AJ SOM FAEN... fick ett trettiotal stötar idag när jag körde med dominon, sänksågen och sandmaskinen... direkt jag kom i kontakt med slangen. Det verkar bygga upp statisk elektricitet.

Måste vars ngt med jorden?

Uttaget till Sugaren är jordat, anslutningskabeln är jordad, ingen jord i själva plugitkabeln dock men provade sätta in den i annat uttag (ta bort från autostartuttaget). Verkar vara relaterat till att man bryter isär slangen med cyklonen? Kan man återställa funktionen med en koppartråd emellan dammsugarslangarna?

Som du är inne på är maskinerna inte jordade (dubbelisolerade). så slangen mellan cyklon och maskin måste jordas på något sätt om antistatslangen skall få önskad funktion. En koppartråd mellan slangarna räcker kanske, men någon form av bleck är nog att föredra för att få lite kopplingsyta. Det behöver inte vara något jättebleck - om mitt visuella minne stämmer är det som sitter i hålet på på CTL runt 5 mm brett. Men börja med koppartråden eftersom det är så enkelt, har du tur räcker det.

bygga_bo skrev:
Som du är inne på är maskinerna inte jordade (dubbelisolerade). så slangen mellan cyklon och maskin måste jordas på något sätt om antistatslangen skall få önskad funktion. En koppartråd mellan slangarna räcker kanske, men någon form av bleck är nog att föredra för att få lite kopplingsyta. Det behöver inte vara något jättebleck - om mitt visuella minne stämmer är det som sitter i hålet på på CTL runt 5 mm brett. Men börja med koppartråden eftersom det är så enkelt, har du tur räcker det.
Har lite 1.5mm FK som jag ska prova med imorgon :) återkommer.

bygga_bo skrev:
En koppartråd mellan slangarna räcker kanske, men någon form av bleck är nog att föredra för att få lite kopplingsyta. Det behöver inte vara något jättebleck - om mitt visuella minne stämmer är det som sitter i hålet på på CTL runt 5 mm brett. Men börja med koppartråden eftersom det är så enkelt, har du tur räcker det.
Det bör inte behövas större kopplingsyta då det är frågan om väldigt låga strömmar men spänningar så höga att de gladeligen hoppar cm genom luften för att hugga dig. Så en koppartråd tjock som ett hårstrå borde funka (även om det inte blir så praktiskt).

Närbild på en cyklonseparator för byggprojekt med påfäst grön slang och improviserad fästning med koppartråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixade problemet. Tackar för tipsen.

Ska väl snygga till det litegrann ;) kanske dra kabeln intern igenom cyklonen men nu fungerar det iaf.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Härligt att du fick till det till slut. Då var det alltså dammsugaren som var boven och inte det flexande skalet i tunnan som jag var inne på. Undrar just vad det är för avgörande egenskap som skiljer de olika dammsugarna åt?

Björn Melander skrev:
Härligt att du fick till det till slut. Då var det alltså dammsugaren som var boven och inte det flexande skalet i tunnan som jag var inne på. Undrar just vad det är för avgörande egenskap som skiljer de olika dammsugarna åt?
Det är väldigt konstigt... med eluxen blev påsen full på ca 10liter spån. Festoolen är fortfarande tom. Det var samma sak med min MIDI... den verkade inte heller separera dåligt. Kanske eluxen var för kraftig? Det var ca totalt 2 meter slang till eluxtestet typ 36mm el dyligt men det är bara spekulationer.

Ska förhoppningsvis komma igång å bygga cyklonlådorna som klipps på Ctl-sysen i veckan.

hyggabus skrev:
Svaret finns väl i en "anemometer" / Vindmätare.
Kan ev vara lite dyrt för att få svaret på varför den ena dammsugaren funkar och den andra inte.
Jag har inte hittat någon i Sverige under ~400 pix.
Vad en import typ denna kostar i slutänden med frakter , tull osv har jag inte koll på.

[länk]
jo det kanske vore intressant men det känns lite dyrt. speciellt som att flera medlemmar redan kör en liknande elux med bra resultat så kanske det var hål i ngn slang eller dyligt, ja jag vet inte :)

Hur var det prövade du någonsin att köra electrolux på halva effekten?

Lime113 skrev:
Hur var det prövade du någonsin att köra electrolux på halva effekten?
jag gjorde inte det men intresset verkar vara högt så jag ska prova så fort jag får en sekund över :) Kan vara intressant att se vad det är som gick fel sist.

återkommer :)))

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Röd greppvänlig arbetsstyckeshållare fäst på svart byggmaterialkant.
Skapa konto

En dammsugaranpassning under konstruktion för en Festool CT MIDI I i en verkstad.
Skapa konto

Närbild av en grön och svart sändningsspak på en verktygsmaskin med arbetsbord i bakgrunden.
Skapa konto

Wip...

• Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
Tror inte den här videon varit uppe förut. Peter i New Brit Workshop pratar om Oneida Ultimate Dust Deputy.
Intressant tycker jag. Dels hans gamla egna lösning, och sen den dyrare lösningen från Oneida.
Slutet är mest spännande tycker jag när han jämför sugkraften i tre olika steg.
Vad säger ni andra som begriper lite, hur påverkar sugkraften oss "hobbysnickare"? Lägger ni nån vikt vid det? Är det värt att lägga så mycket mer pengar på en Oneida? Inte många här på Byggahus verkar äga en Oneida? Oneida verkar ju ta bort problemet med statisk elektricitet.
https://youtu.be/ZXFcnJ_LUvk

Jag litar inte ett dugg på Peters videos. Känns alltid för mycket reklam, då drar jag öronen åt mig.
Och vid flertalet tillfällen så gör han inte korrekta jämförelse så även i detta fall. Om cyklonerna är identiska vilket jag gissar att dom är,tror inte Oneida pillar på en konstruktion som visat sig vara bra.

Anledningen till dom olika resultaten måste ligga i slangen mellan dammsugaren och cyklonen. Tycker det ser ut som att slangen till hans gamla den genomskinliga är en festool som har en mindre diameter än den nya svarta och den svarta är dessutom kortare. Och det gör stor skillnad. Är ganska säker att skillnaderna ligger där.

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
S
Ett litet rop på hjälp.

Första bilden visar en setup som har fungerat förträffligt men efter att ha förstört X antal silltunnor så var det dags att uppgradera till ett plåtfat och nu börjar problemet.

Allt spån/damm hamnar i dammsugarens behållare?????

hjälp......

Träställning med dammsugare ovanpå plåtfat, problem med spån och dammhantering.
Skapa konto

Grått plåtfat på betonggolv framför vit garageport, används för byggprojekt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.