liter spån/damm och påsen är ännu helt ren så det verkar fungera ypperligt. Inte alls samma problem som med min Electrolux som fyllde upp påsen i samma takt som cyklonbehållaren.
Tog en 3.5 meters festoolslang och kapade ner i två delar. En ca 1.2 meter och en 2.3 meter. Den kortare slangen går mellan dammsugare och cyklon och den längre används som sugslang.
Jag har sugit ca 10 liter spån/damm och påsen är ännu helt ren så det verkar fungera ypperligt. Inte alls samma problem som med min Electrolux som fyllde upp påsen i samma takt som cyklonbehållaren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Ska man dessutom göra nån form av mobil lösning lär ju en CTL Sys vara det bästa alternativet.norrbottenssnickaren skrev:Fick hem min nya lillsugare igår. Den är tänkt att använda till de små jobben men jag har funderat på hur den skulle göra sig kopplad bakom en cyklon. Och svaret är jäkligt bra
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
nooy skrev:Cyclonebox v1.2
Ny målad i lite färg jag haft stående.
V1.0 till höger
[bild]
Har gjort den i samma size som en systainer
[bild]
Avtagbart lock
[bild]
Har målat insidan o tätat med fönsterlist
[bild]
Nu till uppgraderingen! Cyklonen får plats i lådan. Vilken gör att tar mindre plats i transporten
[bild]
Baksidan på lådan med plexiglas
[bild]
Så nu går det o stapla på den
[bild]
Mvh Erik
Denna låda är ju klockren. Smart att man kan invertera locket. Synd att låset inte fungerar inverterat