Det är viktigt att du inte har något läckage nedanför cyklonen i det här fallet, dvs när du kör cyklonen i undertryck. Ett läckage medför att du får ett flöde av luft uppåt i separationstrattens periferi. Då blir det pannkaka av hela separationen.

S
mattiasp mattiasp skrev:
Det är viktigt att du inte har något läckage nedanför cyklonen i det här fallet, dvs när du kör cyklonen i undertryck. Ett läckage medför att du får ett flöde av luft uppåt i separationstrattens periferi. Då blir det pannkaka av hela separationen.
Jag kan inte "känna" att det läcker någonstans (lock och cyklon) locket sugs fast riktigt ordentligt runt tunnan

Du har inte råkat få en kant mellan cyklontoppen och locket som materialet kan fastna/stanna upp på?
Annars är det ju som Mattias säger att det är viktigt att inte ha något läckage underifrån.

S
En liten tätningslist mellan plåtlocket och tunnan gjorde underverk:):):)

Jag tyckte det var bra drag i slangen innan (kommer säkert att misstolkas;)) men jäklar vilken skillnad och dammet och spån hamnar där det ska.

TACK!

• Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Vart har du köpt tunnan? Hur tömmer du den? Den måste bli tung, eller?

Har inte fått tummen ur och byggt något själv än nämligen.

S
iSnobben iSnobben skrev:
Vart har du köpt tunnan? Hur tömmer du den? Den måste bli tung, eller?

Har inte fått tummen ur och byggt något själv än nämligen.
På blocket - sökte på plåtfat, tömning blir nog intressant, vet inte riktig men med hjälp av pirran så får jag upp den på släpet, ska låta tomten få vara ifred;)

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
S Skooda skrev:
På blocket - sökte på plåtfat, tömning blir nog intressant, vet inte riktig men med hjälp av pirran så får jag upp den på släpet, ska låta tomten få vara ifred;)
Hehe vore dock perfekt med en lite mindre tunna

Ser ju helt perfekt ut...förutom priset. Och att de inte säljer till privatpersoner.

Men nu vet jag i alla fall vad jag ska hålla utkik efter!

Priset tyckte iallafall jag kändes överkomligt.
Att de inte säljer till privatpersoner brukar väl oftast gå att lösa via någon kompis eller liknande.

Men ja, det borde ju finnas fler som har liknande fat.
Vet att det finns även 40-liters fat, men jag hittar ingen ÅF för det.
(Företag som pysslar med transport av farligt avfall kan ev ha...)

S
iSnobben iSnobben skrev:
Hehe vore dock perfekt med en lite mindre tunna
Absolut, jag har två 60 liters fat men tyvärr inte med avtagbart lock

Campar Campar skrev:
Att de inte säljer till privatpersoner brukar väl oftast gå att lösa via någon kompis eller liknande.
Jobbigt att behöva skaffa sådana :crysmile:

Campar Campar skrev:
[länk]

Borde funka.
Den där såg ju perfekt ut.

Nu har jag använt min cyklon i några månader och är helnöjd, jag använder en enkel plasttunna från Jula där jag fimpat locket och sågat till ett helt platt lock i plywood, på det en tätningslist och så spänner jag fast den på tunnan. Driver allt med en Electrolux UltraSilencer-dammsugare vilken har en mycket lägre ljudvolum än min gamla grovdammsugare. Tycker det funkar kanon, suget kan man inte klaga på och än har jag inte lyckats implodera tunnan, gäller bara att vara lite försiktig :)

En sån här tunna kör jag: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...orvaringslador-korgar/forvaringstunna-662069/

Nu är jag lite sugen på att bygga en mer permanent dragning med 50mm avloppsrör från Biltema och sen från dessa rör dra spånsugslang till kap/gersåg, bordssåg osv. Vad tror ni om det? Vad ska man tänka på, så få böjar som möjligt?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsboj-2000023051/

• Gilla
rnenjoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.